Nu har det förvisso, enl. uppgift får jag tillägga då inte drabbats (men förra året var BankID, men inte Swish, rejält segt ngn gång med följd att inlogg fick vänta), varit ganska många störningar - mer i Swish verkar det som, men folk måste verkligen även börja jobba på att hålla sig med alternativ.
I linje med "de stora talens matematik", och Swish har ju många, åtminstone registrerade, användare, så är det ju alltid några som råkar drabbas, oavsett tidpunkt (om så mitt i natten tycks det) och oavsett hur lång- eller kortvarigt (blir det stopp i flygtrafik står plötsligt 700 miljoner och väntar på Arlanda, folk reser hela tiden även om man själv inte gör det). Därför blir det lite svårt att ta ställning till, vi har alternativ som egentligen inte är alternativ utan traditionella förstahandsval: kort och kontanter. Det är Swish som är alternativet. Men eftersom det i princip har ersatt kontanter mellan privatpersoner, säger det också något om hur flitigt sådana transaktioner är.
Enligt mig, och flera tror jag, är BankID [vilket är utanför trådens ämne men ändå snuddats vid], som det ser ut nu, avsevärt mer viktigt, en kritisk funktion.
För mig är Swish en "bonusbetalmetod" att använda i specialfall; men det är klart har man flitigt umgänge, å alltid någon i gruppen som saknar en slant till fikan, så kan ju swish vara smidigast att lösa det senare (då man sannolikt redan har varandras mobilnummer). Men i övrigt? Jo, har väl betalat ngn lunch. Men man vill ju inte dela nummer med kreti å pleti hursomhelst.
Den stora fördelen, när Swish fungerar, är föga förvånande smidighet och snabbhet. Inte skydd av mobilnummer, identitet eller liknande. En bonusmetod. Primärt, sekundärt och tertiärt för mig, utan inbördes rangordning, är kort, kontanter, bankbetalningar/överföringar.
Vad gäller BankID är ju alternativa inloggningsmetoder främsta lösningen; som säkerhetsdosa som även fungerar för signering, koder (och i nödfall 2-faktor via sms), men som vi vet är det inte alla som erbjuder alternativa metoder (om vi tänker enbart inloggning). (Det kan ju t.o.m. vara så illa att man använder BankID så flitigt att man glömmer bort koder eller dosor, och dessa funktioner bör ju "motioneras" ibland, vilket en del branschfolk har tipsat om, apropå resiliens, motståndskraft.)
Men jag instämmer i att Swish behöver skärpa sig, de är knappast någon liten aktör å de har uppbackning.
Click to expand...