Tråden för American Express

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Swedroid, 16 aug 2019.

  1. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Förr fick man poängen rätt snabbt när man nådde den spend man skulle gå. Men misstänker att Amex betalar ut denna senare för att många sa upp kortet direkt efter man nått spenden och fått poängen utbetalda.
     
    bernard gillar detta.
  2. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    715

    MINA ENHETER

    Funderar på att skaffa ett American Express Blue Cashback. Någon som har en bra inbjudningsdeal dit? Skicka gärna PM
     
  3. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Sista dagen imorgon, så för er som funderat, så kan jag säga att detta är den bästa värvningskampanjen som Amex haft vad jag vet.
     
  4. Gubb

    Gubb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2023
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Är det någon som vet om Amex brukar köra värvningskampanj vid specifika tillfällen?

    Funderar på att skaffa SAS premium-kortet och har en vän som kan värva mig. Ska betala en resa för 42 000 kronor och det är därför jag tänkt skaffa. Jag flyger en hel del i jobbet som ibland blir med SAS så tänker att mitt bästa drag är att försöka få ihop eurobonuspoäng.

    Jag har ett par månader innan resan måste betalas så funderar på om det är värt att avvakta utifall det kommer något värvningserbjudande innan dess. Missar att få bonus på min vardagskonsumtion fram till dess isåfall så om det inte dyker upp något erbjudande är det ovärt.
     
  5. Modelg

    Modelg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2021
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    81
    Kolla att resebyrån tar amex, t.ex Ving gör inte det.

    Sas Mastercard premium är ju annars också ett alternativ, tas överallt men något dyrare och ingen 241.

    Har för mig att det nyss var en inbjudningskampanj men såg inget i appen nu så den är nog slut.
     
    Gubb gillar detta.
  6. Gubb

    Gubb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2023
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    Tack! Om de nyss har haft ett erbjudande är det nog lika bra att skaffa ett redan nu. Resan är med Apollo och det står att de accepterar Amex som tur var :)
     
  7. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Om 2-4-1 vouchern ger dig nytta snart så är det bara att skaffa kortet. Svårt att säga när Amex kommer ha en kampanj, men de brukar ha det relativt ofta på något sätt. Måste inte vara värvningskampanj. De hade en riktigt bra kampanj i höstas där man kunde få upp till 100000 Eurobonus poäng.
     
  8. Gubb

    Gubb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2023
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Är det fortfarande så att cash-insamlandet för tex 241 går över ett kalenderår?
     
  9. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Såg att poängen för värvningen har kommit in, då borde det väl vara okej att säga upp kortet?
     
  10. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Japp.

    Om de kommit in på ditt SAS Eurobonus konto skulle jag säga att det är relativt safe.
    Tänk på att Amex har rätt att dra tillbaka dessa om int eden du bjudit in har spenderat mer än 10000kr under första året.
     
    Leo83 gillar detta.
  11. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Det är ingen fara, vi siktar på 150k :P
     
    gneken gillar detta.
  12. Modelg

    Modelg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2021
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    81
    Bara för att jag sa det så fick jag ett mail där de kör ny kampanj.
     
  13. Gulyi

    Gulyi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2023
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej! En viktig sak jag fick lära mig tyvärr är att läsa det finstilta, villkoren för att få poängen (30k i mitt fall). Jag skulle spendera 36000kr de första 3 månaderna (tror att det var 3!?). Blev värvad men inte informerad om speciella villkor. Surt så in i bomben! Är lite i valet och kvalet om att behålla mitt AMex Premium. Kanske komplettera med SAS Eurobonus World Mastercard, vilket faktiskt ger fler poäng vid köp av flygresa, 20/100. Kortet är dock dyrt tycker jag, 515kr/år. (258kr första året). Hur gör ni, eller någon rekommendation?
     
  14. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Självklart är det viktigt att få veta villkoren. När jag skriver ut dessa värvningskampanjer brukar jag vara tydliga med de. Nådde du spenderingskraven eller blev du av med allt?

    Beroende på hur du tänkt spendera dina poäng så ger korten olika värde.

    Jag som mest flyger / siktar på att flyga med Star Alliance bolag och har poäng för att flyga med de, vill så klart ha ett SAS Amex Premium eller Elite kort för att få vouchern då det ger en resa för halva poängpriset.

    Siktar du på att mest flyga med SAS så skulle jag hellre ta SAS MC Premium (1855kr?/år) som ger dig tillgång till fly premium som ger olika förmåner beroende på hur mycket poäng du tjänar in. SAS MC har även 3-4 ggr året dubbelpoängs kampanjer över helgerna vilket är rätt trevlig.

    Jämför du SAS MC och SAS Amex Premium så hade jag nog valt premium förutsatt att de flesta tar Amex där du handlar.

    Själv kör jag vanligtvis SAS Amex Premium och SAS MC Premium kombinerat för att generera en voucher, ha tillgång till att bjuda in folk till Amex. Har dock Elite för tillfället då jag ville ha tillgång till statuspoängen som man får med det kortet. Förmodligen nedgraderar jag mig till vanliga premium i höst eller vid vinter då jag inte finner att det kortet ger mig tillräckligt mycket för att vara 4 gånger så dyrt som SAS Amex Premium.

