Tråden för American Express

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Swedroid, 16 aug 2019.

1. chhans

chhans Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Som redan nämnt ovan, så byter ju inte SAS bonussystem utan allians från Star Alliance till SkyTeam. Mer info och FAQ's finns dock att läsa här:
    SkyTeam

Last edited: 8 maj 2024
  2. SHM

SHM Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 367
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Längst ner har du vanliga frågor: SkyTeam

3. mrmozart

mrmozart Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har sneglat på Amex ett tag, men flyger sällan med SAS då vi har mycket närmre till Linköping där det är KLM (Flying Blue) som gäller. Vad innebär det här bytet av alians för oss? Kan vi skaffa Amex och få Flying Blue poäng som vi kan flyga med KLM för?

4. bluppblupp

bluppblupp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256 gb

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256 gb
    Platta:
    iPad Air 5th Gen
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro 2019
    Haha sopa jag är, tack allesammans för info :)

5. chhans

chhans Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Att SAS byter allians innebär inte att de ändrar sitt eget bonusprogram EuroBonus, utan de som idag samlar EB-poäng genom bland annat Amex, kommer kunna fortsätta med det även efter alliansbytet. Det som händer är att efter bytet så kommer EuroBonus-poäng inte längre gå att använda för att boka Star Alliance-flyg men istället ska man alltså på motsvarande sätt kunna boka hos andra SkyTeam-bolag (som t.ex. KLM). Även 2-4-1-kuponger ska enligt uppgift gå att använda hos SkyTeam på samma sätt som hos Star Alliance idag.
    Du bör kunna hitta svar på det mesta kring bytet här: SkyTeam
    En sak som fortfarande är oklar, är väl dock vilket värde EB-poäng kommer få inom SkyTeam (alltså motsvarande nuvarande poäng-tabell: | SAS)

Nudeln gillar detta.
  6. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Det spelar ingen roll vad heter bonusprogram dock. Det enda som spelar roll är precis poängvärdet förre/efter.

7. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 315
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    SAS EuroBonus kommer, som redan skrivits, finnas kvar och kommer inte att bli Flying Blue i dagsläget (vad som händer i framtiden vet vi inte). Du kommer däremot att från 1 september 2024 kunna använda dina EuroBonus-poäng för att åka med "de flesta SkyTeam-flygbolag". Air France och KLM ingår troligtvis i dessa, då de går in som delägare i SAS.

Ett Amex-kort kan alltså fungera fint för dig och ge dig vad du önskar genom SAS EuroBonus.

8. Nudeln

Nudeln Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Jag kan inte detta, men vid köp med Amex får man 1 poäng för 1 spenderad krona (om det inte är boostade kampanjer eller dylikt)? De kan sedan användas för köp av flygbiljetter (exklusive skatter och serviceavgift), så till exempelvis Tyskland från Sverige skulle det krävas 40000 "SAS-poäng", men nog växlas inte Amex-poäng 1:1 till "SAS-poäng"? Läste någonstans att det var en faktor 29 (?!), men då skulle en "gratisresa" till Tyskland kosta (kräva inköp på) 1160000 (40000*29) kronor. Kan det verkligen stämma?!

9. chhans

chhans Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Du har nog tittat på Amex-kort som ger ger just "Amex-poäng" då (t.ex. American Express Green Card). Med dessa samlar du alltså inte EuroBonus-poäng direkt, utan poäng som kan användas till olika saker och då bland annat konverteras till EB-poäng. Om man främst är ute efter att samla just EB-poäng, bör man istället skaffa något av de specifika Amex SAS EuroBonus-kort som finns. Dessa ger mellan 10 och 20 EB-poäng per 100 kr (beroende på vilket kort man använder). Dessutom får man efter att ha spenderat en viss summa även en voucher som ger dig möjlighet att boka "2 för 1", dvs i praktiken att du bokar för halva poängpriset.
    Sammanfattning av samtliga Amex-kort kan du hitta och jämföra här:
    Alla våra kreditkort och betalkort | American Express
    Nämnas bör väl dock att om man enbart samlar EB-poäng med hjälp av ett Amex-kort, så kommer det ta väldigt lång tid innan du tjänat in tillräckligt med poäng för en längre resa. Man bör aktivt hitta olika kampanjer, försöka värva andra att teckna upp sig genom värvningslänk och på olika sätt "jaga" poäng.

Nudeln gillar detta.
  10. Nudeln

Nudeln Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Ok, en faktor 5-10 istället för 29. Det gör det något bättre, men fortfarande rätt dyrt. Är det faktor 10:1 SEK:Flygpoäng krävs det fortfarande inköp för cirka 400000 kronor per år för en flygresa till Tyskland, vilket är ungefär vad jag och min fru har en spend på idag, cirka 30000 kronor per månad. Men vi kör nu Everyday och får cirka 3000-4000 kronor tillbaks per år i cash back. Nog gillar vi att resa, men skulle du säga att det är lönt att testa? Känns som man med lätthet också kan åka random flyg till Tyskland t/r för vår nuvarande cash back med Everyday och två personer... Och då helt obundet till flygbolag eller resa över huvud taget (spara pengarna istället).

