Jag ska väl försöka svara här istället för i PM då. Du angav följande cell id'n:
RSSI-värdet från med E392
Comviq: 785BDD -103dBm
Telia: 70098B -91dBm
Den du kopplar ut dig mot med Telia är logiskt, den ligger typ 300-700 meter från den gatan du sa. Jag hade kunnat sagt en exakt siffra på distansen men jag vet inte vilket gatunummer det är. Dessutom är cellen riktad precis mot dig vilket är optimalt.
Däääremot, om du nu befinner dig på samma adress och får den cellen du uppger med
Tele2 så låter det konstigt. Den ligger 2700-3000 meter från din plats,är riktad NW medans du befinner dig NE om masten, samt att det med all sannolikhet är mycket byggnader i vägen. Visserligen är det en relativt hög mast, men den är inte alls byggd för att täcka det området.
Jag kan inte förklara varför du får in den sistnämnda masten, det behövs bättre koll på plats för att ge en förklaring isåfall. Men däremot så har jag gjort ett antal drivetest med testutrustning genom/runt om Stockholm med både Telia och Tele2 och jag har inte sett det du beskriver. Nu har jag visserligen inte uttryckligen letat efter det scenariot givetvis, men det är inget jag känner igen och det är inte så det varken ska eller bör fungera.
Click to expand...