Tibber - Framtidens elleverantör?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Bakken, 3 jun 2019.

1. demonen

demonen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 073
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Justja, vattnet oavsett om det är varmt eller kallt kommer på hyresdebiteringen (vatten ingår inte i hyran). Nä jag tänker ju också att det inte riktigt är så kul att behöva ha 100% koll på elpriset plus tvätta, diska osv. på nattetid. Det lutar åt det kommunala energibolaget, i princip alla i släkten använder det kommunala energibolaget och har aldrig hört något dåligt om dom. Tack för din input!

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Att köra tvättmaskin och i viss mån även diskmaskin nattetid är nog inte att rekommendera av flera anledningar. Grannarna uppskattar det förmodligen inte och även räddningstjänsten brukar avråda från det.

3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 319
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    En bit ner här kan du se snittpriset, kom ihåg att markera att moms ska vara medräknat. Jag tror att den faktiska besparingen finns i om det går att styra uppvärmning, laddning av elbil osv till tider där elpriset är lägre. I en lägenhet är det svårare.

4. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    430
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Har som du rörligt månadsbaserat, med låg förbrukning i lägenhet. (Vet just ingenting om Tibber, mer än att det varit populärt bland flera ett tag, med fokus på timdebitering.) Jag har inte gjort någon kalkyl för just detta i detalj, men några reflektioner.

Just rörligt med timdebitering brukar ju finnas (i den mån mätare tillåter) även hos "ordinarie" bolag runt om i landet om man vill gå den vägen.

När man talar olika kontraktsformer, och det inkluderar ju även sådant som fast pris, eller mix av fast å rörligt del av år, så är ju väldigt mycket kopplat till ev. önskan om förutsägbarhet och storleken på ev. negativa överraskningar (riskaversion etc.).

Har man som jag låg förbrukning ser jag ingen direkt anledning att välja timbaserat pris. Valet mellan fast och rörligt månadsbaserat är snarlikt, om förutsägbarhet, men utfallet, 2022 undantaget, brukar inte bli avsevärt annorlunda då rörligt ofta blir lägre.

Om vi för enkelhets skull säger att ett rörligt timdebiterat pris, Tibbler eller något annat, närmast exakt följer rörelserna på spotmarknaden Nordpool, fast något skiftat uppåt, dvs ett litet litet påslag, och jämför det med ett rörligt månadsbaserat kan man få viss indikation. Ibland har vi som bekant stora kast i pris under samma månad, och som många är smärtsamt medvetna om hade vi väldigt höga priser för något år sedan. Jag fångade ett sådant "kast" i december 2022, i detta fall för SE3.

Om någon hade rörligt timdebiterat, och som dessutom låg något öre över spotpriset (precis som månadsbaserat kan ha påslag), i december 2022, kunde halva månaden gå utan att det i princip kröp under 3 kr någon del av dygnet. De som har Tibber kan säkert rätta mig. Även med låg förbrukning å därmed totalkostnad skulle det kunna skapa onödig ångest hos en del. Men visst, i slutet av månaden betalade de kanske 30 öre, när andra fick 3 kr för hela månaden.

Elpris timpris kontra månad december 2022.png

demonen gillar detta.
  5. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    430
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja, IMD, individuell mätning och debitering av vatten är ett kapitel för sig.

6. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 553
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    svaret är troligen Nej.
    Jag bor i lägenhet och har egen värmepanna som dessutom har smart styrning

Trots försök så tror jag bara någon enstaka månad minskat rörlig kostnad med mer än månadsavgiften är.

Men då tänker jag att man hittar en deal utan månadsavgift

sen slipper du tänka så mycket. Jag gillar ju att pilla med sånt här, vilket inte alla gör.

Men, nja, jag borde nog byta bolag om jag hittar ett med lägre fasta avgifter

demonen gillar detta.
  7. Nephisto

Nephisto Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Efter att ha haft Tibber några år och sen ett år tillbaka haft Tibber med elbil så skulle jag säga att det inte är någon större mening att köra Tibber om man inte har elbil (pga smartladdning som laddar bilen billigaste timmarna automatiskt). Vi har även batteri kopplat till solcellerna vilket gör att jag kan skjuta min förbrukning till natten. Innan batteri och elbil så var det ju typ bergvärmepump och tvätt/disk man kunde skjuta lite på och det är sällan man tjänade in Tibbers månadskostnad på det. Då hade man lika gärna kunna haft annat elbolag med rörligt och bevakat elpriset och automatiserat det som går.

svenix gillar detta.