[Telenor] Telenor Change - byt mobil varje år

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 17 jun 2014.

  1. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop

    Om du kikar runt lite på deras hemsida så står det mellan raderna att U-länder får nytta av dom. Typ


    Skickas från min iPhone 5s
     
  2. Reinhold

    Reinhold Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Change är ju otroligt mycket bättre än alla andra alternativ som finns idag. Så som Telenor var innan Change (och så som alla andra operatörer fortfarande är) så måste du ju betala telefon och abonnemang om du vill byta operatör. Nu är det bara telefonen.
    Ett steg i rätt riktning för oss som gärna byter telefon när det kommer nytt.
    Har haft Telenor i över 4 år. Hade Change funnits från början så hade fått dubbelt så många telefoner till samma pris.
     
  3. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 055
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Det negativa med Change som jag ser det är att man betalar 1 år för något man inte får behålla, du byter ju in din telefon mot att få en ny så du "leasar" ju i princip din telefon i 1 år.
    I de vanliga varianterna får du ju behålla din telefon när du har betalt den och kan då göra vad du vill med den. Det går ju även att sälja den under tiden om man vill byta.
     
    6150 gillar detta.
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Change är otroligt mycket bättre än de alternativ som finns idag - eftersom det inte finns några motsvarande alternativ idag.

    Om man vill byta operatör handlar det väl oftast om priset? Om operatören man har krånglar med dålig täckning osv så brukar de flesta kunna lösa det på något sätt - har man t.ex dålig täckning i hemmet och på arbetsplatsen med 3 så får man häva abonnemanget och välja om man vill betala en summa för att få behålla telefonen eller ej.

    Mer prisvärt än Telenor change sett till telenors höga priser är att ta en telefon på avbetalning under 12 månader (oftast räntefritt) och sedan ha ett billigt abonnemang till - exempelvis hallon liten eller Comviqs billiga fastprisabonnemang. Det kommer man att tjäna på i längden.

    Är man helnöjd med Telenor kan Change säkert vara ett bra alternativ - men det blir svårt att hoppa på ett nytt erbjudande när någon annan operatör kommer med ett sådant eftersom de flesta inte har lust att betala för två telefoner och ett abonnemang.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
     
  5. roger_bl

    roger_bl Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2014
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Feltänk?

    Ditt resonemang gör ingen skillnad mellan Change och att köpa.

    Change:
    Få en ny telefon, använd den i ett år medan du betalar av halva, lämna tillbaka den och välj en ny telefon.
    Resultat - använd en telefon i 12 månader för halva priset, börja sedan använda en ny telefon, inte ha kvar den gamla.

    Köpa telefon:
    Köp en ny telefon, använd den ett år och köp sedan en ny telefon.
    Resultat 1 - använd en telefon i 12 månader för hela priset, börja sedan sedan använda en ny telefon, ha kvar den gamla.
    Resultat 2 - använd en telefon i 12 månader, sälj den och uppnå (i bästa fall) halva kostnaden, börja sedan sedan använda en ny telefon, inte ha kvar den gamla.

    Med andra ord, vill du ha kvar två telefoner så får du betala för två telefoner.
    Vill du bara ha kvar den nya telefonen så kan du sälja den andra och om du lyckas sälja den för halva priset så har du gjort samma affär och har samma ägande i bägge fallen.

    Sedan tillkommer givetvis resonemanget om man vill binda sig i ett avtal, vem som har bäst abonemang för dig som kund, vem som ger bäst pris på telefonen, sannolikheten att få tillbaka halva inköpspriset för en ett år gammal telefon mm.
    Detta lämnar jag därhän, ville bara påtala att det inte skiljer sig något att "leasa" eller köpa (förutom att du redan från början är garanterad att få tillbaka 50% om du väljer att byta så tidigt som du kan i Change, en garanti du inte har om du köper).
     
  6. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 055
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Så länge du fortsätter med Change så har du rätt men när du väl kliver ur så har du betalat för en halv telefon mer än vad du har i handen.

    Skickat från min HTC One via Tapatalk
     
  7. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Blir jobbigt om man vill roota en Samsung lur och sen när du ska lämna tbaks den så är den knoxad :)
    Iofs med deras kunskap så vet dom inte ens vad det är och i u-länderna så spelar det ju ingen roll. Men leasing är det juh och luren blir egentligen aldrig din.
     
  8. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Sedan har inte Telenor samma priser för sina mobiler som netonnet och andra har. De kan ju skilja rätt mycket typ och jag ser redan argumentationstekniken i butiken "spelar ingen roll du betalar bara hälften", jo men tjena. Nä de luktar avlopp!

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk Pro
     
  9. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
  10. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Exakt, och sedan brukar operatörer behålla samma pris på en telefon länge medan den kan sjunka rätt mycket hos t.ex. Netonnet och Mediamarkt.

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
    6150 gillar detta.
  11. goddag

    goddag Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Inte för att det är helt relevant för Telenors erbjudande, men så här mycket tycker Elgiganten att en begagnad iPhone 5 är värd (3990:-):

    http://www.elgiganten.se/product/mo...one-5-16-gb-apple-certifierad-pre-owned-svart

    Så jag tror nog att det går att göra fina pengar för Telenor som köper tillbaka en telefon med den här åldern för halva priset. Det står inget om att batteriet är bytt vilket jag tycker är lite överraskande..
     
  12. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Om folk hade förstått att batterierna blir dåliga hade de inte betalat sådana sjuka överpriser som de gör för gamla iphones på blocket och tradera.

    Batteriet får nog vara, så skrattar man hela vägen till banken. När batteriet sen är kasst kan man ju klämma kunden på 800 kr till för ett byte.
     
  13. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Det är sjukt hur företagen gör allt att klämma folk på mer pengar med t.ex. att ha inbyggd batterier som inte går att byta själv utan kostar mer än vad telefonen är värd efter 2 år. Sedan när det kommer till iPhone så är det bara hype att iPhone är en sk status pryl. Jag kör med Samsung NOTE 3 där jag kan själv byta batteri m.m.