[Telia] Tråden om Telia

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Cupcakes, 10 jun 2013.

1. Hakan2

Hakan2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    464
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Min erfarenhet är att Telia alltid är mest prisvärt med större paket, speciellt med sporttjänster, jämfört med att köpa tjänsterna separat och/eller med andra operatörers paket. Då har jag gjort egna jämförelser i flera år i samband med att bindningstiden går ut. När har du upplevt att de är dyra?

2. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 235
    Operatör:
    Telia, Telenor, Tre/3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Telenor, Tre/3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Info:
    Telia & Telia
    Kan du vara tydligare, menar du att det är dyrt eller prisvärt / billigt ?

Jag tycker det är billigt iaf, detta fick jag fram när jag testade att beställa till en anhörig som idag betalar ordinarie pris & sitter med 4G FWA & ett gammalt abonnemang med ADSL hastighet:

Screenshot_20251019_035304_Chrome.jpg

Last edited: 25 okt 2025
  3. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 082

MINA ENHETER

4. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 235
    Operatör:
    Telia, Telenor, Tre/3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Telenor, Tre/3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Info:
    Telia & Telia
  5. N6290

Mottagna gillanden:
    2 082

MINA ENHETER

Det pressmeddelandet tyckte jag inte var direkt lysande.

Jag gillar verkligen inte allmänt hållna beskrivningar (oavsett sammanhang). Såna beskrivningar som endast är riktade till de stora massorna gör ofta att den som är insatt i ämnet inte förstår vad som åsyftas och måste söka en massa extra information, pga otydligheten.

Av den allmänt hållna beskrivningen av de nya funktionerna i detta pressmeddelande så låter det som att nästan allting de nämner är sådant som alltid erbjudits, men som de nu packat om under en ny beteckning. Att spärra numret från att delas till nummerupplysningstjänster har alltid gått hos alla operatörer. Funktioner för kostnadskontroll följer av EU-lagkrav och har funnits länge. Spärr av utlandssamtal vet jag inte vilka som erbjudit tidigare, men det har ju gått att spärra det själv genom att t.ex. använda kontantkort, som jag vill minnas måste låsas upp för utlandssamtal som standard.

Att anhöriga kan ställa in "utökat bedrägeriskydd" låter förvisso bra, men de enda exemplen som ges på vad som ingår är ju sådant som funnits tillgängligt länge, så hur bra funktionen är går endast att avgöra när man sett exakt vad som går att göra.
    Om man på något sätt ska krångla med att dela behörigheter till en anhörig, blir inte detta ett onödigt steg när den anhörige istället hade kunnat lägga tiden på att ändra inställningarna direkt, när man träffar den som behöver hjälp? Beror på hur krångligt det kommer vara att få behörigheten. Många frågetecken, men detta skulle ju kunna visa sig vara en nyttig funktion.

Den enda egentliga nyheten som nämns är väl annars SMS SenderID Protection. Det är ju något som behövts länge, på grund av SS7-protokollets uråldriga uppbyggnad och obefintliga säkerhet. I pressmeddelandet står det förvisso att detta skydd funnits sedan några år och införts i samarbete med andra svenska operatörer, men jag känner inte igen att jag hört detta nämnas tidigare. Jag vill minnas att jag eller någon bekant fick ett falskt sms från Postnord för max ett år sedan, så man kan fråga sig exakt hur detta implementerats och hur bra det funkar? Måste olika företag verifiera sina utskick, i så fall hur då, och är det begränsat till svenska företag i så fall?

En sån verifikation av alla företag skulle bli väldigt kostsam och byråkratisk. Min gissning får därför bli att "SMS SenderID Protection" är någon form av spamfilter eller annat filter som Telia (och andra svenska operatörer?) köpt in från något av de etablerade företagen på marknaden, som säljer produkter som kan läggas in i operatörens SS7-implementering.
    När det görs internationella jämförelser om vilken operatör som är "säkrast" i världen, så är det just den implementeringen av extra skydd i SS7 som avgör vilken som vinner. Dvs ett filter som stoppar förfrågningar eller överföringar i protokollet som bedöms vara "icke-legitima". Utan extra sådant skydd så kan ju vilken operatör i hela världen t.ex. skicka iväg en förfrågan och få veta exakt var en viss random mobiltelefon befinner sig (närmast vilken mobilmast närmare bestämt), vilket har utnyttjats t.ex. av rysk underrättelsetjänst via mobiloperatörer i Afrika som vill tjäna sig en extra slant på att göra "falska" förfrågningar. Med utökat skydd blockeras såna förfrågningar, som egentligen borde spärras av protokollet självt, ifall det hade byggts med integritet och säkerhet i åtanke.

Någon som vet mer om ovan, eller kanske även vet vilken produkt Telia köpt in?

Långt inlägg, sorry för det. Bra om Telia skapar nya funktioner för att hjälpa äldre och minska bedrägerier, men jag tycker inte riktigt om när man slår på stora trumman och skryter men sen har ganska lite att komma med, vilket mest tycks vara fallet här ;-)

Länken i slutet hade de fått fel också. Rätt länk skall vara: Digital säkerhet hos Telia
    Utan Ä. Med Ä blir det 404.

