Tonade rutor fram inför bilbesiktningen? och polisen?

Diskussion i 'Off Topic' startad av tigersaid, 20 aug 2011.

1. Sebastiank

Sebastiank Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Det får man ha, det finns ett sträck på A-stolpen som visar hur långt ner du får tona på framrutan.

Till övriga:
    Är det nån som har besiktigat bilen och haft besiktningsmannen kollat noga på framrutorna? Troligtvis inte.
    Då dom har lite annat att kolla på t.ex lampor,bälten med mera. Så bara för att man råkar få igenom genom bilbesiktningen betyder det inte att polisen kommer att missa toningen då dom kollar på andra saker. Tror det är ungefär lika troligt att någon har sett en polis ta fram framljus mätningsutrustning när dom stannat en bil på vägen.

2. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    728

MINA ENHETER

Jag menar precis det jag skriver, bara för att kalle, janne och gunnar får igenom med filmade rutor inte betyder att det är lagligt.
    Jag känner flera som har fått igenom olagligheter på besikningen som senare resulterat i böter.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

3. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Bilprovningen != polismyndighet.

4. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Som bilsäljare kan jag säga följande: de flesta bilar som säljs idag har maximalt tillåtna toning på främre sidorutorna. Det är knappt märkbart men det finns där. OM en besiktningsman ser att det finns något extra eller tycker det ser konstigt ut så kommer dom granska det. Då får man två alt. antingen tar han bort det eller så gör du det. Visst kan dom missa det men är man äldre än 20 så skiter man i att tona dom helt enkelt.

Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk

5. Sebastiank

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Det jag har markerat med fet text skulle jag nog vilja revidera. Tror inte det så stor chans att en besiktningsman skulle göra arbete åt nån annan speciellt inte när det är ganska mycket jobb för att ta bort toningen. Det blir nog en tvåa alt att man tar bort det själv.

6. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Vet flertalet som fått det bortrivet av besiktningsmannen. Sedan så varierar det säkert beroende på vem man får som besiktningsman.

Last edited: 22 aug 2011
  7. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det stämmer ju absolut bra. Måste missuppfattat dig :)

8. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    728

MINA ENHETER

Ironisk?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

9. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 279

MINA ENHETER

I grund och botten får inte sidorutorna fram vara tonade alls. Dock brukar inte SBP alltid bry sig om det utan problemet är när man blir stoppade av Polisen, dom tillåter det INTE. Dock kan man klara sig om dom bakre rutorna är mörktonade och dom främre är ljusttonade, det viktiga är att dom främre är synligt mer transparanta, då kanske polisen missar det. Dom har blivit hårdare när det gäller just toning då det är en säkerhetsfråga för dom.

10. Westholma4t

Westholma4t Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    då undrar jag vad det verkliga skälet är till att man inte får ha toning fram? kolsvart menar jag inte. toning pratar vi. både fått flygande besiktning och bilprovning som inte gillat läget. men har fått tag i utbytesrutor i samtliga fallen. sök mitt nick på garaget ni som e nyfikna hur de såg ut. (audis)

Last edited: 24 aug 2011
  11. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Orsaken är att polisen skall kunna se in i bilen och se föraren utan problem.

12. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    362
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Tror snarare att det försämrar förarens syn, från att kolla ut genom ett ljust fönster till att kolla ut genom sidorutan så lär man inte se något om man kollar snabbt.

13. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Ögonkontakt är också viktigt för att undvika missförstånd i trafiken.

m v h Henrik

14. Westholma4t

Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    Alltså olagligt att ha solglasögon på sig när man kör bil...? Fånigt anser jag iaf...

15. Sebastiank

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Du tycker inte det är ganska stor skillnad på att kunna se vart man vrider huvudet och enbart se en svart ruta!? Det tycker jag i alla fall. För du kan ju utläsa ganska mycket om någon har vridit huvudet åt ditt håll alt inte vridit huvudet.

16. Westholma4t

Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    då skulle nattkörning förbjudas oxå om det var så viktigt att se hur folk vrider sina huvven?

17. Sebastiank

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Ja, det kanske man skulle göra i om man snackar trafiksäkerhet synpunkt. Men om du tänker lite tror du detta skulle vara möjligt? Och att förbjuda mörker går inte heller som du kanske vet. Men att förbjuda tona sidorutorna går att förbjuda så det har man gjort pga av trafiksäkerhet. Jag förstår inte ens hur du inte kan inse att det är väldigt viktigt att se hur en person beter sig i bilen om man kommer i en korsning alt du åker på en väg och det är en annan bil som ska ut på samma väg.

Jag kan även säga till dig att du ser sämre med toningen när du själv kör i mörkret, men du kanske kör ner rutan när du är ute och kör i mörkret med tanke på att du jämför med solglasögon!? o_O

Last edited: 26 aug 2011
  18. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Det finns en stor skillnad mellan nattkörning och tonade rutor dagtid. Vid nattkörning gäller samma förutsättningar för alla. Som förare ser du inte andra förare, bara deras bilars lysen.

Människor har en märklig förmåga att försöka identifiera andra människors förutsättningar utgående ifrån de egna förutsättningarna. En cyklist utan lyse är själv väldigt medveten om var han/hon befinner sig och både ser och hör också tydligt en annalkande bil, då kan väl inte bilisten som till och med tagit körkort vara mindre begåvad och omedveten om att cyklisten finns där? Detta ironiska resonemang kan låta raljant, men det är viktigt att synas eller åtminstone vara medveten om att man inte syns.

Det är inte helt ovanligt med olyckor där MC kolliderar med bil då bilen brutit mot väjningsplikt efter att inte ha noterat MCn. Som förare av MC eller liten låg sportbil gäller det att vara medveten om detta och inte räkna med att övriga bilister ser dig bara för att du ser dem.

Nej, man bör inte förbjuda nattkörning eller MC, men man skall minska olycksrisken där det är möjligt, t ex genom att ha lag på lyse och lag mot mörka framrutor.

m v h Henrik

Dockland gillar detta.
  19. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Fast jag tittar ju snarare på bilen och dess placering än på personen i. Den som kör kan ju uppträda på alla möjliga vis medan bilens position och rörelsemönster oftast inte ljuger.

För min skulle får andra gärna ha lackerade framrutor så länge de själva ser ut.

20. Zargoth

Zargoth Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Om vi säger att du är en gångtrafikant och ska gå över en obevakat övergångsställe. Det är extremt svårt att veta om föraren ska stanna eller inte om man inte kan få ögonkontakt med denne. Att kunna få ögonkontakt betyder mycket för att kunna läsa av vad någon är på väg att göra.