Telenor - Nya abb. former

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Mrhoyt, 22 maj 2012.

1. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 325
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Kan bero på att fler och fler surfar och håller kontakt via facebook etc. och mindre och mindre faktiskt ringer, man bygger och uppgraderar för 4g och det kostar ju.
    (SMS ingår ju numera även det i de allra flesta abb.)

Pengarna måste ju komma från någonstans och då fårn en källa som faktiskt är inkomstbringande.

2. Jan-Bertil

Jan-Bertil Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Har samma abb. (dock uppsagt sedan 1/10) & upplever att de ALDRIG kan leverera några godtagbara surfhastigheter. Vad hjälper "15 gig", om surfupplevelsen alltid är skräp, jämfört med exempelvis Tre? Det verkar ju dock som om Telia har de största "trängselproblemen" i sitt nät....:ehm:

3. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Surfa 79:- har en max hastighet på 3Mbit ned 1-2Mbit upp och jag får 95% av tiden alltid den hastigheten. 3Mbit duger gott och väl och fungerar för surfa, kolla på alla LIVE sportsändningar i HD, samt HD videos. Surf i mobilen behöver inte 10-80Mbit och onödigt att betala för mycket för det som sällan används.

4. Jan-Bertil

Jan-Bertil Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Jaha.....

5. Mrhoyt

Mottagna gillanden:
    1 325
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Känns som det kvittar lite vad för teoretisk max hastighet man har, jag har pott 249 med 16mbit men har typ aldrig över 6, snittar runt 4-6...

Däremot har jag även ett 4g abb. med maxhastighet 30 från telenor och får alltid 30-40mbit.

Så 4G nätet är helt klart bättre än 3G nätet (ända tills det blir fullt också antar jag :D )

6. Samantha

Samantha Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Funderar på att skaffa Telenor Pott med Surf 449:- då jag vill kunna dela abonnemanget till min dator. Har räknat ut att månadskostnaden kommer bli ungefär densamma om jag avslutar nuvarande telefon- och mobilt bredbandsabonnemang, men vill såklart också att det då ska funka.
    http://www.telenor.se/privat/mobil-telefoni/abonnemang/telenor-pott-med-surf-449.html

Har läst igenom massa trådar här, och undrar lite grejer någon säkert kan svara på.

1. På Phonehouse säger de att Telenor förbehåller sig rätten att sänka surfhastigheten markant vid "överdriven" användning. Med överdriven användning menar Telenor ca 15GB/månad. Kan detta stämma när det står "fri surf"?
    2. Det här med delning: På samma butikskedja sa en av säljarna att Telenor helt plötsligt kan få för sig att strypa den här funktionen "internetdelning", vilket jag förstått betyder att man kan dela nätet till exempelvis andra datorer? Kan påståendet stämma om jag tecknar 24 månader där det uttryckligen står "Internetdelning - Ja"?
    3. Vilka andra operatörer erbjuder fri surf?
    4. Tror ni abonnemanget pallar att användas både för dator och telefon (Galaxy SII i mitt fall)? Laddar ner en del film. (Har nu mobilt bredband Tre med 32 mbit/s till datorn.)
    5. "Fri surf" ska väl betyda att jag ska kunna ladda ner data för 1000GB i månaden om jag så vill!?

7. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 226

MINA ENHETER

Jag undrar om Telenor själva vet vad "fri surf" betyder. På sidan du länkade till så står det under priser att det är fri surf för den som tecknar nu "under kampanj" men ordinarie är 10GB/mån. Längre ner på sidan så står det att de förbehåller sig rätten att strypa hastigheten efter 15GB/30dagar oavsett.

Och helt fritt är det inte för det står också att voip inte ingår.

Last edited: 13 okt 2012
    AlexE gillar detta.
  8. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag ska försöka svara på dina frågor så bra som möjligt :)

Fri surf innebär att det inte börjar kosta mer efter XGB - men Telenor har rätt att sänka din hastighet efter 15GB. Den sänks då till 0,5Mbit/s

Om det står "internetdelning - ja" på ditt abonnemang när du tecknar det, då gäller det självklart. Ett tips är att du tar en screenshot på det och sparar tillsammans med ditt abonnemangsavtal.

Fri surf erbjuder de flesta operatörer, obegränsad surf existerar inte hos operatörerna. 3 har två alternativa abonnemang, lite beroende på hur mycket du ringer. Dessa abonnemang har båda 20GB data inkluderat, därefter sänks hastigheten, möjligheten att köpa till extra data i full hastighet finns.

3Surf DUO - upp till 32Mbit/s, 20GB data och två simkort, 399kr/månad
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

3Trygg Total, upp till 32Mbit/s - 20GB/månad, obegränsade samtal, SMS och MMS -649kr/månad

Telia, Tele2 och Halebop är snålare med hur mycket datatrafik som ingår!

