Telia påbörjar utfasningen av 2G och 3G

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av nickname, 4 feb 2021.

  1. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.

    Jag som har Telia & Net4Mobility parallellt, jag upplever Telias täckning som betydligt bättre än Net4Mobility's.


    På Telia ställer man sig en smula skeptiska till Tele2 & Telenors påstående:

    Telenor och Tele2 når 90 procents yttäckning
     
    N6290 gillar detta.
  2. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Här går det att läsa mer om täckningskrav:

    Täckningskrav | PTS

    [​IMG]
    Därav att Telia behåller 2G till slutet av 2025.
    Att ersätta 2G med t.ex VoLTE är alltså helt ok.
     
    nickname gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 356
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Jag kan väl tycka att det där tillståndsvillkoret borde innebära att Telia faktiskt måste säkerställa att telefoner har tillgång till VoLTE också, både i teorin och i praktiken, dvs certifiera samtliga telefoner, utöver att säkerställa yttäckning. Annars erbjuder man ju inte full taltelefoni efter 2025, om en viss teknik inte är tillgänglig för vissa telefoner (jag förutsätter att tillståndsvillkoren som gäller efter 2025 innehåller samma bestämmelse). Har god lust att skriva till PTS och fråga om detta.

    Att ta bort täckning får man alltså göra, men inte vid allmänna vägar och vid fasta bostäder och fasta företag. Men har det förekommit, någon som minns sådana exempel där man tagit bort täckning? Förstår att man byter utrustning, men att ta bort sändare i en viss riktning eller ta bort en site helt, verkar märkligt att det skulle ske. Även om den används av få, så har man ju redan investerat i täckning på en viss plats, att ta bort täckning verkar ekonomiskt svårmotiverat. Hmm. Eller? Kan ju tycka att det tillståndsvillkoret kunde gjorts mer strängt än så.
     
    Kristy och KTM gillar detta.
  4. nickname

    nickname Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2018
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 9 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Oneplus 6
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Jolla
    ROM:
    Sailfish 3.4
    Platta:
    Asus Transformer Prime TF201
    ROM:
    KatKiss 7.1
    Mycket hänger ju på vad PTS sätter upp för villkor från 2026 och framåt. Och det lär väl bli en auktion, som man som nuvarande nätägare riskerar att förlora och då stå utan rätten att driva ett GSM-nät.

    Kan utspelet från Telia angående 2G vara ett PR-utspel för att förbereda alla på att Telias 2G-nät riskerar att försvinna (beroende på nya villkor och ev en förlorad auktion)?
    De säger i en bisats något som kan tolkas som att 2G möjligtvis lever vidare efter 2025 - dvs om Telia får rätten att fortsätta driva ett GSM-nät.
     
    bernard gillar detta.
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Även om Telia skulle säga OK till alla VoLTE telefoner hade det inte löst problematiken. Tillverkaren måste också se till att skicka ut rätt operatörsprofil till telefonen.

    Telia kommer troligtvis inte att plocka ner siter, utan istället byta och använda frekvenserna till 4G eller 5G istället, och på så sätt erbjuda högre kapacitet i de näten istället. Nuförtiden är det ofta samma basstation som hanterar allt, så det kan egentligen bara vara en inställningsfråga. Likaså hanterar ofta antennerna flera frekvenser. Det blir alltså inte en förlorad investering.
     
    Kimball, 6150, Kristy och 1 annan gillar detta.
  6. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Kan inte Google Play Service lägga till profilen om det är XML baserat? Eller ge ocertikerade telefon kunder instruktioner om hur man lägger till profilen med ROOT? Annars kan Telia och andra operatörer göra en swap program där gamla telefoner byts ut mot en 4G/5G telefon.
     
    Last edited: 9 feb 2021
  7. Tomaro

    Tomaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
    Som sagts en gång ovan, det är väl TEKNIKEN (2G, 3G) de stänger ned, inte frekvenserna.
    Det kan givetvis ge lite problem för relativt nya enheter som saknar 4G eller senare men rent prestandamässigt borde det väl snarast bli bättre även i landsbygden i norr när de lägre frekvenserna som används 2G/3G idag nyttjas för 4G (eller 5G).
    4G, 5G är inte tekniker som är låsta till vissa frekvenser, går att sända på långvågsbandet om man så vill med 4byte/s i kapacitet eller liknande (ingen aning egentligen, bara teoretiserande).

