Tibber - Framtidens elleverantör?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Bakken, 3 jun 2019.

  1. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Tjena!

    I och med Google Nest Hub-lanseringen i Sverige har flertalet användare lämnat ut tips-länkar till Tibber som då innebär en kostnad på cirka 649:- för nya och befintliga användare tack vare en "inbjudningsbonus" på 500:- till båda parter.

    tibber.PNG

    Jag har dock själv aldrig hört talas om företaget men efter lite Google-sökning kan jag inte förneka att jag blir nyfiken på hela designen. Som jag tolkar det är Tibber en intressant elleverantör, både sett till den lågprismodell man har men även för att allt verkar hanteras genom en telefonapp och för att dem verkar väldigt intresserade av det smarta hemmet och möjligheten att minska förbrukning av el genom det.

    tibber2.png tibber3.png tibber4.png tibber5.png
    Jag lade märke till att det är väldigt lite benämnt på forumet och frågan är ju då, för er som faktiskt verkar använda Tibber: Hur upplever ni att det fungerar och ser ni några för- eller nackdelar? Upplever ni att ni faktiskt sparar lite på det?

    Även om priset inte blir bättre i verkligheten kan jag tycka att dem är intressanta då det finns integrering med diverse Smart Home hubbar som exempelvis Samsung SmartThings, Telldus och till och med Home Assistant. Även diverse smarta värmesystem skyltas som kompatibla och då ska tjänsten kunna hjälpa dig att hålla nere elkostnader för uppvärmning.
    Kan tycka att detta passar inom "smarta hem"-kategorin, men om det är off-topic ber jag om ursäkt och hoppas på en förflyttning :)

    Vad tror den gemene Swedroidaren? ​
     
    bernard och Spode gillar detta.
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är svårt att få något grepp om Tibber tycker jag. All information är ganska generell med lockande formuleringar men få konkreta uppgifter. Delvis ligger naturligtvis svårigheten i att de säljer ett rörligt elpris som man aldrig riktigt kan veta vad det blir i framtiden.

    Om man bortser från div. introduktionserbjudanden på t.ex. Google Nest och försöker renodla vad elen faktiskt kostar i jämförelse med andra elbolag så är inte skillnaden så stor. De kör också "tricket" med en fast månadsavgift. I Tibbers fall 39:- per månad. Sådana avgifter ska tas med i en prisjämförelse och betyder ofta mer än man tror. I mitt fall med elvärmd villa och en förbrukning på c:a 18.600 kWh per år motsvarar den fasta avgiften c:a 2,5 öre per kWh. Förbrukar man mindre blir den betydligt högre per kWh.

    Jag använder sedan några år Kundkraft för att köpa in min el. I jämförelse med dem har nog inte Tibber något att konkurrera med rent ekonomiskt. Om vi tittar på historiska elpriser för mars i år så var det 46,6 öre hos Tibber och 48,39 öre hos Kundkraft. Till det kommer Tibbers fasta avgift som i mitt fall motsvarade 2,5 öre och då går det praktiskt taget jämnt ut eller en liten fördel för Kundkraft.

    Så fördelen med Tibber som jag ser det är väl smarta appar och div. smarta funktioner om man vill ha det. Rent ekonomiskt är det nog inte så väldigt mycket att vinna på Tibber om man inte sitter på dåliga elavtal.
     
    l2obban, bernard och Bakken gillar detta.
  3. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    För mig som bor i bostadsrätt där uppvärmning ingår i avgifter och har låg förbrukning i övrigt, så skulle Maj blivit 28 kr dyrare med Tibber jämför med Fortum som jag har idag (och som inte är billigast direkt...). Inte för att jag är en av målkunderna eftersom jag har noll nytta av deras integrationer, men ändå.

    Edit: Ska tillägga att jag har nykundsrabatt hos Fortum, men om det är billigast el man är ute efter så är det att byta elbolag en gång om året som gäller för att alltid ha någon rabatt aktiv. Finns ingen enskild aktör som är billigare i längden än att göra så.
     
