Tidigare Iphone 3G-ägare - men nu kanske hoppet finns kvar?

Diskussion i 'Hero' startad av jor2, 1 aug 2009.

1. jor2

jor2 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hehe, det kanske icke blev en sådan bra rubrik som jag hade hoppats på, men jag försöker iallafall skriva det jag känner och tycker just nu. Först och främst skall det tilläggas att jag är typ den största Apple FAN-boyen som finns, Apple är typ det enda som har funnits i min skalle, alla maskiner jag har hemma är från Aplle. Iphone 2 respektive 3G har jag haft i min ägo, och igår ringde jag faktiskt för att fråga om en 3GS hade kommit in i en Telia-butik som ligger i närheten, men dessa var slut. Typiskt tänkte jag då, men kanske rentav tur.

Nåja. Senaste tiden har jag börjat sneglat på HTC (har ägt en sådan förr i tiden, men mycket länge sedan) och jag gillar det jag ser. Android med den fräcka integrering till Google känns som ett klockrent val för mig, för jag älskar verkligen det Google gör och Google lär väl satsa extra mycket på funktioner till detta operativsystem för telefoner. Det sociala (twitter, flickr och facebook) är ju också ett plus i kanten - det känns så fruktansvärt snyggt integrerat - Me like!

Men jag har några frågor, innan jag eventuellt köper Hjälten, som jag hoppas ni kan besvara:
    Vissa påstår att den laggar - är det något som kommer försvinna i en uppdaterad version av firmwaret? Iphone 3.0 kom ju inte för alls så länge sedan, och jag undrar om det finns liknande, stora uppdateringar till Android - är det typ Android 2.0 som är motsvarigheten till Iphone OS 3.0? Hur fungerar det att synka den tillsammans med en Mac - är deras egna programvara utvecklad för OS X? Hur fungerar den tillsammans med Googles tjänster (Gmail, Reader, Calendar osv)? Och vilken butik köpte ni ifrån, eller snarare: vilken butik är bäst? Många har ju skrivit om Expansys och där kostar den typ 5400 kr exkluderat frakt - då kan jag nästan lika väl köpa den på Dustin för 5800 kr och så får jag gratis frakt - Dustin känns också betydligt bättre att handskas med om det uppstår problem. Varför kör ni Android? Är ni nöjda med ert val? Några andra som har gått samma väg som mig, dvs. från Iphone 3G till denna telefon? Och sista frågan, det kommer inte komma en uppdatering (ny telefon) på ett bra tag, eller hur? Vad jag har läst så kom den för typ en månad sedan - stämmer det?

Det känns som om detta kan bli en mycket spännande resa, en början på en resa. Trots att det inte finns speciellt många program utvecklade än i Market (iofs hade jag inte mer än 6, 7 program från Appstore som jag verkligen använde) så kommer det nog dyka upp sådan inom en snar framtid. Bara att Spotify har påbörjat arbetet med en klient tyder ju på att många andra företag också kommer satsa på detta.

Är det något som jag har fattat galet, konstigt? Någon ni vill säga till en (med stor sannolikhet) nybliven Andriod-ägare? Vilka andra bra forum finns det, gärna på engelska, som håller en uppdaterad kring vad som händer i denna värld? Många frågor blev det, men jag måste vara säker på min sak.

Nu kan jag också förstå att detta är en partisk sida (samma sak om jag skulle fråga om Iphoen på typ Macrumors eller Macworld), men snälla... hjälp mig. :)

Last edited: 1 aug 2009
  2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 211
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    iPhone 3G S är säkerligen snabbare än Hero, detta då Hero praktiskt taget bygger på samma hårdvara som du hittar i iPhone 3G.

Du får en del svar på dina frågor i detta inlägg: https://swedroid.se/htc-hero-mytdodare/

För närvarande finns runt 7000 apps på Android market, för mer info se här: https://swedroid.se/android-market-statusrapport-juli/

Om du vill titta på utbudet på Android Market rekommenderar jag: http://www.androlib.com

Du tappar den fina integrationen med iTunes och Apples MobileMe-stöd etc. när du byter bort din iPhone, förmodar att du använder dessa tjänster då du verkar gilla Apples grejer. Vidare är Hero inte kraftull nog att köra samma typer av spel som iPhone varit redan från 1:a generationen, för att inte tala om vad 3G S är kapabel till.

Om du vill köra med något iTunes-liknande till din Hero på din Mac för synkronisering av musik/filmer finns dock detta program: http://doubletwist.com/

Android ligger ett steg efter när det kommer till spel och multimedia, så på den punkten är en iPhone helt klart att föredra.

Med Googles tjänster fungerar Android väldigt fint, vilket ju inte är så förvånande då det är de som plockat fram OS:et, så där har du inget att vara orolig för. Kalendern är väl det enda jag är lite besviken på just nu, den är inte vidare funktionsrik för närvarande, vill ha mer inställningar och stöd för "tasks" etc.

Det ryktas att Google kommer att släppa två större och två mindre uppdateringar för Android varje år, Android 2.0 kommer helt klart vara lika funktionsspäckat som OSX 3 och dessutom inte kosta pengar.

I annat fall ser jag inte direkt någon anledning till att vara rädd för Android och en HTC Hero.