Diskussion: Tizen, WebOS eller Android TV?

Diskussion i 'Android TV' startad av Rocco420, 3 dec 2019.

1. nu1mlock

nu1mlock Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Japp, och då får man en jäkligt seg och tråkig upplevelse i jämförelse med t.ex. Nvidia Shield eller Apple TV.

2. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 771
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Man kan inte komma direkt och bli förvånad att TV tillverkare dumpar Android, kolla bara vad som har hänt på hårdvarufronten för Android för TV det senaste 10 åren. Knappt något alls, det är mest medicore Mediatek, och Realtek med övervägande väldig dålig hårdvaru med ram.

Vad Android TV behöver är att Google går in hårdvarumessigt, eller lyckas få Samsung som tillverkar hårdvara börja producera.

Man lär nog få se mer och mer TV lämna Android och Android blir mer för boxlösningar som inte har DVT moduler för kanaler och det, som kräver special hårdvara.

3. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

klart de gör, då har de bättre koll på vad du faktiskt gör på din tv. det går till exempel inte att sideloada appar, byta launcher för att slippa den riktade reklamen osv. ett slutet system (på samma mediatec chipp) är aldrig bättre än ett öppet system.

4. drzap

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

Det finns inget som hindrar tillverkare att slänga in kraftfullare hårdvara, se bara Nvidia Shield. Det är tillverkarna som väljer hårdvara, inte Google.

Kristy gillar detta.
  5. tag

Mottagna gillanden:
    1 771
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jo eftersom tillverkare som tillverkar hårdvara för TV, är inte advancerad som också har stöd för Android.

Och det finns inga Android TV tillverkare som också tillverkar chips som är anpassad för Android, så det är abslout i behov och andvända sig av Mediatek, och Realtek, så det inte finns någon hårdvaru utvecklare som tillverkar chips anpssad för Android TV som också bygger TV som kan ta fram egen hårdvara som är bättre och mer advancerad.

Därför är LG, och Samsung så långt i framkant när det kommer till Chips och hårdvarumessigt jämfört med Android TV.

6. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Naturligtvis, har jag påstått något annat?

7. drzap

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

finns fortfarande inget hinder för någon tillverkare att använda andra chip än mediatek (philips använder dessutom ännu sämre chip till sina TitanOS tv), kunde nvidia kan andra. det handlar bara om pris och möjligheten att låsa in sina användare. Att sen samsung skulle vara före andra håller jag inte med om, se till exempel på Sony. De ligger i framkant MED mediatek.

PS, jag kör android tv på en raspberry pi 4 med broadcomchip.

Last edited: 8 jan 2025
  8. tag

Mottagna gillanden:
    1 771
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jo då det endast kan andvända chips som är anpassad och Android TV fungerar på, det är där skon klämmer, antalet chips som är godkända för Android TV för Antenn och DVB-T är endast MediaTek och Realtek, och det finns inga andra chips godkända för det operativsystemet.

Då andra chips som sitter i Samsung TV är samsung egna och det har inga drivrutiner för Android TV OS, därmed kan det inte få grafik eller bild på dessa chips det är Tizen OS som gäller där.

Samma är det med LG Har inga drivrutiner för annat än WebOS.

Därmed antalet chips tillverkare av Android TV kan välja på är begränsad, och varken Mediatek eller realtek har släppt avancerade mer snabba chips det är oftast i bugdet klassen.

Vissa tillverkare lämnade Mediatek för Realtid för att det är mer öppet chips och ger tillverkarna lite mer möjligheter och utryumme själv än Mediatek gör som låser ner chipsen ganska kraftigt.

Fanns det fler och bättre möjligheter hade det säkerligen valt andra chips tillverkare, ha ganska laggigt och slushig chips som drar ner prestandan kommer automatiskt minska försäljningssiffror för fler individer och blir mer inriktigad på låg och medium bugdet.

Johnh3 gillar detta.
  9. drzap

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

inget som hindrar andra chiptillverkare att söka godkännande.

inget som hindrar samsung att utveckla drivrutiner för Android TV utom de själva.

Se samsung

Sony Bravia 9 är sannerligen inte i budgetklassen utan klassledande, med mediatekchip och Android TV.
    Om du tittar en sekund på Philips som både kör Android TV och Titan OS så har toppserien Android TV och budgettv Titan OS. budgetklasserna har dessutom inte mediatek chip detta talar starkt för att det är tvärt emot vad du säger.

10. tag

Mottagna gillanden:
    1 771
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Vet men varför skulle Samsung släppa drivrutiner för göra sin hårdvara anpassad för Android? Och förlora försäljning av Samsung TV när det själv inte producerar Android TV själv? Och ger konkurenter till samansung mer valmöjligheter bland hårdvara?

Då många kunder väljer helt enkelt köpa en TV som har bäst hårdvara bild, ljud sedan om det inte gillar operativsystemet köper det en boxer lösning för byta OS bara via boxer.

För antalet konkurrenter med chips för Android TV för boxar som inte har DVT möjligheter är bra många till exempel Nividia Shiled etc som är typ bäst på marknaden. Däremot klarar det inte hantera Live TV via antenn kabel eller via Kort lösning som monteras bakom TV normalt.

Det är sådan typer av funktioner som chipsen måste klara av för TV samtidigt ha drivrutiner och stöd för Android TV os innan det kan tillverka TV enheter som inte kräver box lösning för OS innan det kan producera.

och för Android så finns det bara Mediatek och Realtek och välja på för Android TV, visst det finns inget som stoppar Mediatek och Realtek och göra bättre hårdvara och börja konkurera med Samsung egna hårdvaror kunna sälja mer kvalifikations enheter, men priserna lär också gå upp då.

Hade samsung slopad Tizen OS och gått över till Android TV så skulle jag inte alls bli förvånad att det börja lägga tid på skapa drivrutiner och dess hårdvara till stöda Android TV, men göra det trotts att det inte säljer Android TV själv skulle bara skada Samsung sälj siffror.

11. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 213
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
    Det fanns ett märke som hette Vizio, de gick mest in för att bara göra en bra bild utan finesser.
    Numera uppköpta av Walmart så hur de är nu vet jag inte.

Så bäst kanske är att bortse från TV apparaternas inbyggda OS. Är det bara enkelt med inställningar och sånt så får man vara nöjd.
    Tror ändå flertalet har någon form av TV abonnemang och har typ en Telia box eller liknande.
    Om inte kan man köpa exempelvis en Apple TV låda. Alternativt Googles motsvarighet.