[Telia] Tråden om Telia

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Cupcakes, 10 jun 2013.

1. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 283
    Operatör:
    Telia, Telenor, Tre/3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Telenor, Tre/3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Info:
    Telia & Telia
  2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 599
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Snyggt, det visar att Telias satsning fortfarande ger resultat.

Spännande dock att det skiljer sig så pass mycket mellan Telenor och Tele2..

3. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Vet inte om 2025 betyder så mycket i 2026. Telia hade mycket 5G mest av 2025 men 5G kom ganska sen hos N4M.

Jag undrar också om N4M har bättre 5G+ täckning numera. Det är så där jag bor i alla fall. Jag kan inte få 5G bredband med Telia men inga problem hos N4M.

Om jag minns rätt var Tele2 nummer 2 men nu är det Telenor. Telenor hade ingen hastighetsbegränsning mest av 2025 så spelar det kanske någon roll.

Last edited: 15 jan 2026 kl 16:37
  4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 599
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Läser du rapporten ser du att datan är insamlad från 13.11.2025 - 08.12.2025. Datan som är från deras crowdsource är från vecka 25 - vecka 48. Net4Mobility aktiverade 5G i hela Sverige i september 2025. Tele2 släppte pressmeddelandet 3 september 2025, dvs vecka 36. Datan som är insamlad från umlaut direkt är alltså från efter att N4M aktiverade mer 5G.

Det är svårt att veta vilken operatör som har bäst täckning på C-bandet eftersom Telia inte visar på sin karta var de har "5G+"-täckning. Tidigare var det iallafall så att N4M hade C-band på flest olika separata platser, samtidigt som Telia och Tre hade ett tätare byggt ”5G+-nät”.

Att du kan beställa bredband via 5G har inte speciellt mycket att göra med vilka frekvenser som finns på platsen utan hur operatörerna bedömer det. Både Telia och Telenor säljer 5G-bredband oavsett om det finns C-band (5G+) eller ej på adressen.

monavis gillar detta.
  5. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    959
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Där jag bor tycker jag telias täckning och hastigheter blir sämre och sämre och tre som jag också har i telefonen blir bara bättre och bättre. På sista tiden har mobila hastigheten gått från 50-100 mbit ner till under 10 mbit medans tre gått från ca 10-30 mbit till upp till 150 mbit. Tycker också samtal blir sämre när jag pratar med andra som har halebop eller fello. Vet inte om andra upplevt samma försämring främst sista tiden funderar på om det har med att man stänge 3g nätet som kanske avlastade lite trafik i mitt område…