Det är onekligen en svag lansering i den mån att det verkar vara gott om hårdvarufel. Om det här ska vara HTC's påstådda nystart så är jag inte speciellt imponerad än så länge. Det är en sak att lansera en mobiltelefon med imponerande hård- och mjukvara och en annan att göra det med kvalitet.
Tråkigt.
Hela din tes är felaktig om det är så att de applikationer som kan dra nytta av flertrådat ändå inte används på mobiltelefoner. Det är en sak att ha prestandan i teorin och en annan att lyckas dra nytta av den på ett praktiskt sätt.
Som jag ser på det hela har mobiler en begränsad skärm och inte ännu mer begränsad input. Det gör att mjukvara för exempelvis video- och bildredigering inte är praktisk att använda på en mobiltelefon. Det är dessa samt spel som på ett effektivt sätt kan dra nytta av fler än två kärnor.
Jag tycker inte att mobiler är lämpade för quadcores eftersom:
1: Applikationer som 'traditionellt' drar nytta av flertrådat är opraktiska
2: Quadcores drar mycket när alla 4 kärnor används
3: Mobiler har begränsad batterikapacitet
Slutsatsen av tre ovanstående blir att du inte har någon nytta av quadcores för det mesta och lyckas du hitta ett program so faktiskt kan använda 3 eller 4 trådar är batteriet slut på nolltid. Det är inte något jag känner mig speciellt sugen på.
Det är en sak att vara negativt inställning till utveckling och det är en annan att vara negativt inställd till fel sorts utveckling. Upp med IPC, upp med frekvenser och lämna antalet kärnor i fred. Tablets har annan potential, men quadcore på mobiltelefoner är bortslösat.
Last edited: Apr 16, 2012