    Nu vet jag inte om det ovan stämmer men frekvenser de äger släpper de nog inte ifrån sig och det är frekvensen som används som bestämmer räckvidden för signalen.
     
    Last edited: 17 feb 2021
    Kristy gillar detta.
  8. nickname

    nickname Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2018
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 9 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Oneplus 6
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Jolla
    ROM:
    Sailfish 3.4
    Platta:
    Asus Transformer Prime TF201
    ROM:
    KatKiss 7.1
    Det stämmer och samtidigt inte.
    Det stämmer när det gäller 3G, där stängs mycket riktigt tekniken ner och ersätts med 4G och/eller 5G.

    Men vad gäller frekvenserna, så går tillstånden ut för både 900MHz och 2100MHz den 2025-12-31 för samtliga operatörer.
    Så beroende på vad PTS beslutar finns det en potentiell risk att Telia står utan eget tillstånd att använda 900MHz eller 2100MHz efter 2026-01-01.
    Om PTS beslutar att anordna en helt ny auktion, finns faktiskt risken att Telias bud inte räcker till.
    Däremot om PTS beslutar att ytterligare förlänga de nuvarande tillstånden, så kan Telia fortsätta sin med sitt GSM-nät så länge de anser det behövas.

    Man skulle kunna säga att operatörerna snarare hyr frekvenserna än att de äger dem. Och hyrestiden är på väg att rinna ut. Vilka hyresgäster vill PTS ha 2026 och framåt? Det återstår att se.
     
    Last edited: 9 feb 2021
    Kristy, Tomaro och Moby gillar detta.
  9. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Nu är ju det här några år bort, men mobiltelefoner har mognat som teknik och lever återigen allt längre. 2009-2012, exempelvis, var det ju så enorma skillnader år från år att ingen kunde antas ha en 5 år gammal telefon och begära att den skulle klara något som helst.

    Jag tror att 2023-2025 kommer många att sitta på telefoner från 2015-2016, eller importerade från andra EU-länder, och där VoLTE kommer att vara tveksamt om det funkar (eftersom det är en så dålig standard tydligen, alternativt att operatörerna skiter i att få det att funka). Finns reell risk att samtalstäckningen sjunker en hel del, om man kan ringa alls. Jag utgår ifrån att EU säger att VoLTE ska funka i hela EU, på europacertifierade mobiler, punkt slut.

    Norge fasar ut 3G ännu tidigare tycks det. Jag har hört av mig för att se om jag nästa år (i år blir det väl ingen norgesemester) kan förväntas ringa med våra mobiler (S7, A3 2017, A40) i Norge på 4G eller om det blir endast 2G.

    Jag tycker ju det är ok att fasa ut 3G, då 4G varit standard sedan åtminstone 2013, men då ska VoLTE stödjas av en närmast total majoritet av 4G-mobilerna.

    (Sedan har jag visserligen tyckt det varit trevligt att kunna koppla upp sig på 3G när 4G är överbelastat, i skärgården, men jag hoppas de flesta snart ligger på 5G så jag får 4G för mig själv...)
     
    Kristy och Kimball gillar detta.
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 356
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Vem har du frågat, norsk operatör eller din svenska operatör?
    Dela gärna svaret.
     
  11. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Tanken är ju att dessa användare ska få möjlighet för VoLTE under 2021/början på 2022, så det bör ju vara klart i god tid innan ev. stängningar skulle kunna påverka.
     
  12. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    De börjar stänga 3g nätet nu i mars så det är ju ingen tröst för mig om jag ska behöva vänta på volte till 2022. Vet inte hur det kan ta så lång tid eller varför Telia stänger 3g innan alla kunder fått volte. Jag hoppas de stänger 3g i väldigt långsam takt för 2g under samtal fungerar inte för mig.
     
  13. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Stängningen av 3G görs basstation för basstation & inte hela städer i ett svep.

    Men surt att bli nedknuffad på 2G vid röstsamtal & inte kunna surfa undertiden.
     
    Moby gillar detta.
  14. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Hoppas användare märker det och rapporterar detta här. Om någon läser detta, kolla nu om ni har 3G och rapportera vid mars om något ändras.
     
