[Telia] Tråden om Telia

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Cupcakes, 10 jun 2013.

1. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 089
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Har du någon gång fått reducerad hastighet ?

2. pedrosso

pedrosso Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia , halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia , halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9
    Telefon 2:
    samsung Galaxy 7
    Telefon 3:
    htc hero 7
    Platta:
    Lenovo Tab4 10.1
    Platta 2:
    chuwi hi10
    nä och jag snittar typ 950 gb per månad , men vet dom pratar om du går över 1tb som dom kan börja gnälla om det , men har inte fått hittills ,

jag har 3 st kort , ett med abbonemmanget som jag snittar 43 gb på eftersom jag bara använder telefonen på det , och mitt surfsim 1 som snittar 960 gb på och mitt surfsim 2 som snittar 69 GB , men totalt så är det en del trafik som passerar genom abbonneamnget skulle inte påstå att jag är en så bra premium kund åt telia , kostar mer än vad jag bidrar i pengar

3. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 035

MINA ENHETER

Var har du kopplat in surfsim 1 och 2, till en wifi-router eller liknande? Jag gissar att du inte har något vanligt hemma-bredband, utan kör allt mobilt? Annars låter flera TB väldigt mycket, om du även har en vanlig hemma-förbrukning på ditt bredband så att säga.

4. N6290

Mottagna gillanden:
    2 035

MINA ENHETER

6 års bindningstid, 72 månader, jag har aldrig hört talas om det. Visst, det infördes ju ett tak för några år sedan, och det var ju vettigt. Men kan du ge exempel på vilka operatörer och vilka slags abonnemang som hade 72 månader? Jag gissar att Telia var en av dem, även om jag inte hört talas om det. Låter extremt, milt sagt.

Gissningsvis så väljer folk Telia pga täckningen. I norra Sverige m.m. så har en rätt stor del av befolkningen Telia, vill jag på anekdotisk väg hävda. Hade varit kul att se statistik i den frågan för övrigt, om det fortfarande är så eller om övriga operatörer lyckats knipa många kunder på senare år. Vistas man bara inne i en norrländsk stad, och inte åker ut på landsbygden särskilt mycket, så fungerar ju övriga operatörer bra säkerligen.

5. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Under dom 14 åren jag jobbade som Teliasäljare hade man inte någonsin 72 månaders bindningstid på mobilabonnemang.

6. mattihp

mattihp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Kanske inte var 6 år, men nära det. Det var i slutet av 90-talet eller början av 00-talet.

Känns på något sätt att befolkningen i glesbygden är tillräckligt för att förklara telias beläggning.

Det kanske är som det brukade vara med sossarna (enligt Gustav Svensson); att man måste ha telia/rösta på sossarna av ren slentrian..

7. pedrosso

Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia , halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia , halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9
    Telefon 2:
    samsung Galaxy 7
    Telefon 3:
    htc hero 7
    Platta:
    Lenovo Tab4 10.1
    Platta 2:
    chuwi hi10
    jag har 2 st huawei E5186 4g routrar jag köpte beggade på tradera , samt jag kör med load balancer också som gör att jag får lite mer och stabilare internet , nää om du streamar en massa netflix och spelar spel på typ steam , och ni är typ 4 st i ett hushåll är det ingen ovanligt summa med flera TB trafiken går fruktansvärt snabbt ,

8. NR7101

NR7101 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136

MINA ENHETER

Varför två E-5186?
    Vore det inte bättre att ha ett enda modernare/snabbare än dessa två, tänker att det då räcker med ett kort.
    Minns att skillnaden i hastighet mellan E-5186 och B535 var märkbar.
    Ytterligare skillnad till B818 och nu med mitt NR7101 Swooooossssshhhhhh.

