Tizzbird N1

Discussion in 'Allmänt' started by Threezool, Apr 18, 2012.

1. hman

hman Baby Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oukitel k6000 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oukitel k6000 pro
    Platta:
    Sony Xperia Tablet Z3 Compact
    Att få ljud från projektorn kanske man kan glömma efter närmare eftertanke :o

2. jishi

jishi Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Okej, de har ju lite kvar att jobba på. Att stoppa den i HDMI-kontakten i botten av teven borgade inte direkt för någon vidare WiFi-prestanda. Skall prova med en förläningsladd imorgon, men kabel hade ju varit bättre.

Fjärrkontrollen lämnar ju också en del att önska. Tänk om det kunde komma nån standardiserad generisk hårdvara som kunde få rulla framåt via communityutveckling istället för att behöva förlita sig på hårdvaruleverantörerna.

Alla dagens projekt (Boxee, Plex, XBMC) har sina tillkortakommanden, en hybrid av dessa skulle äga upp allt.

Last edited: Sep 14, 2012
  3. Crocodile

Crocodile Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Verkar som root är knepigt på N1.. dock uppgradera jag firmware till den senastem testa med unroot o.s.v.. nån som har root på senaste firmwaren?

4. draj

draj Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Felmeddelande

Laddat ner & installerat GMS Firmwaren och har Google Play men får felmeddelande varje gång jag försöker installera appar.

(Det gick inte att hämta informationen från serern. [RPC:AEC:0])

Bara den medföljande marknaden som funkar för mig so far :ehm:

Last edited: Sep 15, 2012
  5. draj

draj Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Strömma HD film är det inte att tala om just nu heller. Kan inte ens strömma FLAC utan problem. Har en USB -> Ethernet adapter att prova imorgon, blir intressant.

6. Ero

Ero Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
    För mig fungera det fint att installera.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

7. draj

draj Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Mediaspelare

Musikspelaren som kommer med N1an är fruktansvärd. Någon som vet någon bra Android-spelare som fixar att spela upp FLAC från en nätverksmonterad enhet?

8. Crocodile

MINA ENHETER

Det som är om man har root.. då monterar man upp en cifs enhet som en katalog sen funkar alla spelare. Jag vill ha root :) Är nog dax att börja hacka lite på den.

9. jishi

jishi Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

De flesta filhanterare samt vissa spelare har ju egna CIFS-klienter, som sedan exponerar en stream-URL till spelaren du väljer.

Jag tror dock inte det hjälper om det beror på taskig WiFi.

10. draj

draj Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

CIFS och Root vore ju optimalt men det dröjer ju tills någon lyckas med en bra root-metod.

Jag vill inte spela musik från filhanterare. Jag vill ha en ordentlig mediaspelare som kan göra det jag skrev men inte hittat någon än. Kraven är FLAC-stöd och kunna spela från nätverksmonterade enheter (NAS).

Upplever ni att WiFi-anslutningen i N1an fungerar felfritt? Jag får ut ~13mbit nerströms på min i mitt 150mbit WiFi-nät. Med laptopen får jag ut 90mbit. What gives?

11. jishi

jishi Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

verkar ju som att Tizzbirden har NFS och SAMBA-stöd, eftersom man kan lägga till sources till den. Vet dock inte hur det mappas upp i filsystemet, har inte kikat så noga.

WiFin fungerar inte alls bra för mig, men jag tänker mig att det beror på att stickan sitter i botten av TVn, där hela tevens bakstycke är gjord av metall. Stoppar jag in min tablet på samma plats som stickan sitter så funkar knappt WiFi på den heller. Ska köpa en HDMI-förlängning för att se om det hjälper.

Tumregeln med nätverk är ändå att köra kabel om det går... så egentligen borde man satsat på en F11 men den kör fortfarande gingerbread. Den slår fortfarande inte min Boxee i användarvänlighet, men tyvärr så fungerar inte Flash tillfredställande heller så siter som svtplay.se går knappt att använda. Får problem med fullskärmsläge, och videoklippet kan fortsätta spela trots att jag navigerar bort från siten, dödar flash och webläsaren. Tänk om de bara innehållsleverantörerna kunde gå ifrån flash och erbjuda det för ALLA och inte bara iOS enheter?

12. Crocodile

MINA ENHETER

Jaha, root va ju inte allt för svårt.. pilla bort den där gummi saken för SD kortet och stoppa in det i en linux burk eller liknande så kommer den montera upp dom 4 partitionerna som finns (1 är vfat och resten ext4).
    På en av partitionerna finns bin katalogen och där kan man stoppa in su och kör (som root user på linux maskinen)
    * chown root:2000
    * chmod 6755
    Sen stoppar man Superuser.apk i app katalogen. Avmonter alla 4 enheterna och stoppa tillbaka SD kortet i Tizzbirden och boota. Upp med en terminal och kör su :)

Ibland är lösningen allt för enkel heh.

Just, man skulle nog hyfsat lätt kunna kopiera över saker och ting till ett större kort, bara replikera partitionerna sen borde saken vara biff där med.. helt plötsligt blev stickan mycket roligare!

Last edited: Sep 15, 2012
  13. draj

draj Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Låter ju najs! Har varken kortläsare eller linux installation men det kanske går att stoppa in i min SGS2 och lösa genom en terminal där? Eller stoppa in kortet i telefonen, koppla till datorn och köra en VMWare linuxburk och lösa så? Måste man re-roota efter varje reboot förresten?

14. Crocodile

MINA ENHETER

Nej, man behöver inte reroota varje gång. Dock körs inte adbd som root men jag har byygt en ny boot.img som löser det. Skall bara klura ut hur man flashar in den med.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

15. draj

draj Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Om du vore jättegullig skulle du ju kunna slänga ihop en liten guide med steg-för-steg vägledning och bifoga eventuella script och filer du använt/modifierat ;)

16. Crocodile

MINA ENHETER

Har lyckats få in insecure boot image med. Nu har man adb root med. Skall skriva ihop lite instruktioner när jag kommer hem.

jishi and m00ndancer like this.
  17. Ondskan

Ondskan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Nån lurigare än mig som lyckats ansluta nån Bluetooth mus?
    Jag har testat att koppla in tre olika USB<>Bluetooth dongels utan framgång. Antar iaf att man måste ansluta en dongel eftersom enheten inte så vitt jag vet har native bluetooth...

Edit: Efter ett par reboots av enheten med dongeln i så fungerade det att ansluta musen till slut. Liten seger iaf :-P

Last edited: Sep 17, 2012
  18. jishi

jishi Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Hm, märker att det inte går att koppla in den via microUSBn till datorn och få ADB-connection. Hur ska man då enkelt kunna utnyttja root? Okej att man kan köra en terminal på enheten i sig, men det blir kanske inte så smidigt känner jag. Finns det nån remote terminalmöjlighet? Eller typ SSH...

19. Alixw74

Alixw74 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok, en liten update från mig :-) Mitt trådlösa nät skall bytas, det är en av orsakerna till mitt problem... Återkommer när jag gjort det. Man kan följa lite progress ang killen som håller på att modda CX-01'an här (vilket är intressant!) http://www.cnx-software.com/tag/cx-01/#ixzz22oxwD8lR

Sedan finns det någon korean som håller på med en XBMC med fullt stöd för samma chipset som vi har på N1'an/CX-01 vilket också är intressant som attan.

20. Crocodile

MINA ENHETER

Man får gå in på tizzbird settings och sen avancerat så kan man sätta microusbn i devel läge så får man adb :)