Testa "Spaghetti and Marshmallows"

Diskussion i 'Spelutveckling' startad av fruxo, 18 sept 2010.

  1. fruxo

    fruxo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja det är ju kul! :)

    Zooklubba: Jag har märkt att fler inte fattar vad det är heller. Lite konstigt tycker jag, vad skulle det annars vara? ;) Men man kanske skulle ändra till en fin rund godis eller nåt :)
     
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 448
    Mottagna gillanden:
    2 199

    MINA ENHETER

    Runda polkagrisar? Vad vet jag. Alternativt inte göra köttbullar så runda i layouten. Lite mer textur på köttbullens mitt om du förstår mig. Dra in mini kratrar om någon förstår mig. Är väl bara titta på en mamma Scan :P. Men en söt polkagrisboll kanske.
     
  3. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    De flesta är kanske inte vana vid att kunna omvandla marshmallows till köttbullar i verkligheten ;)
    Underbart med en uppdatering för övrigt, ska genast spela igenom de nya banorna!
     
  4. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    543

    MINA ENHETER

    Jag vet inte om förslaget har kommit tidigare i tråden, men en liten visare a la Abduction vore verkligen inte fel. Det insåg jag på andra höghöjdsbanan. Jag tappade bort mig helt.

    Edit: Att flytta till SD gick mycket bra för mig, tog endast 440 kb på telen efteråt.
     
    Last edited: 14 okt 2010
  5. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Då var även de nya banorna avklarade! Det var kul med lite nya utmaningar, och det är bra variation på banorna. Ballongbanorna var lite knepiga, vissa av dem!
     
  6. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 308
    Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag trodde först att det var bomber. Hoppades lite försiktigt på att grodan skulle svälja den och bli sprängd i bitar :)

    Inte det minsta makabert!
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 448
    Mottagna gillanden:
    2 199

    MINA ENHETER

    Haha, jag med. Blev lite besviken när det inte blev någon explosion.
     
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 448
    Mottagna gillanden:
    2 199

    MINA ENHETER

    Jag är fast på 33. Meh men till min poäng. Fruxo när du gör banorna har du någon ai eller löser du dem själv eller trycker du bara ut saker? Om du vill svara, har ingen plan att kopiera appen :P. Bara grymt intresserad ur programmering och utvecklingsynpunkt.
     
  9. fruxo

    fruxo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Här kommer lite info om utvecklingen av spelet:

    Banorna skriver jag i textfiler just nu. T.ex:
    SENSOR -35 50
    FROG 0 0
    Detta skapar en sensor (ring) till vänster 50 enheter upp, och en groda på marken i mitten.

    Sedan testkör jag direkt i windows-versionen där jag utvecklar spelet. Eftersom det är helt överlägset snabbt att utveckla och testköra i datorn istället för att ständigt uploada ändringar till telefonen/emulator valde jag att göra det så.
    I windows-versionen har jag även alla möjliga hjälpmedel, T.ex trycker jag då bara F5 för att ladda om banan efter ändring, eller F6 för att gå till nästa.

    Eftersom jag föredrar C++ (som spelet är skrivet i) var det också en bidragande orsak, eftersom C++ inte ens går att debugga på android utan måste funka fint väl där. C++ har ju även fördelen att kunna köra på vilka andra system man vill :)

    Sen finns det förstås ett minimalt javaprogram som startar det hela och spelar ljuden och vibrationen. Då och då prövar jag spelet på telefon för att se att det funkar bra. Vissa banor man lätt klarar på en 24" skärm med mus blir lite för svåra för en < 4" skärm med finger :)
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 448
    Mottagna gillanden:
    2 199

    MINA ENHETER

    Tack för svaret!
    Ganska bra svårighetsgrad på de flesta. Jag är en sådan som kan bli väldigt arg så det är bra att låta en sådan som mig klara banorna till slut. Annars hade jag aldrig spelat det igen, vilket jag bevisligen fortfarande gör.
    Kul grej med bubblorna också. Top notch! Det enda spelet jag spelar på mobilen :P.


    edit: pown. jag ägde upp nivå 33.

    Öka takten sista kvarten go go go ;)
     
    Last edited: 14 okt 2010
  11. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Måste säga att detta spelet är riktigt grymt. Köpte det för några dagar sen helt klart värt det. Ser fram emot ännu fler banor kanske man hade kunnat hjälpa till att skapa fler?
     
  12. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
  13. fatjoe

    fatjoe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER


    Skulle du kunna berätta lite mer om utvecklingen? Använder du OpenGL eller Canvas, vad använder du för fysikmotor osv? Hur är prestandan för Java kontra C++ i mobilen?

    test i windows låter _mycket_ intressant... kan du berätta hur det går till? :D
     
  14. fruxo

    fruxo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skojjigt att se en video recension. Fint hus han byggde :)

    Angående crossplatform utveckling:
    Ska du utveckla till både windows, android (eller mac, linux, iphone...) är ju OpenGL perfekt. Det är bara att tänka på att använda bara de delar av OpenGL som tillhör OpenGL ES (som telefonerna stödjer). Sen får man skilja platformsintegrationen åt från själva spel-koden med ett litet API (för t.ex mus/finger-input, Init (som initierar ett fönster+GL), Shutdown, ljudspelning osv).

    Då kan man sen lätt skriva endast de 5-10 portnings funktionerna man behöver för att få igång spelet på en ny platform. Till windows/linux/mac kan du lätt få igång opengl med mushantering och sånt om du använder freeglut.

    Jag gissar att det säkert finns färdiga system tillgängliga för sånt här, men jag har inte kollat.

    Jag har inte heller gjort några prestandamätningar på java vs c++.
     
  15. fruxo

    fruxo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mer utvecklings-snack platsar nog bättre i en annan tråd förresten.
     
  16. Odium

    Odium Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En sak som skulle förenkla det lite när man spelar är om "ringen" som dyker upp när man drar en spaghetti till en marshmallow är något större än den som är idag. Jag har rätt stora fingrar och måste ibland nästa chansa på om jag prickat rätt eller inte. Nu är mina konstruktioner i regel så pass stabila :)p) att jag inte har särskilt bråttom, men ibland när man har eld i baken och måste pricka rätt direkt så vore det lämpligt om ringen också är mer tydlig så allt inte går åt helvete och istället skapar frustration :)
     
  17. teodor

    teodor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag skulle vilja rapportera in ett fusk som jag tyvärr använd mig av för att klara några av banorna *skäms*

    SPOILER VARNING!!!!
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Vet inte riktigt hur man ska lösa detta, men det känns tråkigt att man kan klara en bana utan att egentligen lösa uppgiften
     
    Last edited: 17 okt 2010
  18. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 064
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Fusk och fusk, det är väl ett legitimt trick?
     
  19. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 308
    Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Hah, låter nästan svårare än att lösa banan på "vanlig" väg.
     
  20. teodor

    teodor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hehe.. njaa.. Skulle vilja se dig klara level 28 (Far Out) med 6 spagettisar och 3 marchmallows :)