Diskussion: Tråden för Apple TV+

Diskussion i 'Strömningstjänster' startad av Swedroid, 31 okt 2019.

1. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    147

MINA ENHETER

Nja problemet är att det är dyrt (bättre med Apple One) i jämförelse med Max till exempel (och även värre med 50% rabatt). Överallt finns inte så många jättebra serier och nästan inga filmer alls.

bernard gillar detta.
  2. wilmervesstrom

wilmervesstrom Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Har ngn testat på Android??

3. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

Jag har förstått att det numera ska gå att kolla på Apple TV i vilken webbläsare som helst, och att man ska kunna hyra filmer styckvis, dvs att jag betalar för att hyra en viss film under 48 timmar (men slipper betala månadskostnad för prenumeration). Därför skapade jag ett Apple-konto för första gången i mitt liv för några timmar sedan, då det ska finnas några grejer jag vill se i deras tjänst.

Här är Playpilot-länkar till två grejer jag tänkte se på Apple TV:
    https://www.playpilot.com/se/movie/the-ipcress-file/
    https://www.playpilot.com/se/movie/getting-lost-2024/

I Playpilot står det att man ska kunna "hyra/köpa" i Apple TV. Det nämns inget om Apple TV+, vilket såvitt jag förstår är prenumerationstjänsten där man betalar månadsavgiften. Playpilot brukar ha en separat rubrik om det ingår i prenumerationstjänsten, vilket inte är fallet för dessa.
    Men när jag följer Playpilots länk in till Apple TV så hittar jag inget sätt att hyra dessa, det står ingen kostnad och inget sätt att gå vidare. När jag söker direkt inne i Apple TV efter dessa två titlar så dyker de inte upp, utan jag hittar dem bara via Playpilot. Varför?
    Jag har lagt till betalmetod hos Apple.

När jag klickar på andra filmer inne på Apple TV så märker jag på alla jag klickat på att man kan starta en gratis provperiod i sju dagar, som sen kommer kosta 99 kr/mån. Men jag hittar inget val att hyra styckvis, inte på någon enda titel jag klickat på. Varför, går det inte att hyra styckvis som jag fått höra?

Jag tänkte även se denna:
    https://www.playpilot.com/se/show/masters-of-the-air-2021/
    Där säger dock Playpilot uttryckligen "Apple TV+", dvs där förstår jag att man måste betala en månadskostnad för att kunna se den.

Det står att Apple TV har stöd för Android. Men jag antar att Chromecast inte har stöd?

4. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 653
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    Ska du hyra film går du in under fliken butik i Apple TV, jag kan hyra även om jag för närvarande inte har Apple TV plus abonnemang. Kommer även åt mina köpta filmer i fliken bibliotek. Har inte provat på Android-telefon på på Google Tv har det funkat i några år.

5. N6290

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

Jag äger inte enheten "Apple TV". Jag har inte heller någon smart-tv av sort "Google TV" som kör appar. Utan jag vill helt enkelt kolla i webbläsaren på min Chromebook, med HDMI-kabel till TV:n.

Kan du följa mina länkar ovan (de två översta), klicka dig in på Apple TV via länken som syns i listan, och se om du kan köpa/hyra? Alternativt om du kan söka upp samma filmer på den enhet du använder för streaming, och se hur det ser ut där, om dessa titlar går att hyra för dig.

6. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 653
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    De båda filmerna i de första länkarna finns att hyra för 49kr, att se Masters of the air kräver abonnemang på Apple Tv plus.

7. N6290

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

Ok det låter ju väldigt bra, precis vad jag hoppades på.
    Då är frågan varför jag inte får upp något alternativ att hyra dem när jag öppnar via min webbläsare.

När du såg priset 49 kr, gick du in i webbläsaren på din dator, i så fall vilket operativsystem - Apples egna (macOS) eller något annat OS?

På min Chromebook kan jag se titlarna, kan spela trailer men ingenstans står det något om att hyra filmen och inget pris syns nånstans. Skumt. Jag har lagt in betalkort som jag nämnde.
    Någon annan inställning/information jag måste justera i Apple-kontot innan det går att hyra?

Någon annan med Chromebook som kan öppna Apple TV-sidan i webbläsaren och se hur det ser ut? Det konstiga är att jag kan se valet att starta prenumerationstjänsten, det med prova gratis i sju dagar. Då borde ju enheten fungera även för att hyra/köpa kan tyckas.

8. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 080
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    bernard gillar detta.
  9. N6290

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

Lite besviken att ingen kunnat hjälpa mig att förklara ovanstående problem.
    I nuvarande situation är det lika bra att jag raderar kontot, om ingen kan förklara vad för slags begränsning som orsakat att jag inte kan hyra filmer.

Verkligen ingen bra användarupplevelse av Apples produkter hittills.
    För att inte nämna att Apple-webbsidorna jag använt laggat på olika sätt, och att det uppstod flera problem när jag skapade kontot.

10. keyser

Mottagna gillanden:
    13 080
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    För köp/hyr tror jag fortfarande man är tvingad att köra via iTunes på PC.

bernard gillar detta.
  11. mm_3

mm_3 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    386

MINA ENHETER

Eller från en enhet där tv-appen finns. Man kanske får hyra där först och sen se den via Chromebook

12. keyser

Mottagna gillanden:
    13 080
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Jag kan inte hyra/köpa filmer från appen i Google TV. Bara se sådant jag redan köpt/hyrt via min iPad.

13. cobbe

cobbe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    234

MINA ENHETER

14. N6290

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

15. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 609
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    The Studio kan jag se via appen på alla Apple-enheter

getting list däremot kostar att köpa eller hyra, men syns iaf

16. N6290

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

Nu har jag chattat med Apple Support, sedan även pratat i telefon med dem. Det var först den fjärde personen som kunde ge mig svaret på problemet.

Apple TV-appen finns alltså till ett flertal plattformar, men just funktionen att hyra film styckvis har de tagit bort från vissa plattformar, bland annat från Android och Android TV. Även från webbversionen tycks det, oförklarligt nog. Jag skulle alltså kunna starta en prenumeration på Apple TV+ från mina enheter, men jag kan inte hyra styckvis från de plattformar jag har. Men om jag hyr styckvis på en annan enhet på mitt konto, så kommer jag sen kunna se innehållet på t.ex. min Chromebook eller Android-enhet.
    Väldigt dåligt, och väldigt typiskt Apple. Supportrepresentanten kände själv inte till detta först, och han tyckte det var väldigt skumt.

Jag äger ju ingen enhet som duger, får se om jag kan få hjälp av någon familjemedlem. Om jag förstår det rätt så skulle t.ex. en vanlig Windows-dator kunna duga. Då är frågan, måste man på en windows-dator ladda ner Itunes, eller går det att fixa "Apple TV"-appen i typ Windows Store, alternativt hyra i en vanlig webbläsare på Windows?
    Om jag ber en bekant med Iphone att hjälpa mig hyra genom att logga in på mitt konto på sin enhet, räcker det att han loggar in på mitt konto i sin webbläsare, eller måste han lägga till kontot "lokalt" på enheten, vilket ju skulle bli mer integritetskänsligt för honom?

milky81 gillar detta.