    Last edited: 18 feb 2021
    StayPuft och Moby gillar detta.
  15. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Mitt och mångas problem är att "certifiering"
    har varit en lögn då dom inte beskriver problemet rätt angående IMS,API och processor. Även om flesta har VoLTE i sina telefoner så finns det flera budget telefoner utan. Vad många vill är att alla ska använda VoLTE utan struntprat. Jag tror att operatörer gjorde detta med flit för att känna pengar genom att ha olika standarder, nu med 5G så finns det en standard som kom sen.

    Medans Telia Sverige beter dig som amerikanska operatörer så kanske kan man förvänta sig Telia Finland,Norge, Litauen,Lettland,Estland fixa problem då dom har bättre kundservice. Kanske man kan retroaktivt använda sig av deras lösning.
     
  16. jarnbanarn

    jarnbanarn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2021
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Sony Xperia Z1 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z1 Compact
    ROM:
    Lineage OS 16
    nu är det kanske en mindre grupp det gäller, men är det någon som vet ifall det går att kicka igång VoLTE när man kör moddat? jag kör t.ex. en Sony Z1 Compact med Lineage OS, och jag vet att denna telefon har ska kunna funka med VoLTE men det finns inte aktiverat i modden. vad jag fattar från denna tråd så är detta kopplat till operatören - kanske får man hoppas att det går att lösa via Telia på nån vänster, men förmodligen inte eftersom jag ju kastat ut deras mjukvara en gång i tiden (utan att ta backup).
     
  17. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    802
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Det är inte ett problem som just bara Telia Sverige har utan det är så hos alla operatörer i hela världen.
    VoLTE är inget som bara kan slås på bara för att telefonen ska stödja det utan det är en komplex historia där alla bitar måste falla på plats både i telefonen och i corenätet.

    Att supporta VoLTE på alla de tusentals olika telefonmodeller ute på marknaden är ett skitjobb både för operatörerna och tillverkarna.
    Mindre tillverkare kanske heller inte klarar av att se till att modellerna klarar kraven för att bli "certifierade", det kan röra som att IMS klienten inte är fullt kompatibel med IMS core för att just den klienten är byggd för specifika nät eller att säkerhetscertifikat för IPSEC krypteringen saknas för just den operatören.

    Operatörerna samarbetar med de större tillverkarna och de få mindre som säljs via operatören.
    Att en del mindre sålda telefoner fungerar har ibland med ren "tur" pga IR.92 standarden som operatörerna ska stödja.


    Redan nu har operatörerna gjort förändringar i VoLTE där mer och mer telefoner kommer börja fungera så länge operatörsprofilen finns i fw.
     
    Kristy gillar detta.
  18. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    802
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Ser det som ganska otroligt att Telia tex inte kommer få ett block efter 2025.
    Det behöver heller inte ske nån auktion utan det kan bli fråga om förlängning som skett tidigare.

    Den som kan röra till i grytan är nog Teracom om de ser ett intresse i både 900 och 2100 bandet men nån annan ny operatör kommer vi nog inte se tills dess.
     
  19. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Men det borde finnas en generisk global profil för VoLTE sedan 2014? Istället för att ha din operatörs profil kan operatören använda andra operatörers profiler som sin egen? Detta är ett så stort problem att det måste finnas en lösning. Jag förväntar mig inget från hackar communityn då alla har redan gått över till nyare telefoner. Jag har modifierat buildprop utan resultat och tänkte att lägga .mbn filer från Snapdragon 835 telefon som har Telia profil i en Snapdragon 821 men risken för bootloop är för hög. Har också frågat efter mbn filer för Xperia XZ och Mi Mix 1 i olika forum men ingen hjälper, bättre att byta telefon.Vad jag har lärt mig från detta är att observera mera och att inte följa hype för att välja sin nya telefon, risken finns att telefonen blir föråldrad efter ett år inom kommunikation.
     

    Bifogade filer:

  20. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    802
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    IR.92 standarden var tänkt att lösa de flest av knutarna, men Samsung och flertalet tillverkare gick sin egen väg o nu sitter vi i situationen där det är en cirkus.

    Det är profilinställningarna som verkar vara en svår bit då den går inte att skicka OTA i de flesta fall.
     
    Last edited: 9 mar 2021
    Kristy och bernard gillar detta.