    SAS MC Premium har tycker jag är bra då jag kan göra topup till mitt Lunar kort som jag brukar använda utomlands för att slippa valutapåslag samt dubbelpoängshelgerna i kombination med Curves GBIT funktion.

    Min fråga till dig, hur mycket spenderar du om året? Vad siktar du på att göra med poängen du samlar in?
     
    bernard och Gulyi gillar detta.
  15. Gulyi

    Gulyi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2023
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag förlorade eller rättare sagt fick aldrig bonuspoängen. Ringde och då fick jag reda på om det då redan förfallna villkoret. Jag tänker använda poängen till flygresor, 2 för 1. Jag räknar kallt med att spendera 150k/år men då får jag kanske komplettera med MC. Hade lite otur med att inte kunnat använda kortet på flera ställen i början efter att jag fick det. Jag försökte läsa på på AMex hemsida men det hjälpte inte, så användandet låg på is. Köpte SAS biljetter nyligen plus har kunnat börja använda kortet mer frekvent så nu ligger jag på ca 35k spenderat. Fråga, räknar de kalenderår eller ett år för intjänande? Kan MC Premium löna sig trots den högre avgiften? Det är klart, det ger fler poäng och kanske tillgång till lounge, fasttrack och liknande.
     
    bernard gillar detta.
  16. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre

    Trist att du inte blev meddelad om villkoren när du signade upp. Bara bita i det sura äpplet och köra på nu då.
    Jo, flygresor förstår jag att du ska använda poängen till. Har du något speciellt resemål du vill till? Siktar du på att få en flygresa i premiumkabin?

    Amex räknar spenderingen per kalenderår. MC Premium ger inte tillgång till lounge eller fasttrack. Med den information jag fått från dig är det svårt att säga vilket kort som passar bäst.
     
    bernard och Gulyi gillar detta.
  17. Gulyi

    Gulyi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2023
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag skulle vara nöjd med AMex Premium men jag fixar nog inte 150k i år då. Det skulle nästan innebära att jag försöker få ihop poängen i onödan i år, då jag inte når målet!? Kanske vänta 6 månader och söka/bli värvad igen och då både få extra bonuspoängen och dessutom en mer rimlig chans att fixa 150 på ett år. Jag får fundera kring det. Men med Mastercard så kan det samlas snabbare, med tanke på ställen som inte tar Amex, eller? MC Premium ger tillgång till …..
    ”Med Fly Premium bokar du bonusresor och njuter vid en högre biljettklass både för dig och dina medresenärer. Du reser i SAS Plus Bonus eller SAS Business Bonus och får tillgång till Fast Track och SAS lounger i samband med din resa - men du betalar endast för SAS Go Bonus.
    SAS EuroBonus Mastercard, kreditkort med EuroBonus-poäng › ...
    Med SAS EuroBonus Mastercard Premium får du Fly Premium
     
  18. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    För fem-sex år sedan gjorde jag en tjänsteresa utomlands och flygresa och hotellvistelse betalades med mitt American Express Corporate Card. Det var en summa på drygt 20.000 Kr. Möjligen på grund av valutakursomräkningar så slutade i alla fall beloppet på 84 öre. När jag skulle betala räkningen i min internetbank, den kom in som e-faktura, så försvann av någon anledning de där 86 örena och på grund av det kom det ca en vecka senare en påminnelse från American Express om att det fattades 86 öre. Jag gick in på internetbanken igen, och tänkte att jag skulle vara lite generös, så jag skickade in en hel krona till. Sedan dess har jag dock inte utnyttjat Amex-kortet något, men varje månad så får jag en kreditfaktura på 16 öre.
     
  19. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    En del saker att tänka på. När man når 150k så får man sin voucher som gör att man kan boka en bonus resa för halva poängpriset. Men för att boka en bonus resa måste du ha tillräckligt mycket poäng också.

    Om du spenderar 150.000kr på ett år får du drygt 22500poäng. Dessa poäng räcker inte långt för att boka en resa, även i ekonomiklass. Och vouchern man får från Amex gäller endast innevarande år och nästa år. Vidare är det också svårt att hitta bonus biljetter iaf under hög-säsong så det gäller att vara aktiv här också.

    Så man behöver jaga poäng på andra sätt och planera taktiskt. I grund och botten behöver man ha en ganska hög spend för att få nytta av dessa kort. Vill också uppmärksamma att Amex har sämre villkor än Mastercard gällande räntan, om man inte betalar av hela summan på fakturan så försvinner "räntefria dagarna" och man får då betala ränta från dag 1 som transaktionen gjordes. Nämner detta för jag vet att en del har trillat i skuldfällor och högre kostnader i hetsen att jaga poäng. Dessutom har Amex högre valuta påslag utomlands också.

    Hade det inte varit för vouchern så är faktiskt Amex ett riktigt dåligt kort med skit dåliga villkor.

    Själv kör jag SAS Mastercard premium som standard kort, hoppar på Amex i olika värvningskampanjer för att få en klumpsumma poäng som är guld värd, har kortet tills jag når min voucher och säger sedan upp den. Läste dock att Amex inte kommer ha så många förmånliga värvning/välkomstbonus kampanjer framöver men det återstår att se.
     
    Gulyi och bernard gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    kajsthlm18 gillar detta.