Ursäkta OT men den där lösningen, "sdkort-backup", tycker jag känns lite väl mycket 2011

Om du blir bestulen på din telefon eller tappar den i ett vattendrag osv så lär det inte hjälpa så mycket att datan fanns säkerhetskopierad på sd-kortet. Backup till molnet är ju 100 gånger bättre! Det insåg jag 2012 när jag blev bestulen på min telefon och förlorade massor av viktiga bilder, sms och till och med kontakter - sedan dess har backup varit otroligt viktigt för mig! Numera är ju dessa tjänster väldigt bra, t.ex. Google Photos erbjuder oerhört bra funktioner på tal om bilder! Har du missat det tåget helt? Hehe
Nexus 6P måste vara den sista Google-telefonen med sd-kortläsare. Har Samsungs flaggskepp det fortfarande? (Om du vill svara över PM istället så går det bra, ifall andra inte orkar med denna diskussion här!

).Jag förstår att många vill utöka lagringsutrymmet med sdkort men för mig känns det bara så jobbigt att pyssla med. Det är dock såklart en dålig sak att tillverkare numera tar hutlöst betalt för mer lagringsutrymme nu när det är inbyggt och de kan styra och ställa hur de vill. Jag klarar mig med 16 GB utan problem nu för tiden på min telefon och min dator är på endast 32 GB, otroligt lite tycker kanske vissa, för några år sedan skulle det inte ha gått men jag kör allt i molnet nu.
Jag förstår att lagringsutrymme för vissa fortfarande kräver större volymer än så.
Så mitt svar på frågan: jag tror att det tåget redan har gått, att sdkort är borta oavsett införandet av esim. Tyvärr för vissa! Men vanligt sim kommer nog finnas kvar i många år till, tills någon tillverkare vågar göra sig av med det helt. Säkert Apple som går över till esim först, som 3,5mm-uttaget.
Click to expand...