Diskussion: Testpilot för Samsung Galaxy S III - diskussionstråd

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av mannyb, 21 maj 2012.

  1. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

  2. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Lite mer från kameran.

    Utan blixt inne på apoteket på Skansen får den lite jobbigare vilket inte är helt oväntat då det är ganska mörkt där inne:

    [​IMG]

    Utomhus fortsätter den att imponera:

    [​IMG]

    Och ett litet klipp på samma krabat: http://db.tt/RjZ3zBQZ
     
    shoffen gillar detta.
  3. shoffen

    shoffen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Imponerad av kameran i Sg3 :)
     
  4. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Lite snabba reflektioner efter en veckas användning.
    • Jag börjar sakta med säkert vänja mig vid storleken på den (tänk nu på att jag kom från en HTC Desire och inte någon S2:a eller liknande).
    • Jag försökte vänja mig vid launchern men installerade ADW Launchern för några dagar sedan och konfigurerade den efter eget tycke.
    • Kameran fortsätter att imponera. Visst det är en bra telefon på alla sätt och vis men detta är första gången jag har en telefon där jag faktiskt använder kameran mer än bara i nödfall och där bilderna fortfarande ser bra ut när tittar på dem på något större än mobilskärmen.
    • Man får kämpa för att hitta en plats där GPS:en inte klarar av "se" tillräckligt många satelliter för att positionera.
    • Clockwork Recovery och root åkte in för några dagar sedan. Jag försökte hålla mig men det går liksom inte. Att ha en Android enhet som man inte mixtrar med finns liksom inte i min värld.
    • Kompilerade ny kärna häromdagen för att kunna ansluta med CIFS mot mitt NAS.
    • Tog bort "lagget" i hemknappen m.h.a. tipset i denna tråd. Klockrent!
    • Exchange synkning fungerade utan anmärkning men jag testade bara en dag med den inbyggda varianten innan jag gick tillbaka till Touchdown där alla policys hamnar mot appen istället för mot hela telefonen.
    • Wifi hotspot använder jag 2-3 dagar i veckan när jag är ute på jobb och den har hittils inte svikit mig.
    • Inget ont om den inbyggda webläsaren men jag börjar mer och mer gå över till senaste Chrome betan som känns mer "klar" än den förra betan.
    • Hittade och slog på "Kör läge" men märkte ingen skillnad förrän någon ringde eller SMS:ade. Vill utfärda en liten varning för de som satt "fantasifulla" namn på t.ex. svärmor eller chefen i telefonboken. ;)
     
    Khayman gillar detta.
  5. Facit

    Facit Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    25 nov 2011
    Inlägg:
    1 913
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER





    • Vad är det för vits att du testar en lur med någon egenkompilerad mjukvara? Hur ska det kunna ge andra en inblick i hur den är då?

      Likaså vad är de för vits att du testar "touchdown" det är väl mobilen som ska testas som den är och inte random appar?
     
  6. Minex

    Minex Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Efter några dagars användning av luren har jag dessa tankar om den.

    -Stör mig fruktansvärt på Meddelande appens 1a. Att man måste ta bort hela appen och lägga till den igen för att få bort 1an på ikonen när man fått sms.
    Hoppas verkligen Samsung gör nånting åt detta.

    +Telefonen är stor, men lätt, vilket underlättar mycket tycker jag. Man hade nog tänkt på storleken mer om luren hade varit tyngre. Nu tänker jag inte så mycket på hur stor den är. Blir en vanesak ganska fort.
    Storleken är bra vid GPS navigation. Man ser klart och tydligt på kartan och själva GPS tycker jag är snabb och har hittat exakt dit där jag skullat. Inget att klaga på där för min del.

    +Storleken är bra igen då det gäller att redigera bilder i bildprogram. Lättare att rita jämna kanter etc med stor skärm så man får mer övergripande.

    -- När jag lirar spel, tar ex: Rumble eller 100 floors. Då känner jag att telefonen kan bli ganska mycket varmare i nedre halvan av telefonens baksida, än övre halvan.
    Detta känns inte bra alls.

    +Kommer ifrån LG O 2x och den luren blev väldigt varm om man pratade längre samtal.
    De känner jag inte något alls på Samsungen, så det är positivt där iaf.

    +- Kalendern, som jag använder mycket. Har jag sätt att andra testpiloterna hittat samma "fel" som mig.
    Störigt fel som gör att man får lägga in händelser 2ggr ibland. De här med att när man väljer plusset och ska skriva ny händelse så är "Samsung Calender" vald som default.
    Fastän jag har gått in i inställningar för kalendern och bockat ur just den kalendern helt och hållit.

    ++Annars i övrigt gillar jag telefonen. Snabb som tusan i allt man ska göra och bra funktioner som att mitt i ett sms skrivande kan man föra luren mot örat och den ringer upp personen i fråga.
     
    Last edited: 13 jun 2012
  7. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag kanske skulle ha formulerat mig annorlunda: "Konstaterade att stöd för att montera windows shares (CIFS) och NTFS formaterade USB enheter saknas i linuxkärnan" och utelämnat information om hur jag löste problemet.

