Tizzbird N1

Diskussion i 'Allmänt' startad av Threezool, 18 apr 2012.

1. rovil

rovil Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jepp, ström inkopplat och det lyser blått men ingen signal

2. malajo

malajo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    131

MINA ENHETER

Lyser en lampa på min när jag kopplade in ström-kabeln.
    Min sitter i stereon så vet inte om där e nån annan visuell kontroll vid tryck på fjärren.
    SD-kortet vet jag inte hur det funkar, försökte få ut mitt men lyckades inte.

3. malajo

Mottagna gillanden:
    131

MINA ENHETER

720p funkar fint för mig.
    Lite strul med ljudet på en 1080p
    Ska testa fler 1080-filmer i morgon.

4. Reinhold

Reinhold Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Streamar utan problem nu.
    Har flyttat routern och bytt sladd från PC.
    720p är problemfritt.
    Har testat ett 1080p-klipp på 1 minut, felfritt det också.

Efter uppdateringen är jag verkligen TOK-nöjd.
    Enda plumpen just nu är att TURF inte funkar =/ (fast det är väl klart, ska ju inte springa runt med TV:n och turfa :))

Last edited: 13 sept 2012
  5. Alixw74

Alixw74 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Hmm, låter inte som vi fick samma pryl :-)

Min trådlösa mottagning är allt annat än bra... får kanske på sin höjd 50 Kb/s... både telefonen och min platta har lätt 500 Kb/s när jag placerar dom där donglen sitter... något är riktigt skumt... Kollade runt lite och väldigt många lider av samma problem (finns ett annat märke/modell som är indentisk med N1'an nämligen CX-01). Men skall väl också erkänna att min wifi router är en 8 år och skall bytas, så där kan ju också en av felkällorna ligga.

Det positiva dock är att full source finns och flera har redan börjat modda!
    En annan skum sak är i annons stod 1 Ghz... och visst kan processorn klara det, men våra går på 340-716 Mhz typ... inte 1 Ghz... (men dom håller på att modda det med :-).

Jaja... relativt ny produkt och man fick ju ändå lite mera minne för att vara deras beta testare framöver...

Jo en annan sak... skärm upplösningen är ex 1080p men misstänker dubblerade pixlar... för allt annat säger 720p nämligen...

Jaja.. skall inte låta så negativ... den var billig och kommer att bli mycket rolig till slut tror jag!

För dom som inte orkar leta efter den tråden jag kikade på så hittas den här: http://75.126.190.182/showthread.ph...oid-TV-Box-Android-4-0-Cortex-A5-HDMI-USB-4GB

Finns lite fixar till Google play och root på den i tråden... (Obs har inte börjat mecka med det själv än..)

Last edited: 13 sept 2012
    Reinhold gillar detta.
  6. malajo

Mottagna gillanden:
    131

MINA ENHETER

Prylen på bilderna i din länk är inte identisk med min tizzbird. Kanske samma innehåll men identisk är den inte

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

7. malajo

Mottagna gillanden:
    131

MINA ENHETER

Vad innebär detta?
    Tizzbird har inte bluetooth (eller?)men man kan koppla in en dongel för att ansluta mus och tangenbord eller fattar jag fel?
    Jag hoppas ju på att den ska gå att roota i framtiden så man kan koppla in sin ps3-kontroll och då behöver man ju bluetooth.

8. ZiMMeN

ZiMMeN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Kortplatsen för microSD-card är "pluggad" för att man inte skall ta ur minneskortet. Det innehåller nämligen Androidsystemet och utan det startar inte stickan.

Så de går alltså inte att uppgradera ?

9. rovil

rovil Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hade bytt SD kortet, det var därför stickan inte startade. Att SD kortplatsen inte var användbar fanns det ingen information om.

10. Alixw74

Alixw74 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ah förlåt. Plasten och namnet skiljer sig...

11. Ero

Ero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
    Fick hem min idag :-) Håller som bäst på att installera uppdateringen!

Fast den hittade inte mitt 5GHz N-nätverk (Apple Airport Extreme) :-S Fick köra på mitt B/G/N-nätverk på 2.4GHz.

12. Ero

Ero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon

Koden fungerade också, fick ta mobilen och köra den som remote (med deras app) för att få fram siffror :-D Sen såg jag att det fanns en kod anpassad för medföljande dosa ;)

Vad kör ni för att streama från PS3mediaplayer?

13. Ero

Ero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
    Har nu installerat BuddleUPnP för att kunna bläddra på PS3MediaServern.

Problem:

1. Buffring för 1080P-filmer. Går bra om jag har pausat ett tag så det får buffra (enligt nätverksinfo har jag 78Mbits anslutning.).

Jag kör vanliga spelaren då den tycks spela upp materialet bra när den fått buffra ett tag.

