Diskussion: Tråden för batteritid

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av Exile82, 10 mar 2012.

1. HenrikLundqvist

HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Uppdatera till. 73, det har gjort under för min batteritid! :)

Sent from my Xperia S using Tapatalk

2. bosse11

bosse11 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Platta:
    Samsung Tab-S 10.5 (T805)
    Kan säga såhär, .67 gjorde verkligen underverk med min batteritid. Pillar på den hela tiden och nattetid drar den bara någon enstaka %. Håller närmare 2 dagar nu.

3. superjohan

superjohan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Idag hände nått sjukt med min telefon. Tog den från laddning kl 6. Sen kl 7.15 typ när jag satt o läste så kände jag att telefonen va varmare än normalt när jag tog upp den. Och sen kl 9 så hade det slukats 40!!!! % av batteriet. Och 66 % va skärmen... Nått måste vart riktigt fel för skärmen har fan inte vart på. Nu kl 16.00 hade jag 30 % kvar.

4. srg

srg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag måste hålla med, märkbar skillnad med .67. Vid måttlig användning har jag 10% kvar andra kvällen efter laddning.

5. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Om jag startar om min så får jag alltid 5-8% lägre batteri efter uppstart

Antar att den inte drar riktigt så mycket bara av en sån sak
    Finns det erkända sätt att kalibrera, eller har det faktiskt ingen som helst betydelse?

För övrigt så använder jag mobilen med tänd skärm runt 1½h / dag och det räcker gott och väl batteriet. Knappast underverk av batteritid, men räcker för mitt ändamål så det får duga

6. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Jag tror inte det har någon betydelse i slutändan.. om den visar 56% men det egentligen är 50% kvar. Men det finns sätt att kalibrera sensorn/batteriet för att få noggrannare avläsning. Ska leta efter länken så återkommer jag.

Kolla denna länk tex: https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=760563&postcount=1

De flesta guider fungerar på så sätt att man ska ladda luren, slå av o ladda den lite till när den är av.. sen slå på på o låta den draina tills den slår av sig själv.. (Har du root så finns det flera sätt där man kan tömma batteristats eller liknande)

Last edited: 6 apr 2012
  7. Bamsefar

Bamsefar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Är det bara jag som funderar på varför Skärmen alltid hamnar som största förbrukare (i mitt fall ca 50-60%, trots lite användande!) under batteriförbrukningen ?

Som f.d. HTC Desire användare i två år, och med färre appar installerade än vad jag hade på Desire (och de som är installerade är samma från Desire tiden, om än nedladdade såklart från Markets), så är jag klart förvånad och seriöst besviken på att telefonen förbrukar 30-40% enbart under natten trots Sony Batterispar påslagen så att inget skall förbrukas i onödan (allt avstängt och skärmen i low = 20% under natten, men lik förbannat drar "skärmen" en massa...).

Jag får bara ut drygt ett dygn ur min SXS (.67) - det är ju 1/3 av vad min Desire fixade med motsvarande användarmönster och som sagt appar installerade...

8. XperiaS

XperiaS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

jag avinstallerade min batterispar funktion för den drar oxå batteri.. iaf på min

9. Andresin

Andresin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Mitt batteri har blivit lite bättre nu efter två veckors användande. Nu klarar mobilen ca 30 h med 2,5 h skärm på (22 % ljusstyrka) och lika mycket wifi. Det var i och för sig bara några kortare samtal under dagen.

10. wMathy

wMathy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Skärmen är ju största förbrukare för den drar mest batteri.

Har du på musik i något dygn kommer antagligen musikspelaren vara den som drar mest. De andra funktionerna drar bara inte lika mycket som skärmen, men använder man någon app som drar mycket batteri så minskar ju självklart den procentuella skillnaden mellan skärmen och apparna.

11. Bamsefar

Bamsefar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Om min telefon, efter 34 timmar (dvs batteriet är i princip slut) har 60% skärm (som då enbart använts 1h23m) - då anser jag något vara galet.

12. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Ni som haft modet att gå över till .73 och märkt bättre batteritid.. hur kommer det sig egentligen!? Det är ju skärmen som drar mest kräm. Är det så att .73 gjort att skärmen drar mindre eller hur/vad är det som gett bättre batteritid!?

När jag använder luren måttligt så har jag riktigt bra batteritid på .67 så man undrar vad som gör .73 så mycket bättre.

13. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Jag tror många upplever att skärmen drar mycket trots att telefonen inte används speciellt mycket dvs. förbrukningen står inte i rätt proportion till användningen. Med .73 kan detta vara fixat varför förbrukningen överlag upplevs som bättre. Det är min gissning.

14. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Ok.. det är nåt jag inte upplevt!! Använder jag skärmen så går det fort men annars om jag låter bli o pilla o onödan etc.. så är det samtal som tar mest för mig och batteriet håller rätt bra.

15. edgarn

edgarn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

hur får man så man kan se % på batteriet?

16. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Finns en jädrans massa apps på market som fixar det.. sök på tex battery statusbar, battery percent, battery level etc.. och välj den du gillar bäst.

17. XperiaS

XperiaS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

jag använder en rätt grym app som heter Battery Status..
    den kan man se % i notifikationsfältet

18. Horrokotoj

Horrokotoj Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min Xperia S låg bredvid mig på nattduksbordet inatt (ca: 9 timmar). När jsg gick ochbla mig så hade jag 100% batteri. När jag vaknade hade jag 64% plus att jag var tvungen att skriva in min pinkod. Min flcikvänns iphone hade gått ner från 100% till 97%. Så vitt jag vet hade jg bara wifi på som skulle tänkas kunna dra batteri.

Hur kan detta stämma?!! Har jag ett defektbatteri eller missar jag att stänga ner program?

19. Horrokotoj

Horrokotoj Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Dessutom tyckernjag att om man jämför xperians laddningstid med iphones laddningstid så tycker jag stt xperian laddar extremt långsamt. Det har nu tagit sen en timma att ladda från 64% till 100%.

När ja läser va de flesta andra av er skrivit så verkar det mer och mer som att mitt batteri är defekt.

20. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Haha, det var ett lustigt uttryck, men det är sant det du säger. Jag stänger av de funktioner jag inte använder. Och det sparar batteri. Särskilt GPS verkar dra en del om man låter det vara på.