Tips på portabel AC / aircondition (gärna uppkopplad)

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av bernard, 2 jun 2020.

  1. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Ett kylskåp avger värme det med naturligtvis, det blir ett nollsummespel där också.
     
    Oceanic gillar detta.
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Risk för mögel när allt i rummet/lägenhet blir fuktigt.
     
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Det räcker väl inte ens? Elen kommer utifrån bostaden och blir värme när kylskåpet flyttar värmen som finns inuti till utsidan (slingorna på baksidan av skåpet).
     
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    om man köper en electrolux AC från webhallen är det öppet köp på dessa ? eller är det likt luftrenare en hygienprodukt ?
     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  6. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja...har ju funkat väldigt smidigt från amazon innan...även med returer.. finns ju många fler märken där har jag märkt i tyskland..
     
    katho gillar detta.
  8. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Lutar nog åt en Electrolux chill flex. Gillar ju ej idén att ha fönstret på glänt hela tiden. de inskränker ju på ens privatliv rätt mkt man kan tex inte sitta och prata i telefon i sängen utan att grannen hör..

    Finns det verkligen inget fönsterkit som har mer isolerande och ljudämpande matrial.

    En annan fråga är dessa fönsterkit som tex netonnet har (woods universal fönsterkit) går det att stänga och öppna fönstret när man vill ? (förstår man behöver dra in slangen innan).
    Eller måste man monterna ner kitet innan...

    En stor nackdel med chillflex är att man inte verkar kunna styra den med APP. att ha den igång när man inte är hemma är hjärndött... den kanske har någon inbyggd timer ? hoppas det ?
    annars får man väl i värsta fall köpa någon smartplugg.. och dra igång den 1 timme innan jag kommer hem från jobbet.

    Jag har lägenhet med självdrag så ventilationen är igentligen obefintlig på sommaren, luften står helt och hållet stilla och syre mängden känns låg..så tror ACn skulle få igång ventilationen i hela lägenheten faktiskt (67 kvadrat en 2a). Till Friskluft ventilen finns det två hål som är borrade i väggen rent teoretiskt skulle man ju kunna dra en slang av tunnare slag via där... slangen skulle vara betydligt smalaren än den som följer med, vi snackar kanske 6 centimeter i diamater...det kanske är på tok för litet... det kanske finns en anledning till att slangen måste vara så tjock...

    Att borra ett hål i väggen för detta tror jag inte min BRF hade gillat eller godkännt heller så..

    Sedan ska man kunna använda denna året om ifall man vill ha bra luft även på vintern tex så vill man ju verkligen ha något mer isolereande än bara något som liknar en vanlig simpel plastpåse... så har någon nördat ner sig i fönsterkit ? .

    Läste ett annat tips att dra aluminum folie eller liknande på slangen.. slangen ska bli väldigt varm och fungerar därför som ett element... lindar man den i folie bör värmen isoleras... till viss del..

    På pappret verkar Chillflex gold vara tystare.. men om jag läser recensioner vilket är färre till antalet verkar folk klaga lika mkt på ljudnivån men för den billigaste modellen den för 4500 är det många som skriver att den är tyst vissa högljud... jag vet inte... om det kan vara så att det är ett visst lotteri kan det vara så att de tar delar från olika tillverkare ? och att alla därför inte låter exakt lika ?

    webhallen har inte skrivit tillbaka till mig ännu hurvida AC räknas som hygienprodukt eller ej behöver veta om den omfattas av öppet köp eller ej.. för har svårt att bilda mig en uppfattning om ljudnivån innan köp... speciellt då jag läser så mkt blandat...

    men av de recensioner jag läst verkar det generellt att folk klagar MER på ljudnivån på woods än chillflex.

    Sedan är det ju skillnad på ljud och ljud också, det där med akustisk är ju en konstform.. antalet db säger verkligen inte allt..utan hur det låter är viktigt... man vill nog att det ska låta så mkt som vitt brus som möjligt... då kan man inbilla sig att man ligger brevid ett stort vattenfall eller liknande..

    Min luftrenare har en viss del vittbrus i akustiken men också andra ljud... de hade kunnat ha en högtalare på den som skapade vitt brus som maskerade de "ojämna" och "irriterande" ljuden... är nog en rätt galen ide att ha en högtalare som skapar ljud på något man vill vara så tyst som möjligt... högtalare skulle också rent teoretiskt kunna användas för Noise canceling, vore intressant att se hur det funkar i praktikten, i praktiken borde det funka väldigt bra då ljudet är väldigt konstant.. många bilar idag använder ju tex högtalar systemet för Noise cancelling.
     
    Last edited: 22 jun 2020
  10. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Vad jag läst och förstått så låter alla "portabla" AC mycket, det spelar inte jättestor roll vilken man väljer med viss variation i ljudnivån på olika modeller.

    Vad gäller fönsterkit har jag googlat och läst en del men har bara sett varianter i tyg. Finns en rejäl tråd på SweClockers där folk gjort egna i plywood skiva som täcker fönstret, kanske isolerar det mer mot ljud. Har själv precis beställt detta från Amazon för 199 eur plus ca 5 eur i frakt.
    https://www.amazon.de/dp/B07DHMPR43/?tag=oid02-21

    Man behöver inte montera ner dessa varianter för att stänga fönstret om man sätter upp det korrekt vad jag läst men det kan behövas dra i tyget och hålla undan det när man stänger fönstret.

    Edit: du ska inte montera AC utblås mot ventilation i hus med självdrag, du kommer då pressa in luft i systemet som pressar in luft i andras lägenheter, inte ok.

    Här är SweClockers tråd och snubben med plywood
    Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd] - Hobby, fritid och livsstil - Sidan 53
     
    bernard gillar detta.
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja fast vad som är mycket är högst subjektivt.. sedan som jag nämde hur dom låter är också viktigt..vissa ljud kan man vänja sig med och man slutar tänka på dom efter ett tag..vissa gör man aldrig det.. aja jag köpte nu från nätet..om den är för högljud åker den nog tillbaka.. tror jag avaktar med att beställa fönsterkit innan jag vet om jag vill behålla den...tänkte göra mitt egna med tejp och sopsäcker till att börja med.
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Återigen...angående dessa kit.. är det gjorda så att man enkelt kan stänga fönstret ? tex vill jag stänga när jag åker till jobbet... eller är det ett himla bök ?
     
  13. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Vet faktiskt inte, det är ju lite som en påse av tyg eller vad man ska säga som hänger så lite jobb blir det ju att få undan den och stänga, eller att ta ner den från kardborre bandet som den sitter med.

    Jag ser det som att det inte en är en jättebra smidig lösning men det får duga nu under sommaren. Jag vill inte genomlida 2018 års sommar igen utan kylning :)

    Bästa hade så klart varit en tvådelad AC där motor och lufthantering sker på utsidan, så som det är på hotell, lägenheter och hus när man är utomlands. Då hamnar oljudet ute :)
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Hade jag bott i hus hade jag haft en sådan lösning.. men i lägenhet blir dom nog inte jätte glada om jag kommer med ett sådant förslag..för det lär låta rätt mkt för grannarna...

    okej får se vad jag gör för lösning då sopsäckar lär funka tillsvidare...plast är ju såpass tunt så borde gå att stänga fönstret...

    Får hoppas det blir värt pengarna med AC... av de jag nämt det hit hittils möts man mest av avundsjuka verkar det som "men det är väl bara att öppna fönstret" jag skulle vilja säga att detta är ren bullshit..nej det hjälper inte alltid att öppna fönstret.. vissa dagar står luften still oavsett om fönstret är öppet eller ej.

    Argumnetet att man ej kan använda det så många dagar om året kan man också vända till det positiva då det innebär att produkten får ökad livslängd då man slipper köra den året om.

    men skeppas imorgon..så återstår att se om ljudnivån går att leva med... annars får jag väl helt enkelt skicka tillbaka den.
     
    milky81 gillar detta.
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Bör också nämna att om ni vill ha en AC köp det nu för jag ser att allt fler butiker får slutsålt..
     
    bernard och milky81 gillar detta.
  16. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Ja samma här, i min lägenhet funkar det inte att bara öppna fönstret. Bor längst upp i huset och har alla mina 3 fönster i söderläge så solen ligger på hela dagen. Brukar ha 5-8 grader varmare inne än ute. Gammalt hus med tjocka väggar så värmen sitter kvar i väggarna till sen kväll, hjälper inte att vädra.
     
    bernard gillar detta.
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    ska tydligen bli 34 grader de kommande dagarna får hoppas min ac har kommit då :)
     
    milky81 och bernard gillar detta.
  18. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    En polare kör liknande fönsterkit och kan stänga fönstret utan några problem!
    Kör själv den här hemma sedan förra året: Luftkonditionering Cotech | Clas Ohlson då vi lyckades lösa den för 2.5k! Sjukt välinvesterade pengar såna här perioder till f.a. sovrummet, men större rum som vardagsrummet funkar den bara okej i. Man får såklart lite vad man betalar för.
     
    bernard gillar detta.
  19. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    AC från Jula för 2499kr kyler bra men låter som en gammal tröska, så det är inget man kan ha på när man sover. Får kyla ner sovrummet några timmar innan läggdags och hoppas att det förblir svalt hela natten samt köra med pelarfläkt.
     
  20. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Jag köpte en Andersson från Netonnet ( Kraftfull luftkonditionering med WiFi för hem och kontor ) förra året, tycker den fungerar riktigt bra. Har den i sovrummet, slangen ut genom ett halvöppet fönster utan isolering och den lyckas ändå kyla ner rummet snabbt. Portabla AC blir aldrig någon snygg lösning hur än man försöker tycker jag så då är det nog lika bra att köra på en prisvärd variant :P

    Brukar kyla ner rummet till 17:C sen stänga ner den innan jag sover, det tar några timmar innan rummet blir varmt igen. Vid extrem hetta utanför så blir det att ha den igång tillsammans med ANC hörlurar :D - Hellre det än att lida som jag gjorde sommaren innan förra.

    Gjorde en mätning nu med "Buller" appen och får ungefär 57db(A), när den uppnått satta temperaturen så låter den inte lika mycket.
     
    Kiddy gillar detta.