Telia stänger telefonkundtjänst på helger

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Cupcakes, 18 feb 2018.

  1. 6150

    6150 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    4 653
    Mottagna gillanden:
    1 891
    Operatör:
    Huvudsakligen Telia.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Huvudsakligen Telia.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S10+
    Tråkig utveckling!
    Men även Telia måste ju se över sina utgifter.
    Tråkigt att de väljer att dra ned på sin kundservice.
     
    Last edited: 4 sept 2019
    pest46 gillar detta.
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    13 551
    Mottagna gillanden:
    5 826
    Operatör:
    Tre, Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max 256GB
    Övrigt:
    MacBook Air M1
    Oj! Det har jag helt missat..
     
  3. Kimball

    Kimball Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    339
    Mottagna gillanden:
    165

    MINA ENHETER

    Man kan ju hoppas att det kommer bli ett märkbart sämre resultat någonstans givet hur illa många anställda blivit behandlade. Att ha behövt lära upp folk under månader för att sedan stå utan jobb med 2v. varsel är omänskligt.
     
    6150 och Kristy gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    31 535
    Mottagna gillanden:
    28 892
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3
    ROM:
    Stock
    Platta:
    IPad Pro 12.9
    ROM:
    IOS 14
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det lämnar en bitter eftersmak, speciellt som de anställda inte verkar ha känt till att de bidragit till att rationalisera bort sina egna tjänster.

    Sedan måste jag säga att detta också rimmar lite illa med det nyligen lanserade "folknätet". Att placera supporten i Spanien för de lägre lönerna och skattefördelarna är väl kanske inte så himla "folkligt", och går stick i stäv med den valda imagen.

    Samtidigt måste de så klart anpassa sig efter de förutsättningar som råder på marknaden, men det finns kanske elegantare vis att hantera det på.


    Vi får väl hoppas att det inte kraschar som hos Vimla, med den badwill det skapar. Generellt ett brukar det inte direkt leda till bättre kundomdömen när supporten placeras utomlands.
     
    Last edited: 24 sept 2019
    pest46, Jörgen Ö, Kristy och 3 andra gillar detta.
  5. pest46

    pest46 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2019
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Motorola G8 Power

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Motorola G8 Power
    Platta:
    MediaPad M5, Galaxy Tab S6
    En klassisk åtgärd för att göra sin verksamhet billigare...
     
  6. 6150

    6150 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    4 653
    Mottagna gillanden:
    1 891
    Operatör:
    Huvudsakligen Telia.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Huvudsakligen Telia.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S10+
    Känns som att kvalitén på Telias kundtjänst redan har rasat.

    Långa kötider i telefon & flera timmar utan svar när man skriver på messenger.

    Tråkig utveckling!
     
  7. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    2 728
    Mottagna gillanden:
    766

    MINA ENHETER

    Jag håller med! Tråkig utveckling. Med de höga priserna borde man kunna förvänta sig bra service..
     
    6150 gillar detta.
  8. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    975
    Operatör:
    Fello, Comhem, LMT.lv
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comhem, LMT.lv
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Men hur ska Telia annars ha råd att betala sina miljardböter till amerikanerna for korruptionsäfferna i Uzbekistan?

    Där förvisso inget hände i USA mer än att mutpengar slussades via amerikanska bankerna . . .
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    13 551
    Mottagna gillanden:
    5 826
    Operatör:
    Tre, Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max 256GB
    Övrigt:
    MacBook Air M1
    Telia är ju inte ensamma. Telenor har ju gjort detsamma, endast öppet 8-18 på vardagar.

    Tre har endast öppet chatten på helger, 8-17. Tele2 har även telefonen öppen på helger, 9-15.
     
  10. LadyAurian

    LadyAurian Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Någon som har koll på vilken operatör som har störst täckning på sin kundtjänst? Mvh extrem nattuggla med internet-beroende. Står i valet och kvalet att byta men kan inte riktigt bestämma vad jag ska byta till.
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    13 551
    Mottagna gillanden:
    5 826
    Operatör:
    Tre, Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max 256GB
    Övrigt:
    MacBook Air M1
    Halebop som har öppet dygnet runt skulle jag tro. Endast chatt.

    Av de fyra stora har Tre öppet mest, dock endast chatt på helger. Tele2 kommer näst och de har telefonlinjen öppen alla dagar.
     
  12. 6150

    6150 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    4 653
    Mottagna gillanden:
    1 891
    Operatör:
    Huvudsakligen Telia.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Huvudsakligen Telia.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S10+
    Bara kolla Telia Sverige på Facebook, verkar inte finnas någon servicevilja alls då det tar dagar innan folk får svar. Och man läser om otroligt långa telefonköer till kundtjänst.

    Känns som det blivit rejält mycket sämre sedan de valde att stänga sin egna kundservice "in-house".

    Otroligt tråkigt att se.
     