Herrn och Forst gillar detta.
  6. Livsstil

Livsstil Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Är länge sen jag sagt upp ett mobilabonnemang. Vad händer när det är uppsagt? Går det över till ett kontantkort?

7. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du enbart säger upp abonnemanget så avslutas allt och numret försvinner från dig som kund när uppsägningstiden är slut. Om du önskar kan du avsluta abonnemanget och be att det ändras till ett kontantkort när uppsägningstiden är slut.

Har du bindningstid sker ovan först när bindningstiden är slut.

8. Livsstil

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Egentligen är det 2st abonnemang. Det enda har jag tecknat ett nytt abonnemang på annan operatör det datumet det upphör.
    Måste nog ringa imorgon och påtala att det ska göras om till kontantkort.

Last edited: 5 nov 2025
  9. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har du redan tecknat ett nytt abonnemang hos en annan operatör och valt att numret ska följa med, behöver du bara lägga ett avslut på abonnemanget hos Telia till det datumet. Om du inte gör det får du betala en månad som motsvarar uppsägningstiden. Det går även fint att göra som du säger.

10. Livsstil

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Jag ringde igår och sa upp. Det slog mig igår att det stod i mailet att tjänsten avslutas ett datum. Vill inte att numret i sig avslutas.

Det var intressant att säga upp. Var kort konversation i början. Kanske inte 10s. Han skulle kolla något. Sen blev det tyst i luren i luren 9 minuter. Så skulle jag bekräfta e-posten. Trodde att jag skulle få någon form av erbjudande för att stanna kvar. :)

11. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telia brukar vara ganska dåliga på erbjudanden vid uppsägning, tyvärr.

Om du kontaktar din nya operatör och ber om att numret flyttas över några dagar före det datumet så kommer numret inte att avslutas. :)

12. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 235
    Operatör:
    Telia, Telenor, Tre/3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Telenor, Tre/3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Info:
    Telia & Telia
  13. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 235
    Operatör:
    Telia, Telenor, Tre/3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Telenor, Tre/3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Info:
    Telia & Telia
    Två kraftfulla elverk från Telia är nu på plats i Ukraina för att leverera livsviktig el till sjukhus och samhällen nära fronten, och ytterligare tre elverk förbereds. Genom ett unikt samarbete med organisationen Power Up Ukraine, har elverken byggts om för att möta akut elbrist och klara krigets påfrestningar.

Elverk från Telia krigsanpassas och skänks till Ukraina

Herrn och NotRyan gillar detta.
  14. N6290

Mottagna gillanden:
    2 082

MINA ENHETER

Mycket bra initiativ, Telia! Månadens mobilfaktura kommer kännas lite extra bra att betala, när jag vet att pengarna kan bidra till ett projekt likt detta.

Hoppas fler företag tar vid och gör samma sak.

Jag förstår att Telia vill publicera nyheten, men jag tycker däremot att de borde varit lite mer sparsamma med detaljerna, för att inte hjälpa terrorstaten R att hitta nya mål att anfalla.

induktion och Herrn gillar detta.
  15. Aprikos

Aprikos Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Kan man inte komma i kontakt med Telias kundtjänst via telefon utan att ha bankid?

16. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 235
    Operatör:
    Telia, Telenor, Tre/3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Telenor, Tre/3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Info:
    Telia & Telia
  17. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nu har Telia börjat stänga ner b7 och n78 på fler siter nattetid. Har haft 5G-bredband från Telia ett tag och ligger på över 1000Mbps under dagen, detta sjunker till runt 150Mbps på natten, och eftersom det är över deras gräns felsöker de det inte heller tyvärr.

Har en utomhuslösning som är riktad mot den site jag har fri sikt mot - men eftersom den stängs ner nu blir alla signalvärden katastrof efter 23.30. :(

18. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 235
    Operatör:
    Telia, Telenor, Tre/3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Telenor, Tre/3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Info:
    Telia & Telia
    Finns väl inget att felsöka, de vet förhoppningsvis själva om hur deras radionät är konfigurerat.
    Men man kan tycka att det skulle vara tydligare information från Telia att de medvetet drar ned kapaciteten på natten.

Detta har pågått länge i Gävle & som jag även tagit upp i hastighetstråden.

19. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    De felsöker det inte med anledning av hastigheten, inte med anledning av att det anses vara normalt eller bekräftat att nätet stängs ner så på natten.

De menar att det kan vara något med routern och inte nätet eftersom "varför skulle de stänga ner något på natten". Jag tvivlar inte på att de som jobbar med nätet vet vad som händer - men det borde verkligen vara information som åtminstone 2nd eller 3rd line kan få fram vid behov. Om någon inte har koll på detta så beter det sig väldigt underligt.

20. SEVVK

SEVVK Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Har varit så länge här hos mig. På natten har jag bara band B3 och N28.

Cupcakes gillar detta.