Onödigt nördigt tips
Sydde ett snyggt mobilfodral igår och imorse skulle jag fota det med M8 i för att flasha upp det på Facebook, och märkte då en lite småkul grej.
Genom kameran på min gamla HOX som jag fotade med såg jag att det först lyste rödaktigt och sedan blinkade blått nertill i det lilla fönstret bredvid frontkameran. Har inte brytt mig om att kolla vad det är som sitter där, har bara antagit att det är ljus/proximity typ. Men utan att kolla upp vad det är som sitter där så kan jag lova att det är en aktiv sak.
Men jag hade tidigare hört att en del kameror (för mig funkar det bara med mobilkameror, aldrig med vanlig digicam) "ser" IR-ljus från fjärrkontroller så jag började testa lite med HOXens kamera och M8ns sensorer där bredvid frontkameran. Och om ni är lite nyfikna så kan ni testa detta:
1. Låt M8 ligga orörd en liten stund, typ 10-15 sekunder räcker.
2. Titta på den genom en kamera, titta där uppe vid frontkameran.
3. Peta till M8 litegrann.
4. Dubbelklicka på skärmen för att väcka, och dubbelklicka igen för att släcka.
Lite kul tyckte jag 
Ni kan även testa att göra samma sak när skärmen är upplåst, samt låsa skärmen medan ni tittar som jag skrev ovan. Är rätt intressant att se hur den där sensorn faktiskt är himla aktiv. Ibland lyser det ett fast sken, ibland blinkar det blått, ibland rött. Genom HOXens kamera såg jag också att IR-sensorn i powerknappen sitter åt vänster och inte i mitten som åtminstone jag hade väntat mig.
Typ i samma veva märkte jag också att det där "dubbelklicka för att väcka" inte funkar alls om sensorn bredvid frontkameran är förtäckt.
Last edited: 28 juli 2014