Tips på portabel AC / aircondition (gärna uppkopplad)

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av bernard, 2 juni 2020.

1. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.289

MINA ENHETER

Ja, radiatorer med vatten. Har haft en LLVP just för värme innan men efter bergvärmen installerades togs den bort. Otroligt störande med både ljudet från den och även att det blåste/drog. Hade säkert funnit bättre placering men som sagt. Kommer inte använda den för värme då jag har gott om det även på vintern o_O

wmb gillar detta.
  2. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2.635
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Som jag ser det så är det otroligt mycket pengar för lite tystare kyla med den du länkade till, även om den definitivt är trevligare än en sån portabel

Jag hade nog gjort som jag alltid gör, letat upp en begagnad. Men det beror såklart på om 6000kr betyder samma för dig, som det gör för mig

3. bertone_x19

bertone_x19 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Du har inget köldläge på din nuvarande värmepump? Vet att det finns på nyare luft-vatten pumpar.

4. wmb

Mottagna gillanden:
    2.635
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Det där är en vattendelare. En del är rädda för kondens på rörgenomföringar osv

själv har jag väl ingen åsikt direkt

däremot har en vän till mig en fläkt till bergvärme, den verkar effektiv

5. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.289

MINA ENHETER

Jag fick frågan om jag ville ha ac funktion när Bergvärmepumpen installerades men det sprang iväg i pengar vid det tillfället då dom skulle montera radiatorer för det på vinden.

Har fläktelement MEN det sitter i källaren där det året runt är 21-22 grader så där fyller ac ingen direkt funktion :-)

Får fortsätta fundera, 6500:- är en rejäl summa och jag har ingen lust att chansa. Vet inte hur bökigt det är att skicka tillbaka, hur monteringssatsen ser ut, passar det på min fönsterbräda osv osv. Min förhoppning är att någon här redan varit testpilot på den här enheten för att svara för om det är värt det

wmb gillar detta.
  6. jimel

jimel Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    447
    Tyvärr är ju installationen av en värmepump ganska dyr och det är inget man ska göra själv

7. Kimball

Kimball Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    425

MINA ENHETER

Jag tyckte också den där verkade intressant, men någon nämnde att kompressorn ändå sitter i innerdelen, så ljudmässigt blir det troligtvis halv katastrof ändå. Nog sjutton lär den vara mer effektiv än standard portabla ACn iom att man kan stänga fönster/balkongdörr osv, men det blir ju en ganska dyr peng att lägga för den QoLen imho? Givet att det är svårt att avgöra hur mycket effektivare Mideanär på att kyla också. Knepigt som sjutton. Är själv halvt inne på att installera LLVP med 2 splitenheter, men vet inte om jag är sugen på att ha det oljudet på baksidan då den hade fått stå på tralldäcket, förvisso i ett hörn men ändå. Det handlar ju bara om att kylan behövs sporadiskt under 2-3mån per år, så en LLVP är svårmotiverad då offerterna (med split) slutar på runt 35-40, alt runt 15-19k om jag nöjer mig med enheter nere i vardagsrummet.
    Kan inte någon köpa Midean och testa ordentligt? Hade den funnits i fysiskt varuhus där jag kunde returnera den smidigt hade jag nästan kunnat tänka mig att testa den, men returfrakt på en sån bad boi känns inte så intressant.

Last edited: 16 juni 2025
    Sunbringer och bernard gillar detta.
  8. wmb

Mottagna gillanden:
    2.635
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Sant. Tänkte om han hade nytta av den i övrigt så är det ofta en bra investering

9. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.289

MINA ENHETER

Drog ett mail till Proshop som säljer båda dessa ac enheter

Svar från Proshop

Är dock inte säker på vad groupage leverans är för något ?

Hej,

Tack för ditt mail.

Du som konsument har rätt till 14 dagars ångerrätt. Priset på en retur är 99 SEK.

Du har som kund rätt till att pröva varan under 14 dagar. Vi har dock rätt till att göra ett avdrag på priset om produkten visar spår av användning. Därför skall du vara försiktig om du inte är säker på att du vill behålla varan.

Detta gäller också varans emballage som skall vara intakt och utan skador. Om varan visar tecken på slitage har vi rätt till att avvisa returen, och du får då stå för frakten vid returneringen till dig.

Hygienartiklar, elektroniska licenser/media och förbruksningsvaror med bruten förpackning/emballage omfattas ej av ångerrätten. Hushållsapparater samt hygienprodukter är ej omfattade av ångerrätten om dem som tagits i bruk/kommit i kontakt med matvaror.

Om licenskoder som har blivit bundlade med din vara har blivit aktiverade, innebär detta en debitering på produktens belopp.

Här beställer du en fraktsedel:

https://www.proshop.se/CustomerCenter/CustomerReturn/StartReturnCase

När du fyller i denna ansökan får du även möjlighet att köpa returporto för 99 kr* (* Ej groupage). Detta belopp dras automatiskt från din återbetalning. Om du missar att beställa fraktsedeln när du skapar ärendet får du chansen igen via en länk i bekräftelsemeddelandet.

Är det en groupage leverans ska du kontakta Proshops kundservice för att få ett prisestimat och boka en upphämtning.

OBS: Om du inte väljer en retursedel från oss ska leveransen skickas till vår adress - vi har ej möjlighet att hämta ut försändelser som t.ex sorteras till ombud.