Vad har du för bredbandsabonnemang idag? Hur mycket data har du använt om du kollar på din senaste faktura (finns på Mitt3)?

Nope, det innebär som sagt att det inte börjar kosta mer efter XGB. Helt obegränsad surf finns inte idag på marknaden för mobila bredband.

---------

Fritt innebär i operatörernas huvud att det inte börjar kosta mer efter XGB data. Det är anledningen till att man inte ser att operatörerna säljer "obegränsad surf" längre. Så, "fri surf" är ett fult och luddigt begrepp!

tidsoptimist och Samantha gillar detta.
  9. Samantha

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har nu fattat skillnaden mellan "fri surf" och "obegränsad surf". Stort tack Cammen!
    Jag tror att Telenors abonnemang är mest prisvärt för mig då jag på köpet får en smartphone och att det ingår samtalsminuter+sms. Dock inte mms, men som jag förstått finns det appar mm som man kan komma runt sånt? (Helt färsk i smartphone-världen.)

Har "3 Bredband Plus", 199:- i månaden, 30GB, 32 mbit/s. Från och till laddar jag ner massa film och serier, vilket jag tycker om att kunna göra, och blir därför nojig över de 15BG det snackas om i Telenor-abonnemanget... men, det kanske är lugnt. De verkar inte sänka hastigheten månaden ut, bara litegrann som en varning kanske?
    Min telefonräkning, Tele2, ligger på runt 250-300:-/månaden, därför tänker jag att 449:- med Telenor kommer kännas ok. Plus att man ju får telefon på köpet...

Undrar lite vad det är för abonnemang du har Fredrick? Använder du ditt till tele-abonnemang till datorn också?

Blev din surfhastighet aldrig sänkt?

10. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Menar du då att du lägger till tjänsten Tal Fritt Sverige? Då betalar du endast öppningsavgiften som är 0,99kr/samtal. Tjänsten kostar 99kr/månad eller skulle du bli bjuden på den avgiften?

Telefon/smartphone får man även på köpet med 3s abonnemang :)

Om du kollar på senaste fakturan, hur mycket datatrafik har du gjort av med då? Har du någon gång fått sänkt hastighet hos 3?

Hastigheten kan komma att sänkas hela tiden månaden ut beroende på hur hårt belastad nätet i ditt område är. Alltså bor du i en större stad är det större chans att du får sänkt hastighet än vad det är om du bor ute på landet och är ensam på en mast. Annars så sänks hastigheten oftast mellan 06-24 då nätet är som mest belastat.

Telenors lösning kallas FUP (Fair-Usage-Policy) vilket innebär att om ditt användande kan påverka andra kunder negativt kommer du att få en lägre prioritering (sänkt hastighet).

Se mitt svar ovan :)

11. Samantha

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som jag förstått det ingår öppningsavgift+samtalsminuter i de 449:- jag betalar varje månad.

Ska kolla in det!
    MEN: Ingår samtalsminuter & sms i månadskostnaden hos t.ex. Tre DUO?

Oooh, ja, det har sänkt min hastighet många gånger. Senaste fakturan är extremfall då min polare råkade försöka ladda ner ngt stort program 2 ggr à 10GB... fick köpa loss 10 extra GB, som han fick betala. :)

Bor i Malmö, känns lite sådär i det här sammanhanget...

Syftar du på att Fredrick bor i en håla med egen mast?

Last edited: 13 okt 2012
  12. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jaha - det var så du menade. Ja det gör det, lite trött :P

Nej, utan det tillkommer. Det var därför jag skrev att det var lite beroende på hur mycket du ringer. I den aspekten så är Telenors alternativ bättre. 3 har ju också pott abonnemang, men de är inte alls lika generösa vad gäller surf!

Om du har blivit sänkt många gånger så skulle jag rekommendera dig att inte ta bort ditt bredbandsabonnemang eftersom du då verkar använda mycket data. I ditt bredbandsabonnemang ingår ju 30GB och om du har blivit sänkt många gånger så tror jag inte att ett abonnemang med 15 GB kommer att fungera bättre.

Nej, det var inte så jag menade. Jag har t.ex Telenors 4G här i Uppsala och är typ ensam på min 4G-mast, så jag får väldigt bra hastigheter och får inte sänkt hastighet på 4G. Men om jag byter över till 3G i någon dag då blir jag sänkt där. Jag bor ca 7 minuter med buss från centralstationen och ca 5 minuter med bil - så det är centralt.

