[Telia] Tråden om Telia

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Cupcakes, 10 jun 2013.

1. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 626
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ingen operatör ”försämrar medvetet täckningen”. Vad de gör är att konstant se över deras siter, hur användningen ser ut och var folk befinner sig. 3G-nätet har mest troligt inte heller avlastat 4G nämnvärt de senaste åren.

Vad som är mer troligt är att nätet helt enkelt fått högre belastning och det i området främst är låga frekvenser som används vilket gör att ett stort område täcks och många kunder ansluts till den aktuella siten. Detta i kombination med att kopparnätet stängs gör att det kan bli mindre bra. Värt att komma ihåg är att de flesta vill ha bra täckning - men inte bo nära en mast. Det skapar problem samt försenar utbyggnad. Många områden blir alltså fast med låga frekvenser pga detta.

Det är helt sant att vissa siter där SUNAB tidigare huserade släckts eller inte används av Telia längre då de har en site i området som ska täcka motsvarade eller mer. Täckningen har inte blivit sämre sedan 3G-nätet släckts. Telia kommer troligtvis även under våren att justera sin användning av frekvenserna och kunna ha mer utrymme för 4G vilket förhoppningsvis kommer förbättra kapaciteten. Detta då de äger mer utrymme på 900-bandet än tidigare samt nu även har tillgång till 2100-bandet.

Mest troligtvis täckningen och inte abonnemanget i sig. Fello och Halebop är Telia, så ingen skillnad i nät eller system heller.

2. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    967
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    ne jag vet men det är lite ovanligt att telia blir sämre har inte upplevt det så innan. Fortfarande bäst täckning för samtal men om jag inte hade haft dubbla simkort i telefonen vetitusan om jag inte bytt till något annat.

3. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 295
    Operatör:
    Telia, Telenor, Tre/3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Telenor, Tre/3
    Telefon: