Diskussion: Tråden för betaltjänsten Swish

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av bernard, 20 maj 2017.

1. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Har flera polare som jobbar och bor i det nordiska länderna speciellt i Norge, men det har fortfarande sitt konto i Sverige, och jag vet faktiskt inte hur många jag skulle swisha som har ett danskt eller norsk eller finskt nummer, med vipps.

Men det skulle absolut hjälpa om det var svenskar som satt upp konton i det land det bor som är ursprungligen från Sverige, men det möjligen händer nu när typ Swedbank ska börja ta fett med betalt för utlands svenskar så mycket som 2 500:- per konto per år. Då skulle detta vara bättre kunna swisha till danskt för det flesta lär lägga om det, om det behöver betala 2 500:- per konto, har man ett privatkonto och ett sparkonto så är det ju 5 000:- årligen.

Vet dock inte om avgiften blir för nordiska bor, men har en kusin som bor i Hongkong han fick ett meddelande från Swedbank att han skulle få börja betala 2500:- per konto.

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 216
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Dock en avgift per Swish. Vi får se vad den avgiften blir

3. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Skulle nog gissa på att det tar avgiften som motsvarar valutakursförändringarna, så det faktiskt inte förlora när banken växlar valutan.

Kristy gillar detta.
  4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 148
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nu blir det ännu krångligare att swisha vad det verkar. Antar att detta blir standard och att man inte ges möjlighet att stänga av det heller.

Betyder detta att gränsen för Swish också sänks från 15 000 till 10 000 kr?

Tycker det är bra med bättre säkerhet, men det vore ju inte dumt om det var möjligt att "opt out". Givetvis under förutsättning att man får ta smällen själv om något sedan skulle hända.

Kristy gillar detta.
  5. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 562

MINA ENHETER

Låt folk bestämma över sina pengar. Uppskattar inte detta :/

6. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 218

MINA ENHETER

Borde man inte kunna sätta gränsen själv? För en del är 10 000 en hel förmögenhet medans för andra är det bara lite kaffepengar liksom.

Heleg och Kristy gillar detta.
  7. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    461
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Inte helt oväntat, nej (det har väl kommit lite info om kommande förändringar hos olika banker, har jag för mig; sett men ej läst). Halva Sverige tjatade ju om att något måste göras, och med rätta. Instämmer att det är bra att, om än inte direkt säkerhet så indirekt säkerhet stärks. Det är stötande, vidrigt, det man har tagit del av i olika reportage etc.

Samtidigt begrep man att, om inte enskilda användare kan påverka dessa förändringar, fördröjning, beloppsgränser (och ev. andra som kan komma, kopplade till hantering via internetbank), vilket en del kallar opt-out, vilket i sig kan bli en väg in för bedragare, då kommer det påverka alla, som har användningsmönster som täcks av förändring, även de som "aldrig" skulle falla för dylikt.
    Det var vad man såg framför sig, när banker kallades till samtal etc.
    Själv använder jag knappt Swish.

Samtidigt har jag inte något direkt minne av att Swish använts i de senaste mest uppmärksammade fallen som visats på SVT. Däremot förekommer visst bedrägerier med Swish i princip konstant; handlare i Skåne slutade ta emot en period har jag för mig (falska appar å elände, en del av funktionen i appen är väl rörlig bild, men även detta fejkades i falska appar etc. Sedan har de väl tagit fram en Swishapp för företag som annars har haft problem att se i realtid); ungdomar luras att ta ut kontanter mot att de blir Swishade (penningtvätt) etc.

Också samtidigt, kan man fråga sig hur stora belopp folk egentligen behöver överföra via just Swish.

8. BrorSnor

BrorSnor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    428
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ja jag har aldrig betalat/överfört något på en summa större än 10 000 kr via Swish. Om det är högre än de beloppen på ett köp eller en överföring har det alltid skett på något annat sätt för min del. Jag tror inte detta kommer påverka mig speciellt mycket.
    (säger jag nu och så biter det mig säkert i arslet snart.....) ;)

9. bernard

Mottagna gillanden:
    47 148
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det var så det fungerade tidigare, men för att höja gränsen manuellt idag så måste man ringa in och sedan svara på en uppsjö frågor/ingå i ett avtal etc. Det kan ta rätt lång tid eftersom det ofta är kö till att börja med, och sedan tar det väl 5-6 minuter att beta igenom pratmanuset banken måste bocka av. Man måste så klart ta hänsyn till öppettiderna med (vet inte hur det ser ut under helger).

I sådana fall blir en vanlig banköverföring mycket enklare, men då är vi ju tillbaka på ruta ett igen, med att man får klara sig utan möjligheten till omedelbara överföringar och behöver hålla koll på stopptiderna samt får vänta över helgdagar osv, vilket ju var vad Swish skulle lösa till att börja med.

Det blir lite märkligt att 2024 fortfarande inte ha möjlighet till omedelbara överföringar, när allt annat är omedelbart/digitaliserat. Inom EU finns i alla fall SEPA instant, men det gäller bara vid överföringar i euro tror jag, så det är ju inte till någon större nytta för vår del: Ensuring euro money transfers arrive within ten seconds | Nyheter | Europaparlamentet.

Vill man föra över på samma dag måste överföringen ske senast 13:05 med en vanlig banköverföring: Banköverföring: överföringar mellan banker och bryttider. För Bankgiro gäller 09:45.

Last edited: 29 maj 2024
    Kristy, NiklasO, Buzz och 1 annan gillar detta.
  10. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    461
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    I stort samma hos SEB som Skandia (13:45/09:30) och andra banker etc.

