Tråden för American Express

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Swedroid, 16 aug 2019.

1. Peakyblinder89

Peakyblinder89 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Ni som växlar Membership Rewards points till flygpoäng, vilket program brukar ni flytta till? BA har ju bäst konvertering och man kan ju flytta vidare till Finnair/Qatar, men vilket bolag ger bäst "bang for the buck" när man väll ska boka? Någon som har tips på några sweet spots?

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 998
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De har bumpat intjäningen av EB-poäng vid inbjudning nu. Gäller tom 15/12.
    Premium: 20 000 (15 000)
    Elite: 60 000 (45 000)

upload_2025-11-13_0-37-58.png

3. Davvelavve

Davvelavve Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    164
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    1/12 höjs poängpriserna på sas awards och partner awards.

4. Peakyblinder89

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Gäller alla deras kort, även för Platinum där de höjt bonusen

Bifogade filer:

5. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 576
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
  6. Peakyblinder89

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

7. henel321

henel321 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Tycker bristen på awardsbiljetter är värre än kostnaden på dem. Hade till och med en 2-f-1 som frös inne förra året för det var så dåligt med poängbiljetter. :/

Ja, tyvärr är det väl så att det fortsätter urholkas... Jag är lifetime gold på sas (och reser inte tillräckligt för att vara Diamond längre - tack o lov - det är inte så j*vla glamoröst att resa i tjänsten om folk tror det) så fördelen med EB Elite och baspoäng är dessutom rätt oviktig för mig..

Jag funderar på att testa Amex Platinum / Points Plus ett tag istället för hyrbilsförsäkring och mer flexbilitet i poäng. Kommer nog hålla kvar i Sas MC Platinum dock för fly-premium är en rätt bra förmån tycker jag även om det kortet också börjar bli rätt dyrt, men Amex fungerar ju inte överallt tyvärr.

milky81 gillar detta.
  8. milky81

Mottagna gillanden:
    1 576
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Ja jäklar vad tufft det är att få tag i biljetter om man vill till Asien vid vettiga årstider. USA går ju men är inte så intresserad av att åka dit, var där förra året och det är dyrt + drickskulturen.

9. henel321

henel321 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Ja, håller med... Skyteam har ju bättre nät till central/sydamerika, men inget som direkt lockar mig där.

Lite OT, men kan varmt rekomendera att åka till ANDRA ställen i USA än östkust/västkust/Florida. Texas, heartland/mellanvästern har mängder av härliga resmål och dessutom tycker jag att människorna oftast är betydligt varmare och vänligare - dessutom helt annan prisnivå än tex NYC eller SF/LA. (Men kanske är lite biased efter väldigt mycket tid i Austin. :-D )

milky81 gillar detta.
  10. milky81

Mottagna gillanden:
    1 576
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Ja det är ju sant, kan tänka mig det. Vi var i Boston och New York city. Men bilade lite i New England också och där var folk lite mer öppna och trevliga :) Även i Philadelphia var det lite bättre.

11. Peakyblinder89

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Ja jag slutade fokusera på Eurobonus i somras och gick över till Amex Platinum Points Plus. Lite dyrare men bor man i en storstad så är det ju helt klart värt det om man kan nyttja alla förmåner. När det gäller flygpoäng så är ju Avios klart mer intressant och det finns ju bättre tillgång på platser. Testar ett år och utvärderar efter det, med deras signup så får man ju efter ett år poäng som man kan växla till en business resa så lönar ju sig oavsett. Sett bra med platser med BA, JAL, Finnair och Qatar så blir att testa på något nytt.

12. rafflan

rafflan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Jag har just nu ett SAS Amex classic kort (dvs ett man inte betalar något för) och ett Norweigan som backup på de ställen där Amex inte fungerar.

Men har skaffat tjej nu och vi tänkte fixa något kort ihop för att samla poäng ihop. Just nu är jag inte intresserad av något Amex kort som är bra för att samla poäng och åka utanför europa då jag tycker det är för svårt att hitta bonusresor och har sällan tillräckligt med poäng när man sitter på 2-4-1 vouchers. Därför vill jag köra på det kort som ger flest bonuspoäng per spenderad krona där man kan åka 2-4-1 i europa. Alternativt om man kör ett kort med cashback bara men det känns inte så värt.

