Jahapps, jag lovade en liten guide för root och unsecure boot så jag får väl försöka skriva ihop nått..
1. Pilla bort gummi skyddet som förhindrar man får ut SD kortet. Jag använde en liten elektronikskruvmejsel och lite våld.
2. Med den lilla skruvmejseln kan man sen trycka in SD kortet en bit till och sen kommer det ut.. Så ut med kortet.
3. Antingen har man en sån micro SD - SD kort som iaf passa i min laptop eller så kanske man har mini SD läsare eller nått men in i en linux maskin skall den

4. Jag körde med Ubuntu 12.04 men funkar med alla linux distar som har ext4 support i kerneln. I med kortet och kör man ubuntu kommer den automontera 4 partitioner. i mitt fall /dev/sdb[2,3,5,12]
5. Tanka hem
http://downloads.noshufou.netdna-cdn.com/superuser/Superuser-3.1.3-arm-signed.zip och packa upp filen.. där finns system/xbin/su och system/app/Superuser.apk
6. mountpointen för /dev/sdb2 är den man hittar xbin katalogen och kopiera su och superuser.apk (som root dock):
sudo cp su MOUNTPOINT/xbin/
sudo chown root:root MOUNTPOINT/xbin/su
sudo chmod 6755 MOUNTPOINT/xbin/su
sudo cp Superuser.apk MOUNTPOINT/app
Det är denna partition som blir monterad som /system i android.
Om man vill så kan man avsluta här, avmontera paritionerna och stoppa in SDkortet så har du su och superuser appen installerad.. om man däremot vill ha insecure boot med så läser man vidare
7. Tanka hem
http://olle.bz.nu/boot-unsecure.img
8. En bra ide här: sudo dd if=/dev/sdb of=/root/minbackup.img så får man en
komplett avbild av SDkortet.. ca 3.7 Gb och sen en av själva boot partitonen: sudo dd if=/dev/sdb1 of=/root/boot-secure.img
9. sudo cat /dev/zero > /dev/sdb1
sudo dd if=/path/to/boot-unsecure.img of=/dev/sdb1
10 PROFIT!
DISCLAMER: Detta funka för mig.. sen om det funkar för andra är en annan sak, det är viktigt med BACKUP! dd är en bra vän.. får man en
komplett backup.. borde t.om gå fint att dd if=/dev/sdb of=minbackup.img och sen ta den och dd:a in på ett annat SD kort om man skulle vilja.. sen en vfat resize (om kortet är större) på /dev/sdb12 (vfat delen) så får man mer plats med
Nu fortsätta pilla på firmware som skall kunna flashas in på normalt vis så man slipper pilla bort gummit om man inte vill.
Click to expand...