Har du någon erfarenhet från Telenors nät i Malmö? Fungerar Tele2 bra för dig? Fungerar 3 bra för dig vad gäller hastighet och stabilitet? Vill du byta operatör eller vill du bara komma ner i pris? :)

13. Samantha

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag vill ha en smartphone & inte betala mer än 250:-/månad för mobiltelefoni. (Det är ungefär vad jag betalar nu nämligen, har inte riktigt råd med så mkt mer. Student.)
    Vad jag tänker med Telenor 449:- är att de 250 jag nu betalar för telefoni plus 200 för mobilt bredband blir 450:- i månaden. Tänkte jag kunde ha ett abonnemang som jag kan använda både till telefon och dator. Hänger du med?
    Men det är kanske dumt, jag vet inte... MÅSTE ju inte ladda ner så mkt data varje månad, det är mest skönt att kunna göra det. Och frågan är hur hårda Telenor är med den där 15 GB-gränsen?

Har inte behövt klaga på varken Tele2 eller 3, vet ingenting om Telenor i Malmö. Har en kompis som har det i sin smartphone, hon verkar nöjd. Dock laddar hon inte ner så mkt, men att streama funkar bra säger hon.

Jag kollar en hel del på SVT Play, undrar hur det funkar mer Telenor...

14. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    I ditt fall och situation skulle jag inte rekommendera att förlita dig på endast ett abonnemang. Om du blir sänkt med ett dyrt abonnemang då kommer du behöva stå ut med det i två års tid till. Jag tror inte att Telenor ligger på superhårt på gränsen, men samtidigt är det olika från fall till fall.

Om du inte visste det så får du 100kr rabatt på ditt bredbandsabonnemang (3Bredband Max och 3Bredband Premium) om du skaffar tex 3Pott 199 eller högre. Det innebär att du kan få 50GB data för 149kr/månad, då ingår det hastighet upp till 64Mbit/s i 3s 4G-nät och upp till 32Mbit/s i 3G-nätet.

Vilken smartphone vill du ha? Så kan jag kolla lite olika priser hos olika operatörerna om du vill? Jag skickar det då via PM för att inte gå alldeles för mycket OT i tråden!

Men om du vill satsa på ETT abonnemang, så är nog Telenor det bästa alternativet! :)

Samantha gillar detta.
  15. Samantha

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tänker Galaxy SII, hört en del bra om den och är inte så sugen på iPhone...
    Menar du att om jag skaffar 3Pott till mobilen så får jag 100:- rabatt på mobilt bredband? PM:a gärna om du har tid och lust! Tack så mkt!

16. Reinhold

Reinhold Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Jag bor inte direkt mitt i smeten, så att säga http://goo.gl/maps/qfS6Z :)
    Ibland har jag lite problem att streama ViaPlay, sen om det berodde på om det var överbelastat och jag straffades för det eller om det bara var överbelastat låter jag vara osagt.
    Kan ju tillägga att jag är i Kalmar nästan dagligen och var även i Stockholm en hel del i somras.

Vet inte om du fått något riktigt svar men kampanjabonnemanget 449, där är det ju upp till 30 mbit/s och begränsningen mot extrem går vid 100 GB.

17. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det ser ju mer ut som att det är 15GB som gäller om man kollar i Telenora fullständiga prislista..

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

18. Mrhoyt

Mottagna gillanden:
    1 325
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Nytt igen - Nu i 4G

(Vi överstigen surfvolym gäller fortfarande 9 kr/dygn)

Pott med surf 149
    Startavgift: 99 öre
    Minutavgift: 69 öre
    SMS: 3000
    Surfvolym: 1GB
    Surfhastighet: 5 Mbit/s
    Månadsrabatt: 0

Pott med surf 299
    Minutavgift: 49 öre
    Surfvolym: 3GB
    Surfhastighet: 40 Mbit/s
    Månadsrabatt: 100 kr

Pott med surf 399
    Minutavgift: 29 öre
    Surfvolym: 5 GB
    Månadsrabatt: 150 kr

Pott med surf 499
    Minutavgift: 9 öre
    Surfvolym: 10 GB
    Månadsrabatt: 200kr

Fastpris - 599 *
    Startavgift: 0 öre
    Minutavgift: ingår
    SMS: ingår
    Surfvolym: 15 GB
    Surfhastighet: 80 Mbit/s
    Månadsrabatt: 200kr

* 59900 nationella samtalsminuter, sms eller mms ingår. Därefter 0,69 kr/min, 0,69 kr/sms och 1,99 kr/mms.

Last edited: 6 mar 2013
  19. Mrhoyt

Mottagna gillanden:
    1 325
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Idag sitter jag med:

Pott med surf 249:
    Minutavgift: 249 st fria samtal / månad
    Surfvolym: 100 GB
    Surfhastighet: upp till 16Mbit/s
    Månadsrabatt: 50kr

Lockar ju verkligen inte att byta till någon av de nya 4g varianterna i alla fall...

bras gillar detta.
  20. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Förstår det, att det dessutom fortfarande kostar 9kr/dag om man surfar mer är inte heller bra i jämförelse med det abonnemang du har.

Sent from my iPhone using Tapatalk 2