    Last edited: 3 jun 2019
    Bakken och svenix gillar detta.
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Ursäkta OT, men på tal om Kundkraft så har jag en fråga. För mig är autogiro, digital post och liknande väldigt viktigt. Innebär Kundkraft att du varje år får en ny elleverantör, och måste lägga in autogiro, skapa en ny inloggning på elbolagets webbsida, avsäga dig pappersutskick på elbolagets webbsida osv? Eller hjälper Kundkraft till med detta på något sätt, så att övergången blir smidigare? Upplever du att de elbolag du fått genom Kundkraft i regel skickar papperspost till dig, eller har du kunnat få utskick digitalt, typ över mejl eller digital brevlåda?
    Tro det eller ej, men detta - att fixa övergången till ett nytt elbolag - är min största farhåga med en idé som kundkraft, så berätta gärna hur du upplever det! Jag tål alltså inte papperspost, och vill så smidigt som möjligt komma igång med autogiro och få till en inloggning på elbolagets webbsida.

    Och angående Tibber, om det är en digital och modern lösning så antar jag att man kan sköta alla fakturor och liknande i appen eller på webbsida, de skickar inte post eller...?
     
  5. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Väldigt utförligt och genomtänkt svar. Uppskattas!

    Jag håller absolut med dig om att fasta avgiften är viktig att ha med i beräkningar. Den är ju också den mest konkreta jämförelsefaktorn man kan göra i förhand. själv ser vi ut att sitta på en fast avgift på 50kr/mån inkl. moms för tillfället vilket såklart utgör en skillnad. Även att erbjudanden för nya kunder är lockande men det ska definitivt inte vara avgörande.
    Se där!
    Därför det är så kul att få input då allting alltid ser så bra ut på pappret. Det är väl ingen som orkar gå igenom samtliga leverantörer på marknaden och Elskling.se har en så förbaskat tråkig/ful/jobbig hemsida, om du frågar mig.

    Jag är (tyvärr kanske) en del av Tibbers målgrup vad gäller smarta hem, men det är ju bara värt det om priserna är bra. Kul att ni tar er tid att svara med era uträkningar!
    Inbillar mig att Tibber föredrar autogiro/e-faktura!
     
    bernard gillar detta.
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är ju OT som du säger men jag kanske kan svara kort.
    Svaret är att det varierar från år till år. Kundkraft fixar automatiskt en ny elleverantör åt mig varje år, jag behöver inte göra någonting. Sedan skickar Kundkraft mina uppgifter som adress, e-post m.m. till den nya elleverantören. Det är sedan upp till denne hur de vill fakturera. Jag har varit med om tre varianter hittills. Papperspost, faktura via e-post och faktura till Kivra. Är man inte nöjd med vad elleverantören väljer som default så kan man troligen i de flesta fall gå in på deras hemsida och ändra, jag har dock inte brytt mig utan accepterat det de har valt.

    Själva övergången till Kundkraft är väldigt smidig. Du matar bara in dina uppgifter namn, adress, anläggningsnummer m.m. en gång. Sedan sköts allt automatiskt. Om du då inte vill ändra på fakturautskicken som nämnts ovan.
     
    Bakken gillar detta.
  7. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Jag har tibber och är nöjd. Har sänkt mina kostnader, hade Göteborg energi innan. När deras intro pris tog slut så är det stor skillnad.
     
    Bakken gillar detta.
  8. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Räknade lite snabbt och för mig är Tibber drygt 10-11 öre per kWh dyrare och då räknar jag in priset för min månadskostnad också. Har idag Telinet
    Dock så tecknar jag normalt bara avtal på 1 eller 2 år i stöpet och byter under sommaren när det är billigare. Rörligt är inget jag är något som jag brukar köra.

    Nu är dock Tibber intressant och jag har följt dem i något år för att se vad som händer då jag gillar deras ide.
     
  9. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Det innebär då att du kör ett fastpris på längre avtal? Telinet hade ju i så fall rätt låg månadskostnad!

    Jag såg att Greenely också startat ett "digitalt elbolag" (man kan göra en intresseanmälan) som verkar efterlikna samma affärsdesign: Greenely - det digitala elbolaget!
     
    Taskman gillar detta.
  10. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Visst är det så. Det är ett ganska lågt avtal som jag lyckades få tag på förra året när priset var bland de lägsta. Så visst hade jag en del tur också och låste det på 2 år.
    Rörligt kan vara riktigt bra om man vet att man gör av med lite. Jag brukar någon gång per år räkna på rörligt vs fast som jag har för att se hur mycket jag kunde har tjänat och om priserna blir väldigt mycket billigare eller inte.