9. pedrosso

Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia , halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia , halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9
    Telefon 2:
    samsung Galaxy 7
    Telefon 3:
    htc hero 7
    Platta:
    Lenovo Tab4 10.1
    Platta 2:
    chuwi hi10
    för att jag lånar ut mitt ena modem till min bror som jobbar i gällivare , och då behöver jag två modem , samt ettt snabbt modem hjälper inte mot att nätet går långsamt där jag bor , 4g+ är för överlastat så där har jag typ 1.5-6 mbit , och med 900 mhz får jag mellan 10-20 mbit konstant , men jag har också gigabit fiber men den är väldigt instabil ibland , bredband 2 pressar bara in nya kunder och bryr sej inte om att kapaciteten sjunker drastiskt , samt att det dör flera gånger om dan , så då använder jag telias som backup när jag blir less att jag får disconnect i spelen

10. NR7101

Mottagna gillanden:
    136

MINA ENHETER

Data för E-5186.

Ø LTE Frequency Support, FDD 800/900/1800/2100/2600 MHz, TDD 2600 MHz

Ø CA Band:
    n Band3+Band7: 20+20, 15+15, 10+15, 10+10, 10+20, 15+20, 20+15
    n Band3+Band20: 20+5, 20+10, 15+10, 10+10
    n Band7+Band20: 20+10, 15+10, 10+10
    n B3+B3: 20+10, 20+20
    n B7+B7: 20+15, 20+20
    n B38+B38: 20+20, 20+10

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zyxel NR7101 inställt på 4G med 5*CA

CA combination BC3 BC28 BC7 BC3 BC20.

De banden finns också i din närhet.
    Jag tror att det går att få betydligt bättre fart med ett annat modem än det du kan uppnå med ditt e-5186 på 4G som dessutom saknar B28..........

Tänker så här, innan man drar slutsatser om överbelastning och dålig fart måste modemet åtminstone klara av att aggregera med minst 5 CA band.

4G.jpg

Last edited: 6 jan 2023
    6150 gillar detta.
  11. pedrosso

Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia , halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia , halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9
    Telefon 2:
    samsung Galaxy 7
    Telefon 3:
    htc hero 7
    Platta:
    Lenovo Tab4 10.1
    Platta 2:
    chuwi hi10
    nu har vi 700,800,900 1800 som dom frekvenser jag når och av dem frekvenserna har jag låst på 900 eftersom den är stabilast och ger mej mest fart där jag bor , inne i stan har dom 1800+2600 som telefoner och flesta modem låser sej på . och dom är överbelastade eftersom jag får ut en snittfart på ungefär 15-20 mbit, enda gången det är bra är kl 6 på morgon inne i stan då man ligger då över 100mbit , men fartmässigt är det inte att hurra över där jag bor, och för dom som bor utanför är det väldigt svårt att få mer än 700,800 eller 900 mhz, men här där jag bor så har dom inte olika band på samma mast så du kan köra CA , dom kör en mast med 700 sedan en med 800 och en tredje med 900 mhz går inte få CA om du har olika master eftersom dom har olika cell id , utan du får välja vilken mast som är bäst för dina behov , har en kompis utanför stan som redan provat detta han har 3 olika master att välja på som han kan låsa på sin router men det finns ingen CA möjlighet ute på landsbygden inte här i alla fall,

det är alltid olika förutsättningar beroende vart du bor

12. NR7101

Mottagna gillanden:
    136

MINA ENHETER

Låter som ett problem men det med Cellid och olika så....
    Om du tittar noga på bilden jag har bifogat så står det 2 olika cellid.
    Ett 32 och ett 421 så det ska inte vara något hinder.
    E-5186 kan inte låsas på en specifik cell men däremot en eller max 2 frekvenser samtidigt.
    Din kompis måste således ha ett nyare och bättre modem än dig som kan låsa på B28-700.
    Toolboxen kan vara ett hjälpmedel på E-5186 för snabbare/bättre uppkoppling.
    Hur det än är med CA så nästan var man än befinner är det svårigheter att uppnå höga farter utan rätt utrustning.
    Såg i min mobil att det stod 6*ca när jag svansade kring busstationen i Luleå.
    Farten på nedladdning drygt 1800 och upp 175.
    Inomhus åtminstone 1200/100 och det är mer än godkänt enligt mig.
    Vore kul att testa där med ett modem i toppklass som kan leverera och se om det går att krypa över 2 gig.