Vad rekommenderar ni? Är det bra att köra varsitt Amex classic kort och samla poäng till samma konto med frugan?

13. Peakyblinder89

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Beror nog lite på hur mycket ni spenderar per år och hur ni vill flyga. Amex Classic fungerar ju toppen om ni vill flyga ekonomi inom Europa men vill ni ha fler möjligheter inom Europa skulle jag nog också kika på Amex nya kort Gold rewards card som har lite fler program att flytta poängen till och enklare att flyga business med.

14. kentric

kentric Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Erbjudande just nu om man värvas av en ”vän” på 2milj MR till platinum points plus. Kan endast rekommendera detta kortet om man bor i/nära Stockholm/Göteborg/Malmö för att kunna ta del av dining by AMEX förmånen.

Kostnad per månad: 750kr

Förmåner man kan ta del av:
    • Gratis lounge besök i Amex lounger & deras samarbetspartners på de flesta flygplatser.
    • Gratis middagar 6x om året där du får ta med en vän.
    • Utökad reseförsäkring
    • Lounge to-go på espressohouse m.fl på utvalda nordiska flygplatser.
    • Guldmedlem på Hilton Honors, Sixt Platinum, Avis Presidents club, Hertz Gold, Radisson premium, Melia Gold.
    • 2-8x poäng på alla köp. Ullared, ICA, IKEA, willys ger 2poäng per krona, övriga butiker i sverige ger 4poäng per krona & slutligen 8 poäng för utländsk valuta.
    • Räkneexempel: 1 euro = 11kr = 11*8=88 MR poäng
    Krav för att få dessa poäng:
    1. Spendera valfri summa varje månad på kortet
    2. Behåll det i minst 13 månader
    3. Spendering på minst 10000kr under ett år
    4. Utdelning av dessa 2milj poäng sker uppdelat på den 7e & 13e månaden

Bifogade filer:

Last edited: 20 nov 2025
  15. Peakyblinder89

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Är väll det näst högsta de erbjudit någonsin? Kan väll tilläggas för att förstå vad 2 miljoner MR poäng är att det förutom att dra av 5 600 kr på fakturan går att växla mot 100 000 avios. Det räcker ex. nästa till en t.o.r. resa i business class till Dubai/Doha.

16. kentric

kentric Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Aa exakt. 2.500.000 MR motsvarar 125000 Avios (Finnair, British Airways, Qatar). Bokade själv en resa till Japan med Finnair i business class för 2.5milj MR + skatt (totalt. 4500kr). Räknar man rent krasst på årskostnaden + skatten betalade jag 13500 för en business class biljett som annars hade varit på 35-45000 kr.

17. Peakyblinder89

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Ja det är ju riktigt värt med tanke på allt annat som ingår i kortet också. De möjligheterna man får genom Amex och Eurobonus/Avios är ju saker man aldrig skulle vilja/kunna casha själv. Både flugit business och first genom dessa program med biljetter som kostat 100k+ om man cashat. Nu med den kraftiga försämringen av SAS brandade Amex kort behöver man ju bara lära sig hur man maxar Avios :teeth:

18. rafflan

rafflan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Vad är de stora skillnaderna mellan Amex Gold card och Amex classic? Är det bara att du kan använda poängen på andra program än SAS Eurobonus? Jag tycker det blivit sjukt svårt att hitta bonusresor för vouchers, t.ex har väldigt svårt att hitta något bra för en 2-4-1 voucher utanför europa med typ 90k poäng. Därför är jag inte så taggad på korten som ger mer fördelar att hitta business till Asien osv för det är väldigt många som konkurrerar om de biljetterna.

19. Peakyblinder89

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Ja du kan både växla till andra program plus att du får nästan dubbelt så många Eurobonus poäng per krona än med classic (14 per 100 kr om man nu vill växla till det). Nackdelen är att man inte får vouchers men blir ju större valfrihet och många andra program har större tillgänglighet.