    Låt mig formulera om även detta: "ActiveSync fungerar bra men policys påverkar hela telefon vilket inte faller mig i smaken. Detta är dock mer eller mindre standard på alla Android telefoner. Enda lösningen jag hittat är en tredjepartsprodukt."
     
  8. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Är det någon annan som upplevt detta? Jag har inte det problemet.

    I inställningar för meddelande appen finns ett val för att hantera meddelanden lagrade på SIM-kortet. Gå in där kolla om det ligger något SMS och skräpar på ditt SIM-kort.

    Om inte så kan en sista utväg vara att testa att radera alla meddelanden utifall det är något av dina sparade meddelanden som ställer till det.
     
  9. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

    Vet att jag sett en till användare med samma problem. Tror det var i en egen tråd.

    Testa att rensa cachen också. Gå till inställningar > program > välj fliken alla > meddelande > rensa data
     
    Minex gillar detta.
  10. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Hur fungerar Exchange stockmail?

    Måste man slå in lösenordet så fort telefonen varit låst oavsett vilken låstid exchangeservern har inställd?

    På min SE ray med ICS måste man knappa in pin så fort man låser upp den även om policyn säger 1 tim, på min Sxs fungerar tidspolicyn och den låser bara med pin om telefonen varit orörd över en timme.

    Hur fungerar kalendern och dess påminnelser?

    På min sxs har jag möjlighet att ställa in mer än en tidsvarning, tex 30 min före och 10 min före på enskilda kalendernoteringar



    Skickat från Tapatalk 2
     
  11. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Ska testa och återkomma. När det gäller låsningen fick jag slå in koden varje gång jag låste upp men jag vet inte vad den Exchange servern har in sin policy men det kan jag kolla upp.
     
  12. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Suveränt !

    Tyvärr misstänker jag att det i ICS finns en exchangepolicy som gör att den låser efter varje skärmlåsning oavsett exchangepolicyns tidsgräns.

    Jag väntar dock med spänning på din info om hur din exchangepolicys tidsgräns är satt
     
  13. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag har testat två olika Exchange servrar och båda kräver PIN-koden som jag satt direkt även om telefon bara varit släckt i några sekunder. Misstänker precis som du att det blir så oavsett vad policyn säger men jag skall ändå försöka ta reda på hur det är konfigurerat i morgon.

    När det gäller kalendern så kan jag, om jag väljer att lägga in något i den googlesynkade eller den samsungsynkade kalendern, lägga in flera påminnelser på samma händelse. Väljer jag att lägga något på Exchangesynkade kalendern så går det bara att lägga en påminnelse på händelsen.
     
    Fredriks gillar detta.
  14. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Tack för informationen!

    Vore tacksam om du kunde dubbelkolla vad exchangepolicyn har för tidsgräns. Har den en tidsgräns kan vi nog konstatera at ICS har en egen gräns som vi inte kan påverka. Konstigt bara att det inte är exchangeserverns tidsgräns telefonen går på.
     
  15. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Om rätt person jobbar i morgon så skall jag kolla upp det. Jag vet dock att med tredjepartsprodukten som jag brukar använda så behöver jag bara slå in pinkoden om jag inte kört appen på en stund. Exakt tid har jag aldrig funderat så mycket på.
     
  16. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Jag har köpt Moxier mail och i den kan man tom välja tidsgräns. Dessutom krävs endast pin när man öppnar ett program som tillhör Moxier/Exchange när man använder Moxier.

    Skickat från Tapatalk 2
     
  17. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Nu har jag kollat upp det. Policyn säger 15 minuter men telefonen kräver pinkoden så fort man släckt skärmen och tänder upp den igen.
     
    Fredriks gillar detta.
  18. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Ok. Ett irritationsmoment alltså, man har en Policy som säger 1 tim men telefonen låser sig direkt. Säkert inget Samsung i sig är ansvariga för utan det är väl ICS som problemet ligger i.
    Då får det bli en tredjepartsslösning om man väljer sgs3 med andra ord.

    Tack för att du kollade upp det!

    Skickat från Tapatalk 2
     
  19. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Lite mer reflektioner kring Exchange stödet

    SMS som man får till telefonen synkas automatiskt in i Inkorgen. Går att slå av men det är påslaget default.

    En trevlig funktion är att man har två inställningar för synkning. Ett högbelastningsschema och ett lågbelastningsschema. Högbelastningsschemat var (om jag inte minns fel) förinställt på 8-17 måndag-fredag. Personligen vill jag bara få jobbrelaterade mail på kontorstid annat än om jag manuellt kollar så jag har ställt högbelastningsschemat på "push" och lågbelastningsschemat på "manuellt". De flesta vill nog iaf slippa pling i telefonen nattetid vilket man enkelt kan göra genom att justera detta.
     
  20. Minex

    Minex Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tappade min S3 för första gången häromdagen förresten.

    Det var som man höll andan och allting gick i slowmotion under hela händelsen.

    Jag skulle gå ur en bil i jeepmodell och hade slappa byxor på mig, i fickan låg luren och bara gled ur fickan snabbt och ner i betonggolvet. Studsade två gånger innan den la sig med skärmen neråt.

    Inte en repa ingenting syns. Ser fortfarande ny och fräsh ut.
    Kändes annars som detta kunde vara en telefon som inte tål sådanna fall så pass bra.

    Men glad är jag :)