11. fraxion

fraxion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    812

MINA ENHETER

Har du kollat in Amex Blue Cashback? Ger 1,25% tillbaka på alla köp i rena cash (minskad faktura). Jag bytte till det kortet när SAS annonserade att de skulle byta allians, just för osäkerheten vad poängen faktiskt kommer vara värda i höst. Kortet kostar 35 kr/mån men är gratis första året om du går via inbjudningslänk.

12. chhans

chhans Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Det är svårt att ge generella rekommendationer för om det är värt att testa eller ej. Men skulle nog säga att om man främst kikar på resor inom Europa, eller till destinationer som det är lätt att hitta billiga vanliga biljetter till, så är det tveksamt om det är värt det. Man bör nog ha som ambition att samla till längre flygresor eller att resa i business om det verkligen ska löna sig. Själv har jag och min fru rest till Sydkorea för poäng och kommer i sommar att resa hela familjen till USA, och även om jag inte räknat i detalj på det, skulle jag ändå säga att det lönat sig att samla poäng till dessa resor.
    Sen de 40000 poäng du refererar till för resa till Tyskland, det måste vara för Star Alliance-flyg. Kikar du istället på rena SAS bonusresor, så är det en annan tabell som gäller:
    | SAS
    Bokningar inom Star Alliance med EB-poäng funkar ju dessutom bara till 31/8, sen är det SkyTeam som gäller och någon motsvarande poängtabell för det finns mig veterligen inte än. Så det gör det i dagsläget ännu svårare att avgöra om det lönar sig eller ej att ge sig på att samla EB-poäng...

Nudeln gillar detta.
  13. monavis

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Vi har bytt från Everyday till Amex Blue och spenderar ungefär lika mycket. Vi har redan 3600kr i cashback efter 6 månader och några värvningar. Vi gillar att Amex stödjer Apple Pay, det finns en app och funkar med Zlantar.

Amex Blue kostar bara lite mer då extra kort är gratis och inga 20tkr/halvår.

fraxion gillar detta.
  14. Nudeln

Nudeln Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Några värvningar? Jag vet inte, orkar inte gå runt som ett annat Jehovas. Orkar inte riktigt heller att kortet bara funkar till 80-90%. Men ja, jag känner till Amex Blue och har tyckt att de få hundralappar som görs på ett år inte väger upp ovan nämnda krångel. Tack ifall!

15. monavis

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Jag vet inte varför du tror att man behöver "gå runt". Jag är helt passiv med detta - bara en länk om någon vill använda den. Jag använde en länk från forumet när jag skaffade kortet sen fick jag 2 värvningar. Inget konstigt.

Varför kommer du här i Amex tråden om du vill inte använda Amex dock?!

Med 30tkr/mån är det nästan 1300kr/år mer med Amex Blue. Alltså inte få hundralappar.
    Själv kan jag betala det mesta med Amex och har alltid ett annat gratis kort med bonus som backup (oavsett Amex eller inte). Jag kan välja och byta ganska enkelt och snabbt när jag betalar med mobilen.

16. Nudeln

Nudeln Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Du har inte läst ordentligt. Jag har redan Everyday som har näst intill samma cash back. De få hundralappar som skiljer mellan Amex Blue och Everyday på ett år är inte värt besväret, när man väger in Amex Blues tillkortakommanden, IMO. Och det var inte jag som drog upp Amex Blue, det var du och @fraxion@fraxion. Jag var här för att få klarhet i hur Amex "samarbete" med SAS fungerar och ifall det skulle vara värt att testa (för oss).

17. Hakan2

Hakan2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Du har ju redan avfärdat alla Amex med inställningen "Orkar inte riktigt heller att kortet bara funkar till 80-90%", så varför är det då intressant hur SAS-samarbetet fungerar?

monavis gillar detta.
  18. Nudeln

Nudeln Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Men för helvete. Jag har avfärdat Amex Blue av den anledningen, för vinsten är marginell jämfört med Everyday (i mitt fall) på bekostnad av massa krångel. Vad jag ville få reda på här var ifall Amex + SAS kunde vara mer lukrativt, ty många har det onekligen. Men jag ser inte riktigt förträffligheten med det. Det kanske kan vara värt om man nödvändigtvis måste åka business när man ska långflyga, annars not so much...?

19. Hakan2

Hakan2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Du har rätt, SAS Amex eller övriga Amex-kort är troligen inget för dig. Ingen i den här tråden är varken intresserade eller orkar övertyga dig om det med den negativa inställningen du har redan från början.

20. Nudeln

Nudeln Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Haha. Såvitt jag läst har ingen kommit med ett bra argument om varför jag skulle byta. Inte ens @chhans@chhans som faktiskt givit bra svar verkar tycka att det finns någon större poäng för mig att byta till Amex? Men det är klart det är enklare att skylla på min "negativa inställning" när det inte finns något gott skäl till att byta från Everyday till Amex... :P