2. Inga subtitles (har extern .sub)

Inget av detta är något problem på PS3:an när jag streamar. Kör ni något annat än BuddleUPnP som fungerar bättre?

14. malajo

Mottagna gillanden:
    131

MINA ENHETER

Du behöver inte be om ursäkt för en sån sak :cool:

Men identisk betyder ju exakt lika dan, och min sticka är inte det.
    Ett ex är usb-porten som inte sitter på samma ställe.

15. malajo

Mottagna gillanden:
    131

MINA ENHETER

Nån mer som har problem med guiden vid uppstart?
    Intällningsguiden verkar komma upp för mig efter varje uppstart och man måste klicka sig igenom den :/

16. jishi

jishi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

För er som har problem med nätverket, bara för att den säger att ni får "78 Mbit" så betyder det inte att ni får det i realiteten. WiFi (och framförallt 2.4 GHz) lider ganska hårt av störningar som kommer och går, och detta orsakas av andra enheter (micro, trådlösa telefoner, bluetooth, babymonitors osv) samt andra trådlösa nätverk.

Har ni otur kommer ni aldrig hitta en kanal som har så lite störningar så ni får det att fungera, men att testa igenom alla kanaler är det första ni bör prova. Värt att notera är också att antalet nätverk som ni ser per kanal (dvs, grannars nät) är inte alltid et västenliga, utan det är hur mycket de nyttjar nätet som påverkar (ett trådlöst nätverk som inte skyfflar någon trafik stör mindre än något som kör full sprutt hela tiden, kanske nån annan granne med en mediaspelare tex... heh).

Tänk också på att inte försöka köra 300Mbit/wide/40MHz/Turbo läge på ditt 2.4 GHz nät, för då har du inte längre någon kontroll över kanalerna längre. Ett normalt wifi-nät har ett frekvensomfång som spänner över 5 kanaler (två intilliggande åt båda hållen), och när man kör 40Mhz bredd så spänner man över 10. Detta innebär att du försöker uppta hela frekvensomfånget vilket gör att du dels stör nästan alla grannar, men att du dessutom tar upp störningar från nästan alla kanaler. Ni kan ju också gå så långt att uppmana era grannar att ändra detta också...

Det är klart att man helst vill se 270-300 Mbit anslutningshastighet på sin dator, men i realiteten når du aldrig upp till det.

Själv funkar allting bäst på kanal 13, den ligger utanför de kanaler som är godkända Worldwide (1-11 främst USA), så många enheter kommer aldrig förkonfigurerade för att godkänna de övre kanalerna, och även om det störs av kanaler som ligger intill (11-12) så verkar det vara minimalt hemma hos mig. ATt köra kanal 1 eller 6 går bort helt, då kan jag inte streama film till min platta tex.

Jag har dock inte hämtat min N1 än, den ligger på posten. Det är möjligt att jag kommer få problem också.

Ero gillar detta.
  17. Ero

Ero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
    Så klart räknar jag inte med att "maxa" nätverket, men jag tänkte att 78 är högre än 24 ;)

Jag har lagt mina trådlösa nätverk så de ska störas så lite som möjligt från grannar.

Netgear körde på kanal 13.
    och Airporten körde jag på 5GHz-bandet, minns inte vilken kanal jag valde där, 46/48 eller kring där vad nu banden på 5GHz kör.

Nu har jag ändrat så jag kör:

Netgear: 9
    Airport: 13 (endast 2,4GHz N, hade gärna kört 5GHz men som sagt, den hittar inte det)

Två grannar kör på 6 och en tredje kör på 1.

Är tvungen att installera om windows på serverdatorn så jag får vänta tills det är klart för att testa.

edit: tips och trix för PS3MediaServer för att få till 1080p över trådlöst

Last edited: 14 sept 2012
  18. jishi

jishi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

kanal 6 och 9 kommer störa varandra, för att kanal 9 spänner mellan kanal 7-11, och kana 6 spänner mellan 4-8 (7 och 8 kommer överlappa).

De kanaler man brukar säga är isolerade (sålänge man inte kör 300Mbit-läget) är 1, 6 och 11. Självklart blir 2, 7 och 12 också isolerade, men tex i USA får man inte använda 12 och 13.

Mitt förslag är att försöka köra kanal 11 på den som du kommer ansluta N1:an mot. Sedan hitta nån annan kanal som funkar "good enough". Kanske 1:an.

19. matskuben

matskuben Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Skulle den inte ha google play? Hämtade en Apk men får det inte att fungera. Måste man nöja sig med den market som finns installerad?
    //Mats.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

20. Reinhold

Reinhold Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Du måste uppdatera firmware och slå in koden för GMS(Google Market Support).
    Se tidigare inlägg eller Supportsidan för N1 på TizzBird.se

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2