Telia satsar 5 miljarder på nätutbyggnad de närmaste 2 åren!

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Kate, 17 maj 2013.

  1. Joiis

    Joiis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    614
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Asus Nexus 7 (2012)
    Som jag har fattat det verkar 900mhz bandet bäst (täckningen), varför byggs det ut på andra, t.ex 2100mhz som inte alls verkar vara lika bra. Så att man inte överbelastar 900mhz bandet?


    Sent from my Xperia Mini Pro using Tapatalk 2
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Man börjar ju att göra det nu, Telia ska göra det och 3 gör det redan. 2100MHz är den frekvens där det har funnits möjlighet att bygga 3G tidigare, 900MHz-bandet har gått till 2G-näten.

    Eftersom 2100MHz ger en mindre yttäckning per mast och varje operatör har ett större frekvensutrymme är det lättare att sätta upp många master och därmed bygga ett nät med högre kapacitet.

    Sen är 2100MHz en av de vanligaste frekvenserna att bygga 3G-på, utöver Sverige.

    Om ja inte minns fel, så var 900MHz tidigare också dedikerat för GSM-nät så att man inte fick bygga med andra tekniker på den frekvensen. Samtidigt så har operatörerna med GSM-nät nog inte sett ett behov att byta ut utrustningen för att kunna börja sända 3G på den frekvensen. Som det är idag är det ju bara operatören utan ett GSM-nät som bygger 3G på 900MHz.

    Tele2 och Telenor lär inte kunna göra det heller eftersom de använder 900MHz till deras GSM och 4G-nät :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
     
    Joiis gillar detta.
  3. Suedish

    Suedish Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nja, nästan rätt iaf. Du refererar till Cell Breathing, men det som händer är - precis som namnet avslöjar - att cellen "krymper" ju mer användare som är på den. Men eftersom samma cell servar både Tele2 och Telia så effekten av den likadant för båda. Finns det då en annan cell som är starkare så campar man på den istället, men även det är ju samma cell för både Tele2 och Telia.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är inte vad jag pratar om. Cellen krymper först när det är för många kunder på samma cell - det är inte det jag pratar om.

    Det jag menar är att om Tele2s kapacitet till en mast tar slut, så kan kunderna tryckas över till en annan mast - utan att Telias kunder påverkas. Detta är inte speciellt vanligt - men kan hända på vissa platser.
     
  5. Suedish

    Suedish Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag tror inte riktigt jag håller med, vad för kapacitet är det du menar?
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Operatörerna ansvarar själv för att förse masterna med kapacitet (som är kopplat till deras coresystem osv), för att kunderna ska kunna ringa, surfa osv. När en operatörs kapacitet tar slut eller inte mäktar med fler kunder, då trycks kunderna över till en annan mast - även fast inte andra kunder på samma cell fast med en annan operatör påverkas.

    När jag säger kapacitet, så menar jag de samspelande faktorerna som gör att operatörernas hastigheter skiljer sig - även fast de delar hårdvaran i masten.
     
  7. Suedish

    Suedish Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag håller fortfarande inte med. Tänker man sig från RNC och ned mot basstationerna så delar dom på RNC kapacitet, transmission till basstation, och sedan kapacitet i basstationen också, både i air interface och hårdvarumässigt. Åt andra hållet då, så går det från RNC till respektive Core givetvis, men vad skulle det vara för kapacitetsbrist i Coret som gör att användaren skulle göra en handover till en annan cell? Eftersom Tele2 (och även Telia tror jag, 99% säker) kör MSS/SGSN in pool så är det lastbalanserat även där.

    Dom har ju givetvis olika dimensionering på sina core noder däremot, så det kan mycket väl skilja i hastigheter mellan operatörerna om nu flaskhalsen ligger i core och inte i IuB transmission eller hårdvarukapaticeten i basstationen som är det absolut vanligaste.
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag är inte så värst insatt i själva tekniken bakom, men förstår vad du menar. Det är inte jag själv lärt mig utan har fått detta förklarat för mig utav Tele2s CTO samt några tekniker hos Telia.

    Det är kapaciteten mellan basstationen och operatörernas centrala system det misslyckas. Alltså samma sträcka som gör att hastigheten skiljer sig hos operatörerna.

    Det är av samma anledning samtal kan brytas hos en av operatörerna - samtidigt som det fortsätter att fungera utan problem hos den andra.

    Som sagt är detta problem inte vanligt alls - men det existerar.


    Av vad du menar, så borde jag anslutas till samma cell, oavsett om jag väljer Telia eller Tele2 - alltså samma Cell-ID om jag testar på samma plats nära en mast jag vet är en SUNAB mast och den andra en bit bort?
    Telia: cell-ID 705BDA -79dBm
    Tele2: cell-ID 70D107 -89dBm

    Jag har testat flera gånger och får samma resultat. Om jag rör mig närmare den andra SUNAB-masten som är en bit bort, ansluts jag istället till den med Telia också.
     
    Last edited: 8 jun 2013
  9. Suedish

    Suedish Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag är ganska insatt i tekniken, och påstår att det inte existerar så som du förklarat. Visst kan samtal droppas av störningar i corenätet, det händer ibland när det blir nåt fel i core. Men att man skulle göra en handover till en annan basstation av kapacitetsskäl i coret är fel. Den basstationen som man - i din teori - gör en handover till går ju mot exakt samma corenät, så vad skulle fördelen vara med att göra en handover om anledningen är kapacitetsbrist i core? Det skulle även isåfall motverka sitt eget syfte eftersom det genererar mer signallering och ännu mer load på core noderna.
     
