Telia bredband router tog kvällen.

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av geobjork, 11 okt 2024.

1. stelex

stelex Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
  2. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Nu verkar det ha löst sig bra för TS, med en ny router från operatören, men en allmän reflektion på detta med (konsument)routrar i allmänhet:
    Jag har bl.a. tidigare använt en Netgear 3500 L v2 (lanserad ngn gång mellan 2009-2012) som fick uppdateringar fram till början av 2022, å den tillhörde ju gruppen routrar som även kan köra annan firmware. Men visst har det sett illa ut på många håll (långt tidigare ngn D-Link som var halvt skräp etc.)

Men jag instämmer i kritiken av mycket kring routrar till konsumenter (där det långsamt över tid kanske blivit lite bättre); lågbudget OS/gränssnitt, som ibland kan vara så "konsumentvänliga" att de själva kollar om det finns internetanslutning vid konfiguration, och om så inte är fallet kan det ta längre tid(!) att logga in lokalt i routern ...; eller routrar där det starkt rekommenderas att ladda ned och installera en mobilapp för att konfigurera routern; det är som om gränssnittet, och uppdatering av mjukvara å firmware är ett ont måste, något de kommer på sist. Åtminstone historiskt.

Har noll erfarenhet av Ubiquiti; bygger dessa på att allt är trådlöst? (verkar ont om kabelanslutningar; men dessa kanske inte finns i den nya sköna världen. :))