Problem: Tillbaka till orginal kernel/rom

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av Muffen1337, 1 november 2011.

1. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

Troligtvis så har din /EFS -mapp blivit korrupt. Googla lite på det för mer information men här är en kort sammanfattning:

I /efs finns en fil som heter nvdata.bin och innehåller bl.a. ditt IMEI nummer. Om allt går rätt till så ska inte den mappen röras vid flashning men inget är 100% säkert. Eftersom du inte får upp ditt IMEI-nummer när du slår *#06# så är antagligen den filen korrupt och utan IMEI-nummer kan inte telefonen koppla upp sig mot nätet.
    Eftersom just den filen tillhör din telefon kan det vara lite bökigt att få tillbaka den. Har sett en del som har lyckats genom att bara flasha in original rom igen med odin.

2. Muffen1337

Muffen1337 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det måste vara detta. Prövade *#06#, fick bara upp "IMEI" prövade på flickvännens sgs2 och fick "IMEI *Massa nummer*"

EDIT: Det som stör mig mest är att i "Om telefon, basband version: Unknown" testade installera modem genom cwmr men det löste inget.

Vet du vart jag kan få tag på en XWKI8 stock kernel/rom, så att jag kan försöka genom odin igen?

Last edited: 1 november 2011
  3. Torparn

Torparn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Har ditt imei nr blivit korrupt så finns det nog inget du kan göra än att skicka in den och hoppas på att reparatören kan få igång din telefon. Har hört och läst om flera som har bilvit av imei och det är nog inte många som lyckats återställa det utan en efs backup. Det är väl kanske lite sent nu men ta alltid för vana att göra en backup av av efs.

Last edited: 2 november 2011
  4. Magic

Magic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Men om man nu skriver ner sitt IMEI nr. är inte det nog eller måste man ta en backup? Och hur gör man det i så fall?

5. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

Nej, det räcker inte. IMEI nummret har du annars på din kartong.

Jag skrev lite om det här för jättelänge sen https://swedroid.se/forum/41692-varning-ska-du-flasha-och-mixtra-med-din-telefon-titta-har.html

Tror det har kommit lite bättre metoder så kan uppdatera guiden lite senare när jag får tid.

ex. [TOOL] Updated! 01/11/11 - EFS Pro v1.2.6 - Advanced '/efs' Backup and Restore! - xda-developers
    [TOOL] kTool v1.23 - Dump+Flash kernel / Backup+Restore EFS, Check EFS backup if OK - xda-developers

och mer: xda-developers - Search Results

Rossow gillar detta.