    Last edited: 8 jun 2013
  10. Suedish

    Suedish Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Svar ja, förutsatt du låst dom till 3G, så ingen ligger på 2G/4G eftersom dom inte delar nät där, samt att du har samma förutsättningar (tex att du har två enheter och gör det samtidigt).
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är inte i coresystemet kapacitetsbristen ligger utan anslutningen dit, från respektive mast/basstation. Därav kan man göra en handover till en annan mast/basstation.

    Det är inte min teori, utan du får snarare kalla det den teori som teknikerna och Tele2s CTO har.

    Modemen jag har testat med, ett Huawei E392 och ett Huawei E173, har båda varit låsta på endast 3G men fortfarande anslutits till olika basstationer på samma plats.
     
  12. Suedish

    Suedish Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Du menar transmission mellan RNC->Core isåfall? Isåfall får du ju tänka igenom vad poängen med det skulle vara. Varför skulle man göra handover till en annan basstation, när den går mot samma core (med samma transmission) som den man redan låg på? Vad vinner man på det.

    Gällande modemen så är det samma sak där som med mobiler, vissa har bättre mottagning och hastighet än andra. Skulle du ligga i utkanten av en cell range så kan det påverka och göra så du hamnar på olika master. Har du däremot samma modem, på samma plats, så ska du med all sannolikhet koppla upp dig mot samma mast.
     
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Varje mast har ju en anslutning till operatörernas centrala system, oftast via fiberkablar. Det är här kapaciteten kan brista för dem, eftersom de själva ansvarar för hur mycket kapacitet de vill förse varje mast/basstation med i anslutningen till deras centrala system. Den vinsten är att du gör kunderna nöjdare eftersom de fortfarande kan surfa med dräglig hastighet, samt ringa med inte alltför många avbrott.

    Självklart har jag testat båda operatörerna i båda modemen, flera gånger dessutom.
    E392:
    Telia: 705BDA
    Tele2: 70D107

    E173
    Telia: 705BDA
    Tele2 70D107
     
  14. Suedish

    Suedish Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Så är det tyvärr inte, Telia & Tele2 har gemensam transmission från RNC till basstation. Transmissionen skiljer sig först när RNC'n skickar vidare till respektive core nät. Det är ju hela poängen med att ha ett gemensamt när, att man bara bygger ett (1) radionät och delar på resurserna.
     
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Så du menar att två skiljda master sitter anslutna mot en och samma basstation?

    För att förtydliga det jag sa: operatörerna förser själva basstationerna med kapaciteten, för anslutningen till deras centrala system.

    Jag tycker exemplet jag presenterade visar bekräftar det jag säger helt okej - att det inte är konstigt, men att det inte är väldigt vanligt är en annan sak.
     
  16. Suedish

    Suedish Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Var är detta rent geografiskt?
     
  17. Suedish

    Suedish Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nja. Rent generellt så har du ju oftast en mast, där antennsystemet sitter ett antal meter upp på masten (som oftast har antenner åt tre olika håll, eller "sektorer" snarare). Nedanför masten har du en bod, därinne står själva basstationen som sköter antennsystemet.

    Till basstationen har du transmission givetvis, som nu oftast är fiber istället för radio som det var tidigare. I andra änden har du RNC'n som sköter om en helt bunt med basstationer. Transmissionen till basstationen avgörs på hur trafikerad den där, man vill ju inte köpa in mer än vad som krävs givetvis. Men detta delar operatörerna på.

    Väl från RNC'n så splittas trafiken sedan upp mot respektive Core (det du kallar deras centrala system) , dvs mot antingen Telia eller Tele2. Först här så skiljer sig kapaciteten mellan näten åt. Men mig veterligen är den väl tilltagen och där tror jag inte det är nån flaskhals.

    Sedan går det vidare mot MSS/SGSN osv, beroende på om du kör data eller röstsamtal. Nu är det väldigt förenklat och det finns lite andra routrar och funktioner såklart, men i stora drag funkar det sådär.
     
    Last edited: 8 jun 2013
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är här det ska skilja sig enligt Tele2s CTO och tekniker hos Telia. Det är kapaciteten från basstationen till då RNCn, som ska vara avgörande faktor enligt dem. Som jag redan sagt så har jag inte den kunskapen själv utan går efter vad de säger.

    Svartbäcken i Uppsala - drygt 1km norr om centrum.
     
  19. Suedish

    Suedish Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Japp förstår det, men jag kan bekräfta till 100% att det INTE skiljer sig åt. Man har gemensam transmission från RNC till basstation. Det är precis samma sak i 3GIS nät för 3G nätet hos 3 och Telenor. Men den transmissionen är verkligen en avgörande faktor för hur väl basstationen fungerar, dock även en dyr sådan att investera i.
     
  20. Suedish

    Suedish Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vi börjar komma lite offtopic här :) Men var fick du dom cellid'na ifrån?
    Du har dessutom en hel drös med siter som täcker ditt område, minst 5-6 olika celler som pekar rakt dit. Jag vet inte hur det ser ut "på riktigt" där med hus och annat eftersom jag aldrig varit där, men rent spontant känns det inte konstigt att du hamnar på olika celler ibland.
     
    Last edited: 8 jun 2013