[Telia] 5G-tråden

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av 6150, 24 maj 2020.

Taggar:
  1. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 638
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Allt på control plane skickas via 4G, plus allt som har med IMS att göra (vilket inkluderar t.ex. VoLTE).

Jag jobbade många år med den koden. Det är magnituder mer än några tusen rader för att stödja NSA. Och då har vi inte ens talat om SA... Det finns goda anledningar till att väldigt få operatörer infört SA hittills.

6150, Matte1976 och Cupcakes gillar detta.
  2. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 109
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    bernard, Matte1976 och night77 gillar detta.
  3. 4ndroidz

4ndroidz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    676
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Haha, undrar om 5G hitintills blivit det som man förväntade sig. Spontant har det känns som alla dessa "hyjpade" tjänster ännu så länge uteblivit. Nu är snarare debatten om hur dessa 5G-nät ska finansieras. Finns säkerligen ett fåtal platser (t.ex Arlanda flygplats) i Sverige som är överbelastade av 4G-trafik, samtidigt har vi inte mångmiljonstäder där antalet enheter per basstation blir en begränsning. Operatörerna kommer nog inte erkänna det men de har nog litat lite för mycket på nätverksleverantörerna (Ericsson och Nokia) visioner om att 5G är super och att data i nätverken ökar exponentiellt. Vi ser snare mer och mer begränsningar i hastighet och det råder fortfarande viss 5g-exklusivitet hos vissa operatörer, i synnerhet hos de virtuella eller lågprisalternativen.

4. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 109
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
  5. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 638
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    En makrobasstation kan mellan tummen och pekfingret serva ca 1000 användare, så även i mindre svenska städer är det kapaciteten som är den begränsande faktorn och inte räckvidden.

Das Erdbeerkuchen, 4ndroidz, 6150 och 1 annan gillar detta.
  6. AlexB-S

AlexB-S Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telia Obg & Fello
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Obg & Fello
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Telefon 2:
    Realme GT Master Edition
    Platta:
    Xiaomi Pad 6
    Någon mer än mig som har erfarenheter av Telias 5G på Band 3? På stora delar av Skåne, främst Österlen, såsom b.la Ystad och småorterna i Ystad kommun, får jag in N3 i både min iPhone och en Pixel jag har kunnat testa med. Hastigheterna är dock ofta ganska mediokra, där jag som absolut mest har toppat 200mbps sent på kvällen i en liten urort utanför Ystad, med fri sikt till masten. De platser där jag istället får in N28 har jag nästan konstant bättre hastigheter än med N3, trots att N3 jobbar på högre frekvenser. Jag har heller aldrig sett N3 på någon plats alls utanför södra Skåne eller Stockholms tunnelbana. I Ystad kör Telia även bara med N3 och N28 vilket är OTROLIGT konstigt enligt mig p.ga turistantalet, samt att de har N78 i andra mindre orter såsom Sjöbo, Tomelilla och Osby. Hastigheterna i centrala Ystad är även de ofta mycket mediokra, jag har aldrig passerat 100mbps i de centrala delarna. Medans både N4M och Tre byggt på N78 i staden och på sina ställen, ger hastigheter uppemot 1gbps. Vet någon vad detta beror på? Har fler liknande erfarenheter i Skåne?

Bifogade filer:

7. 4ndroidz

4ndroidz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    676
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Det finns flera frågetecken kring Telias utbyggnadsstrategi. På vissa orter är 4G täckningen/kapaciteten fortfarande obefintlig, trots att Telia ska släcka ner 3G-nätet om mindre än 6 månader. Sedan återstår frågan om det kan bero på att man ännu inte aktiverat NR SA.

8. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 405
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag har inte använt Telia n3 i Skåne, dock i Stockholms tunnelbana där det nog är lite mer rimligt att det existerar eftersom det är lättare att använda befintlig utrustning där.

Varför Telia har valt att bygga ut n3 i Skåne kan bero på flera saker, jag tänker spontant att det kan vara ett sätt att få igång 5G i fler områden och speciellt i områden där de inte kunnat uppgraderat matningen till siterna än. Då ger det kanske inte riktigt mening att köra igång n78 på de sikterna och n3 kan troligtvis köras redan på befintlig hårdvara de har med samma antenner och radioenheter (om de är någorlunda nya). Om detta är anledningen, nu är det egentligen en gissning bara, så kan det också vara anledningen till att hastigheterna är mediokra.

En högre frekvens ger inte nödvändigtvis högre hastigheter. Eftersom vi har 5G NSA idag kan även ett belastat ankarband påverka hastigheten du får ut av en högre frekvens. Som på din bild från din iPhone där har du b28 som ankarband, om det bandet är belastat kan det absolut dra ner din anslutning på n3.

Spontant tänker jag att du får in n28 på ställen där det rör sig mindre folk än där du får in n3(?) varför det kan vara så att siten du ansluts till är mycket mindre belastad varför hastigheten blir bättre. Det kanske även är en bättre kombination av olika frekvenser som drar upp hastigheten.

Att de inte aktiverat NR SA borde inte påverka utbyggnaden av NR NSA egentligen eftersom det fortfarande, när det är rätt gjort, förbättrar kapaciteten i nätet med NR NSA också eftersom du får bort viss trafik från LTE-nätet.

Matte1976 och AlexB-S gillar detta.
  9. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 638
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telia har väl 35 MHz på 1800-bandet om jag minns rätt, så känns naturligt.

10. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 405
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja det har de, dock verkar de endast köra 20MHz just nu. N4M har 30 MHz. Är väl också billigare att få igång n3 än n78.

11. AlexB-S

AlexB-S Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telia Obg & Fello
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Obg & Fello
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Telefon 2:
    Realme GT Master Edition
    Platta:
    Xiaomi Pad 6
    Tack för tydliga svar och bra hypoteser:)

12. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 405
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ytterligare en anledning till varför de kan ha n78 i, exempelvis, Osby kan ha att göra med att kundunderlaget för att ha 5G-bredband hemma är större där än Ystad. Då behövs högre kapacitet året runt - när det kanske framförallt hade behövs i Ystad under sommarmånaderna.