Så som det kommit att användas har det inte bara handlat om att lösa för en del ev. problem med brist på omedelbarhet vid banktransaktioner, det har blivit ytterligare en ersättning för kontanter för de som inte använder, och även en ersättning för kort i vissa situationer (att på stående fot bestämma sig för något, stort eller litet, går kvickt, som det gör/gjorde med kontanter, men då talar vi långt lägre nivåer än de som kan vara aktuella i kommande förändringar).

Hur har det gått med Riksbankens RIX-INST, realtidsöverföringar året runt, det lanserades väl härom året; Swish använder väl/flyttades över till en varaint av RIX-INST.

Betalningssystemet RIX

Det i sig borde öppna för lite flexibilitet avseende banköverföringar. Sedan kan man fråga sig hur vi klarade oss förr, och ännu, i många sammanhang. Folk köper mycket/det mesta i realtid, men förr gick även större köp mot en faktura på säg 14-30d, helt utan inblandning av upstartsbolag som hanterar transaktionen med kul kontor å ung personal.

11. bernard

Mottagna gillanden:
    47 148
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, de har slutligen gått över nu:Swishbetalningar flyttas från Bankgirots betalningssystem till Riksbankens

Men med tanke på hur långsamt det gått för Swish (började de inte med detta 2021?) så skall man kanske inte hoppas på att bankerna i sin tur kommer gå över till RIX-INST i nära tid då de flesta sitter på en antik backend. Har inte riktigt forskat i det, men tror inte det finns någon deadline.

Skapade en ny tråd för RIX-INST här: Riksbankens betalningssystem RIX-INST

Last edited: 29 maj 2024
  12. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    461
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Jo, att det fört över Swish, å påbörjade det vid lanseringen visste jag, som jag nämnde ovan. Kanske var lite onödigt vag. :)

Jag lade inte till länken om "lanseringen", från 2022, se nedan; då var väl planen klart början 2023, men sedan feb i år rullar Swish över RIX-INST.

Riksbanken lanserar tjänst för omedelbara betalningar

Att jag nämnde "hur har det gått" var väl för att vi/du var inne lite på sidospåret omedelbara betalningar i allmänhet, EU etc, och tanken här är ju att fler kan ansluta sig. Men det är ett lite trögrörligt släkte.

Bifogar annan länk i andra tråden.

bernard gillar detta.
  13. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    969
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Nja, det är mer för att stoppa bedragare från att sno pengar med swish.

14. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 216
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kristy gillar detta.
  15. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 029

MINA ENHETER

Kul funktion!
    Men synd att de valt att prioritera återkommande betalningar till företag först. Jag tror återkommande betalningar till privatpersoner - vilket ska släppas nån gång framöver också - kan bli mycket mer populärt.

Periodiska betalningar till företag är ju ungefär som att skapa ett autogiro, den marknaden känns väl ganska mättad, och jag tror inte direkt företag kommer stå i kö för att implementera en till betalningsmöjlighet utan något tydligt mervärde.
    Medan att t.ex. lägga in månadspeng till barn eller andra återkommande betalningar till familjemedlemmar/privat hyresvärd osv, där finns det en marknad att mätta. Där tror jag folk skulle kunna tycka det är mycket enklare att lägga in det i Swish än att krångla med kontonummer och sin vanliga bankapp för att lägga in en periodisk överföring. Och folk skulle säkert uppskatta att ha alla såna "privata överföringar" samlade på ett ställe, i Swish. Den funktionen ser jag fram emot.

Undrar om betalningar till företag bara kan avse ett i förväg bestämt månadsbelopp (t.ex. Storytel, Netflix), eller om det även kan avse en i vissa fall rörlig månadsavgift (typ mobilabonnemang)?

Taskman och Kristy gillar detta.
  16. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 958
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Den norska motsvarigheten till Swish heter Vipps och den tjänsten lanseras nu i Sverige.
    Jag startade en egen tråd om Vipps:

Vipps lanseras i Sverige

Nicole, bernard och Cupcakes gillar detta.
  17. bernard

Mottagna gillanden:
    47 148
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nu kommer Swish få stöd för återkommande betalningar, så att man kan hantera prenumerationer via Swish också. Först ut med stödet är visst Klarna checkout: De blir först med Swish nya tjänst: “En efterlängtad uppgradering” - Ehandel.se

18. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 218

MINA ENHETER

bernard gillar detta.
  19. bernard

Mottagna gillanden:
    47 148
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Rätt lång driftstörning med tanke på att den inte bara omfattar någon enskild bank eller dylikt. I allmänhet känns driftsäkerheten fortfarande inte helt hundra, utan det finns helt klart att jobba på. Det borde vara mycket mer sällsynt med sådana här stora störningar. Max någon enstaka gång om året eller dylikt tänker man för en så kritisk tjänst, dvs som är längre än 5-10 minuter.

Nicole och viktor95 gillar detta.
  20. Nicole

Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    1 541
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro, Sony Xperia XZ1C
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Jag stod just hos min lokala skräddare och skulle betala, jag försökte upprepade gånger att gå in på Swish men de nekade mig betalningen.

Killen bakom disken började försöka "mästra" mig genom att tala om för mig att jag ska stänga av det, och sätta på det och gå in där och göra det...

Istället gick jag in på sidan för driftstörningar och visade honom att Swish ligger nere.

Han blev tyst och förstod, däremot så kommer det bli problem i hans kassa då han redan hade skrivit in på kvittot att jag har betalat med Swish...

Det är såna här smågrejer man inte tänker på i vardagen hur sårbart det är när tjänster ligger nere.

Som tur var tog han kontanter och jag hade kontanter så vi löste ju situationen :)

bernard gillar detta.