    Greenely får jag hålla koll på. Fler aktörer gör marknaden intressant och kan gynna oss.
     
    Bakken gillar detta.
  11. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Greenly är det väl man kan skaffa deras app även med annat elbolag (jag slutade med det dock för de skickade sjukt med reklam om deras egna elbolag)
     
    Bakken gillar detta.
  12. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Har flera koder om någon vill ha.
    Skicka pm.
     
  13. MikaelJones

    MikaelJones Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2019
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2 Lite
    Jag kör också Tibber sedan några månader tillbaka och är väldigt nöjd. Jag ser de lite som nya generationens elleverantör som erbjuder något nytt och modernare än vissa gamla trötta elleverantörer.

    Någon frågade om papperspost och har inte (och lär inte få) ett enda pappersbrev. Fakturorna syns direkt i appen, du kan ladda ner dem som PDF om du vill ha dem och sen har fakturan såklart ett BankGiro + OCR men jag kör e-faktura på allt sådant. Du betalar alltid till Tibber även fast de i stort sett varje månad byter bakomliggande elleverantör. Till exempel har jag just nu:

    Tibber3.png

    Notera att Tibber innebär timmätning vilket gör att priset varierar timme för timmer enligt Nordpool. Exempel nedan kostade det 50 öre kl 22-23 men närmare 47 öre kl 02-03. Man får alltid veta på dagen innan vad morgondagens pris kommer vara för respektive timmar. Ibland har priset varit så lågt som bara några få ören.

    Tibber2.png

    Det jag gillar mest med Tibber är att de använder teknologin för att sänka din elförbrukning genom att göra det möjligt att koppla på tjänster och hårdvara som automatiskt styr hemmet. Ett tydligt exempel är Easee laddbox för elbilar. När du kommer hem från arbetet och kopplar in din elbil på laddning så är normalt timpriset för el som högst i Sverige. Genom Tibber så ställer du in vilken tid du ska ha bilen och då ser den till att den är fulladdad tills dess men den kan också vänta och ladda bilen på natten när elen är mycket billigare.

    Jag har även integrerat Tibber med Ngenic som är en smart termostat för min frånluftvärmepump så jag då kan ställa in värmen i huset och även se temperaturen i huset direkt i Tibberappen utan att behöva använda Ngenics egna app.

    Ställ gärna fler frågor om ni önskar!

    Om någon önskar inbjudningsbonus på 500 kr när ni registrerar er så kan ni använda länken i min signatur.
     
    Last edited: 17 sept 2019
    MrÅ, bernard och Bakken gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hakade nyss på Tibber. Har inte så hög elförbrukning, så skillnaden blev inte så stor mot billigaste på elskling.se.

    Priset de anger per kWh är lite förvirrande. Det som står på hemsidan när jag på test angav mitt postnummer var högre än priset appen sedan hittade. Priset som anges i appen verkar dock inte vara inklusive alla avgifter, tex elcert, så det blir lite klurigt att jämföra.

    Skall bli kul att testa i alla fall, och göra det till en sport att minska förbrukningen :)
     
    Hultan gillar detta.
  15. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Du kan välja att visa det.
    Självklar tillkommer nätägarens priser.
     

    Bifogade filer:

  16. Swerodg

    Swerodg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Nyfiken, om man då styr t.ex varmvatten o värme till natten, kan man se sin egen aktuella förbrukning och kostnad i realtid i appen?
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Så länge det är kopplat till samma elmätare kan du hela tiden följa totalförbrukningen.
     
  18. trenton

    trenton Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2013
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    OM jag inte bryr mig om min användning när på dagen jag använder mest etc antar jag att Tibber är precis lika billigt som motsvarande bolag med "el till inköpspris" med 39kr/mån? T.ex Fortum som jag nu använder?
     
  19. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    475
    Mottagna gillanden:
    778

    MINA ENHETER

    Lite OT men varje år försöker jag minska elförbrukningen genom att modernisera huset. Sen varje år höjer den jvla eon fasta avgifter så sparar jag egebtlegen inget. känns som att det är inte elförbrukning som kostar mest.
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan jämföra på elskling.se .Tibber finns listade där, men du kan behöva hoppa rätt många träffar. För min del hamnade Tibber på plats 26.
     
    trenton gillar detta.