Tonade rutor fram inför bilbesiktningen? och polisen?

Diskussion i 'Off Topic' startad av tigersaid, 20 aug 2011.

1. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Säger du det så. Jag tycker annorlunda. Jag tittar snarare på helhetsintrycket av bilens fart, placering och uppträdande än på föraren. Så för min del så får de gärna ha så mörka som de önskar.

Problemet med hur du avgör ifall en bil skall stanna eller inte är ju att du har grava problem så snart någon kommer med solglasögon på sig...

Westholma4t gillar detta.
  2. Zargoth

Zargoth Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

En snabb googling på ögonkontakt i trafiken ger träffar på flertalet kommuner och NTF som rekommenderar att söka ögonkontakt med övriga trafikanter för att öka trafiksäkerheten men alla dessa har kanske fel? Självfallet har fordonets placering etc också sin del i ekvationen men man kan inte helt bortse från ögonkontakt.

3. Sebastiank

Sebastiank Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Innan jag går över vid ett övergångställe där det kommer en bil vill jag gärna vara säker på om personen tittar åt mig håll. Ser jag att personer ser mig kan jag gå över innan personen i bilen står helt till vilket underlättar betydligt för den som kör. Det är så grymt jobbigt att behöva stanna helt för en person inte kan gå över fören bilen står helt still...

4. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Nej men de kanske inte tycker som jag?

Är du så här trångsynt eller gör du dig till?

5. Zargoth

Zargoth Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Vet inte vem som är trångsynt just nu, jag som påvisar att ögonkontakt är en del i trafiksäkerheten eller du som utgår helt från dig själv?

6. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Vill du ge dig? Jag har aldrig sagt något om trafiksäkerhet eller vem som har rätt respektive fel. Jag har sagt att jag tycker på ett sätt och du antagligen på ett annat. Jag vet att du har ofantligt svårt att acceptera andra precis som de är men kan du inte försöka att lämna det vid det?

7. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Nu börjar diskussionen spåra ur... Från att ha handlat om vad som gäller (man får inte ha tonade rutor fram) till varför det är så (trafiksäkerhet) börjar det nu diskuteras hur mycket trafiksäkerheten egentligen påverkas och det börjar också närma sig personangrepp.

Oberoende av vad man själv tycker om hur mycket toningen påverkar trafiksäkerheten, hur viktigt det är att använda blinkers när man svänger eller vilken sida av vägen det är bäst att köra på så kan man dock inte den dag man blir bötfälld eller straffad tro att man skall kunna komma undan med argument av typen "men den här vägen är så rak och har fin sikt, därför tycker jag det är OK att köra 150 fasten det står 70 på skylten."

När det gäller toning av framrutor är svaret: Nej tona inte rutorna på en inregistrerad bil, eller var åtminstone medveten om att du begår ett lagbrott. Var också medveten om att dina intentioner i trafiken löper större risk att misstolkas.

m v h Henrik