Screenshot_20230109_115821_YouTube.jpg

13. frejac

frejac Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej! Idag när jag pratade med en telia-säljare så sa hen att man numer på familjeabbonemang visst kunde få individuella namn på numren, så det visas på eniro.se eller hitta.se vem som har numret. Förut har jag undvikit att lägga till extra nummer på abbonemanget pga att jag vill att sambons namn ska stå på hennes nummer. Någon som kan bekräfta att det inte längre är något problem och att extranummer numer knyts till rätt/annat namn på eniro och hitta?

14. NR7101

Mottagna gillanden:
    136

MINA ENHETER

Jag kan bekräfta det, skaffade familje och porterade över sambon från Comviq i våras. Det förändrade ingenting, hon står kvar på sitt nummer hos Eniro och Hitta. Det enda med familje är att den som står för huvudabonnemanget betalar hela räkningen. För min del kvittar det men det kan vara någon ute i vårt avlånga land som stör sig på det. Viktigt att du skriver vem som ska stå för huvudabonnemanget och få räkningen....

frejac och Kristy gillar detta.
  15. pedrosso

Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia , halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia , halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9
    Telefon 2:
    samsung Galaxy 7
    Telefon 3:
    htc hero 7
    Platta:
    Lenovo Tab4 10.1
    Platta 2:
    chuwi hi10

far jag till umeå buss station så har jag 900mbit + , men i lycksele har man inte satsat nå stora pengar för hastighet det funkar men är inte mer än så , och jag har en s22 ultra och jag har typ 5 ca , men det går typ 120-150 mbit max , i somras kunde man nå 200mbit tidigt på morgon men inte nu längre . samt så är 4G+ nästan icke fungerandes på vissa ställen , du får refresha sidan du tittar på flera gånger , och just nu är det meningslöst med nytt modem då vi inte kommer få 5G förrän 2024 till lycksele , var nån artikel i vk om det att vi var bland dom sista att bygga ut 5g här i västerbotten , dom har juh förstärkt upp 4G flera gånger så skulle tro dom vill den utrustningen sitter uppe tills den betalat sej, men det finns många här i lycksele som kör 4G eftersom det är smidigt jämfört med fiber dom kan ta med sej sitt internet där dom vill ha det , och inte sitta låst på fiber enbart i lägenhet/hus

samt vi har klarat oss bra på dom ställen vi varit på med bara e5186 modemet , har man runt 30 mbit är det bra det räcker att spela samt kolla på youtube 2 st datorer

6150 och namkrad gillar detta.
  16. N6290

Mottagna gillanden:
    2 035

MINA ENHETER

Jag vet att appen Netmonster visar 4G+/CA och till vilka frekvensband man är uppkopplad isf. Är det den du använder för att se CA, eller har du annan metod?
    Om du använder Netmonster, hur mycket tycker du den påverkar batteritiden? Jag hade den aktiverad konstant typ en period 2020-2021, men sen tröttnade jag, den påverkade nog batteriet en del.

Förstod jag rätt ovan, CA ska fungera även om det är mot olika master telefonen kopplar upp sig? En sådan begränsning, att det måste vara samma cell id, låter ju rätt korkad, och verkar tekniskt svårmotiverad för mig som lekman. Jag hade också en svag minnesbild av att samma mast, som ju består av flera sändare och kanske olika sändare för olika tekniker ibland (2G/3G/4G osv), kan ha flera olika cell id på samma mast så att säga. Är det inte så?

17. NR7101

Mottagna gillanden:
    136

MINA ENHETER

Helt korrekt

18. henriktm

henriktm Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Ang. CA, det finns ingen begränsning i att det bara är samma cell som används i CA fast på olika lager.
    Cell id är oftast samma på alla frekvenser för 4G för en cell men det är upp till varje operatör att välja.

19. NR7101

Mottagna gillanden:
    136

MINA ENHETER

Runt omkring där jag bor har Telia tresiffrigt cellid på de låga 4G-frekvenserna och tvåsiffrigt på de höga.

20. henriktm

henriktm Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Ja, det är lite beroende på vilken strategi de har när de lägger upp cellid.
    En del gillar o ha samma, en del gillar att ha olika.