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    13 551
    Mottagna gillanden:
    5 826
    Operatör:
    Tre, Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max 256GB
    Övrigt:
    MacBook Air M1
    Skrivits en, ganska intetsägande, artikel om detta: Telia svarar – därför stänger supporten så tidigt

    Tråkigt att man förstör sin support på detta sätt. Det viktigaste är ju ändå att hjälp finns, när den behövs. Om man endast har öppet dagtid på vardagar är det ju då även viktigt att man svarar snabbt, många är ju på jobbet och hinner inte sitta i kö...
     
    6150 gillar detta.
  14. night77

    night77 Android Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    7 047
    Mottagna gillanden:
    3 882
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra Snapdragon

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra Snapdragon
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S20 Ultra Snapdragon
    Jepp, det är tråkigt och jag kan inte se varför ska man dra ner på kvällen bara för att det är färre som ringer, de kan ha färre kundmedarbetare istället för att stänga helt. Tycker att Halebops modell som har öppet chatt dygnet runt samt svarar på mejl väldigt snabbt är bättre än Telias halvdana lösningen!

    Hade gärna sett att man ändrar hela konceptet och just på kväller o helger så finns det en chatt app för support där man kan direkt chatta med kundtjänsten i mobilen utan att behöva några extra moment tills man kommer till chatten, under tiden man väntar på sin tur så får man i texten tips på hur man löser olika förekommande problem.

    En gång i tiden när jag testade Android beta mjukvara för (Sony Xperia X) så hade man en direkt chatt med deras support avdelning som tog emot bugg rapporter, felanmälningar och diverse frågor, man kunde även chatta med utvecklarna direkt vid vissa mer komplexa frågor. Tyvärr var detta kortvarig just för den telefonen men var en sak som man kan idag kanske använda sig av hos olika företag.
     
    6150 gillar detta.
  15. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    284
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone XS
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Använde chatten häromdagen, fick svar på 10 minuter och bra hjälp. Allt fixat på direkten. Första gången jag använt kundtjänsten på många år, men det var smärtfritt!
     
  16. Yoko666

    Yoko666 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    417
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Telefon 2:
    Oneplus 7 Pro
    Telefon 3:
    iPhone 7
    Platta:
    Ipad Air 2
    Platta 2:
    Huawei Mediapad M2 8"
    Övrigt:
    För många... =)
    Denna veckan har mina polare varit i kontakt med 3 olika företags kundtjänster. Det man kan konstatera är genomgående för alla kundtjänster nuförtiden är att ingen kan hjälpa dig vid första kontakt. Du måste höra av dig 2-3 gånger för att få ärendet löst. En polare ringde Telia på blackfriday för att binda om bredbandet. Dröjde till början av januari innan ärendet löste sig, med kompensation och åtskilliga kontakter och olika löften som man inte höll.

    En annan polare bad ComHem flytta bredbandet till hans nya adress. Vid inflytt är inte bredbandet inkopplat alls istället har Comhem beställt ett nytt tv-abonnemang till honom. vad är oddsen att man som kundtjänstmedarbetare av misstag beställer TV, det som ger mest provision, istället för att utföra ett serviceärende som att lägga flytt på ett befintligt abonnemang. Slutade med att polaren fick ringa kundtjänsten igen för att säga upp tvn som han aldrig beställt.

    3:e ärendet gällde Bokus som vägrade hjälpa till att avbeställa en bok som bara blev mer och mer försenad och det enda som hjälpte var att hänga ut dom på Facebook.

    Kommer säkerligen bara bli värre...
     
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    2 164
    Mottagna gillanden:
    915

    MINA ENHETER

    Tråkig utveckling hos Telia som beskrivs ovan. Hade missat det.
    Halebop och Telia är ju samma bolag, men sitter på olika ställen. Har ännu inte märkt någon försämring hos Halebop. Deras chatt är ju väldigt bra. Hoppas det inte ändras. Skumt att lågprismärket Halebop har bättre öppettider än huvudvarumärket..

    Intressant beskrivning. Får mig att tänka på min kontakt med tre kundtjänstmedarbetare hos Google nyligen. Ingen förstod problemet jag beskrev, de bara rabblade massa random fakta från någon av sina svarsmallar och de verkade överhuvudtaget inte bekanta med tjänsten de utgjorde support för. Konstig utveckling! Är kundtjänst sista utvägen i jobbväg idag, något för de som inte får något annat och bättre jobb? Nä skämt åsido, de flesta kundtjänstmedarbetare jag samtalat med de senaste åren är väl bra, men just de tre stolpskotten hos Google skämde verkligen ut sig med sin okunskap.
     
  18. 6150

    6150 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    4 653
    Mottagna gillanden:
    1 891
    Operatör:
    Huvudsakligen Telia.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Huvudsakligen Telia.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S10+
    Ja, dyra Telia bör kunna ha en chatt öppen dygnet runt, eller iaf ha Facebook / messenger bemannat dygnet runt.