Adress och övrig information hittar du här, vi rekommenderar att du läser avsnittet om ångerrätt:

https://www.proshop.se/Koepvillkor.htm

Återbetalning när vi registrerat din retur:

När vi har registrerat din retur får du ett mail om kreditering.

Swish: Återbetalningen registreras inom 24h

Kortbetalning: Återbetalningen är tillgänglig på ditt konto inom 1-3 bankdagar.

Vänligen återkom till oss om du ej mottagit pengarna inom 7 bankdagar.

Klarna: Om du betalt med Klarna makuleras/justeras fakturan inom 5 bankdagar.

Vänligen återkom om fakturan ej uppdaterats efter denna tid.

OBS: Varor som returneras med efterkrav, utan utdelning eller utan porto nekas mottagning av Proshop.

10. Sunbringer

Sunbringer Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    462
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Jag testar just. Jag vet inte riktigt vad jag bör förvänta mig son resultat. Mina förhoppning kan vara för höga.

Kylningen just nu har inte gått under 22 grader i rummet där den står. Utetemperaturen är ungefär 15 på natten och upp till 30 på dagen.

Rummet är ungefär 35 kvadrat och har öppen planlösning till kök och hall. Temperaturen i hallen har varit runt 26 under den varmaste tiden på dagen. I köket som står närmare midean har det varit runt 24.

Den har stått på konstant i snart 24 timmar med endast ett kort avbrott. Styrkan är på 100 procent och temperaturen inställd på 16 grader eller 18 grader.

Utan Midean hade temperaturen nog varit ungefär 27-30 grader i rummet konstant.

Vad är ett resultat som man borde vara nöjd med egentligen?

11. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.361
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant. Hur har du monterat den? Hur ser rummet ut, har det fönster i söderläge osv?

Egentligen har det ju inte så stor betydelse vilken lägstatemperatur man kan nå, utan man vill ju nå en temperatur som är trivsam. 22C låter ändå rätt hyggligt, skall låta min portabla AC gå lite nu och se vad jag får. Du får också ta luftfuktigheten i beaktning, att den misnkar gör rätt stor skillnad på hur varmt det upplevs.

Vad tycker du förresten om ljudnivån?

Kimball gillar detta.
  12. Sunbringer

Mottagna gillanden:
    462
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Ja, luftens fuktighet känns bättre faktiskt. Temperaturen är mest för att försöka göra så objektiv bedömningen som möjligt av hur kapaciteten är. Förhoppningen var att att även de anslutande rummen kunde få behagligare temperatur. Just nu verkar det inte gå.

Eftersom den har körts på 100 procent hastighet och styrka konstant är det lite svårt att säga så mycket om ljudnivån på lägre nivåer som man kanske skulle gjort i ett sovrum. Men varken utomhusdelen eller inomhusdelen låter så högt i detta läge att jag varit beredd att packa ihop den och skicka tillbaka den. Jag ska testa lite mer utförligt under kvällen på olika styrkor och se hur det är att ha den igång under en film eller liknande.

Det är i alla fall inget högfrekvent ljud vilket är positivt.

Utomhusdelen pumpar ut ganska mycket vatten i perioder. Det har gått åt några liter på ett dygn. Den står upphöjd på en balkong som är inglasad men med öppna rutor när den är igång. Solen ligger på rummet konstant från ca 10 till 18 gissar jag just nu med ett läge med fönster västerut. Så solen värmer upp väggar och fönster väldigt mycket under en stor del av dagen.

bernard gillar detta.
  13. Sunbringer

Mottagna gillanden:
    462
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    En kort komplettering är att det faktiskt är mycket behagligare temperatur nu och även i de angränsande rummen. Det är påtaglig skillnad och en markant förändring när man kommer in. Jag har pratat med en granne om temperaturen i deras lägenhet och den är ungefär sex grader högre just nu.

Att sänka två grader tog ungefär 30 minuter.

Fredriks och bernard gillar detta.
  14. bernard

Mottagna gillanden:
    47.361
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Låter som den fungerar rätt bra ändå i sådana fall! Det borde göra rätt stor skillnad med utomhus/inomhusdel eftersom du slipper eländet med ett undertryck, kan dock ta rätt lång tid att kyla ned en lägenhet som är uppvärmd. Du kanske kan snabba på processen lite om du placerar en fläkt vid dörren till rummet du kyler ned?

Du skapar ju inget undertryck med AC:n du har, så varm luft bör inte sugas in från de andra rummen. Det är det som gör de AC:s som bara har frånluft så svaga, plus att man slipper huvudvärken med att avlopp och annat ev. kan börja lukta efter ett tag, som ett resultat av undertrycket.

Sunbringer gillar detta.
  15. bernard

Mottagna gillanden:
    47.361
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har helt missat att det kommit en AC från Wood's med tilluft och frånluft: Wood's Cortina Air Switch Duo A+ - Köp billigt - Fri frakt

Ser ut så här:

upload_2025-7-27_17-1-20.png

Det finns även ett mer tystgående luftväxlingsväge, som helt enkelt bara tar in utomhusluft och skjuter ut inomhusluft utan att kompressorn går.

Någon som har denna/provat?

milky81 och Sunbringer gillar detta.
  16. Kimball

Kimball Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    425

MINA ENHETER

Ja dedär såg ju klart intressant ut. Förstått att "duo"-enheter med dubbla slangar är oerhört mycket mer poppis utomlands vs i Sverige, varför vet jag inte riktigt då de, som jag förstått, ska vara väldigt mkt mer effektiva vs. ljudnivå osv.