Såvida man inte bor i nån slags bunker, har de flesta bostäder ventilation så man får in frisk luft och blir av med "gammal". När man använder köksfläkten, badrumsfläkten eller en ac med fläktslang ökar bara flödet i de normala inloppsventilerna i huset så mycket som fläkten orkar med.
Köksfläkten är ju åtminstone lika stark som en ac fläkt och skulle man inte orka öppna dörrar pga. undertrycket som köksfläkten skapar, då är det nog dags att börja träna lite.
Det är för övrigt önskvärt att ha ett litet undertryck i bostaden för annars trycker man ut varm fuktig luft i väggarna och då den möter den kallare uteluften fälls fukten ut och man får problem med mögel och röta.
Visserligen minskar man givetvis verkningsgraden på ac´n då man drar in ny varm luft i huset pga. man blåser ut luft genom slangen, men jag tror många använder ac´n på kvällen då man ska sova och då brukar det svalna av ute och luften man drar in är då svalare än luften man har i huset, så då ökar man ju faktiskt verkningsgraden på ac´n. Det är bara när man kör ac´n på dagen som det är ett problem. Så rådet att om möjligt ta in luft från skuggsidan av huset är gott, annars har jag tyvärr svårt att hitta nån poäng i det du skriver.
En ac med frånluftslang är i övrigt en bra och smidig lösning, det enda egentliga problemet är att de låter rätt mycket, där kan ju ac´n som
@dalton hittat vara ett steg på rätt håll.
Dock används kompressorn på den även då den kyler från vattenmagasinet, så det är egentligen bara frånluftsfläktens ljud man slipper, men har de använt en rotationskompressor och ljudisolerat den väl, så kan ljudet vara tillräckligt lågt. Dock hade jag försett den med en frånluftsslang att använda då den kyler vattnet och ett betydligt större magasin så man fick en temperatursänkning på 10grader i 10tim, men då hade den ju inte blivit så himla portabel

.
Att splitaggregaten med slang inte är så vanliga längre beror nog mest på att de har lätt för att läcka. Dels tar sig en liten mängd köldmedia genom gummislangen, så över tid blir det att för mycker läcker ut, dels flyttar man runt på aggregaten och det blir mekanisk påfrestning på slangar och kopplingar så det läcker där oxo. De nya köldmedierna som är godkända idag har dessutom ett högt tryck och är i många fall brandfarliga, vilket gör slang till en dålig idé.
Click to expand...