[Telia] Tråden om Telia

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Cupcakes, 10 jun 2013.

1. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 248
    Operatör:
    Telia, Telenor, Tre/3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Telenor, Tre/3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Info:
    Telia & Telia
    Senast jag noterade var det 23-tiden som n78 försvann här i Gävle.

Gjorde lite tester & fick n78 från en basstation några km bort.
    Upplever det som senare under helger då mer folk är ute, så de utgår väl från belastning.

Skulle va intressant vad det skulle kosta, att be Telia hålla en eller flera n78-cell(er) aktiv under lågtrafiktid, för att kunna skyffla lite data i Speedtest.net. Alltså be Telia elda för kråkorna under några nätter mitt i veckan.

Jag vet att Telia är flexibla när det gäller företagskunder iaf när det kommer till vilka celler som ska sova & inte sova.

schrödinger gillar detta.
  2. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    180

MINA ENHETER

Nja, men det är inte så sent på kvällen och de säljer 5G som snabbare osv och tar betalt för det och sen får vi 4G+ hastighet på kvällen och natt till slut. o_O

Cupcakes och schrödinger gillar detta.
  3. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 726
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Mängden förbrukad el beror på många faktorer, framför allt uteffekten och hur breda carriers man har, men även vilken teknik man kör (LTE drar t.ex. mer per MHz än NR, högre frekvenser drar mer). Det som drar mest är förstärkaren. Kör man tre sektorer som alla har 700, 800, 900, 1800, 2600 och 3500 MHz och tillsammans har en bandbredd på typ 200 MHz (lite slarvigt räknat, vet inte exakt hur Telias konfiguration ser ut) så kan man räkna med att enbart förstärkaren drar runt 2 kW på en site i en mindre stad eller förort.

Stänger Telia ner 2600 och 3500 så mer än halverar de förbrukningen på förstärkaren. Även radion och basbandet kommer dra mindre eftersom det blir mindre data att processa, men de sparar inte in lika mycket där.

Mellan tummen och pekfingret kanske de sparar runt 1-1.5 kW nattetid per site. Det blir ju en del över hela landet, men samtidigt är ju elen nästan alltid billigare nattetid när de stänger ner.

6150, Cupcakes och Forst gillar detta.
  4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 560
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    150Mbps är mer än godkänt för vanligt användande - men när hastigheten dagtid är över 1000Mbps blir det en extrem försämring.

Telia bryr sig nog ej om dig som privatkund egentligen, så länge det fungerar och du får en godkänd hastighet är de nog lika glada. Kan även tänka mig att detsamma gäller för mindre företag - medans storkunder som kan motivera hög förbrukning även nattetid får som de vill.

Kostnaden per site är nog antagligen försumbar i sammanhanget, det är antagligen viktigare med helheten. Stänger de ner typ hälften av siterna i en storstad blir det en hel del pengar per år. Sen kan de motivera detta med att det är bra för miljön istället för att det är en ekonomisk vinst för dem.

5. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 248
    Operatör:
    Telia, Telenor, Tre/3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Telenor, Tre/3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Info:
    Telia & Telia
    Intressant. Låter som att det inte skulle bli allt för kostsamt alltså, om nu inte Telia ska ha något för besväret att ratta lite reglage & trycka på lite knappar också.

6. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 248
    Operatör:
    Telia, Telenor, Tre/3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Telenor, Tre/3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Info:
    Telia & Telia
    Det handlar nog om pengar...

Ang Telia & miljöpåverkan:

Screenshot_20251211_114359_Chrome.jpg
    . Telia är branschens mest hållbara varumärke

7. GoogDroid

GoogDroid Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Så länge de säljer med "upp till" en viss hastighet så är det bara att tacka och se glad ut.