Diskussion: Tråden för betaltjänsten Swish

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av bernard, 20 maj 2017.

1. Ko900

Ko900 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Lustigt, jag tänker precis tvärt om. Betala restskatten, sätta in pengar på avanza och liknande är det jag använder swish till 95% av gångerna. Småbelopp kan jag räkna på ena handens fingrar, så sällan använder jag det på ett år.

2. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 486

MINA ENHETER

Ah där fick du mig med Avanza, där använder jag det för större belopp.

Me = Defeated :ehm:

3. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 060

MINA ENHETER

Jag är inne på samma linje.

När vissa som låtit sig luras ska berätta i tidningen hur det gick till, så brukar de ofta ge en detaljerad bild av inledningen av förloppet, men sen när det kommer till själva finalen, hur det faktiskt gick till när pengarna försvann, då blir redogörelsen mycket mer summarisk och mindre detaljrik - för de förstår att de detaljerna inte gagnar dem att berätta.
    Såklart synd om de människor som inte förstår tekniken och blir lurade, men när det blir okej att bryta mot alla säkerhetsföreskrifter som bankerna meddelat och frångå alla deras råd, men ändå bli ersatt av banken, då tycker jag det vänt lite åt fel håll. Såna rättsfall har vi ju sett senaste åren.

Istället för att försämra tjänsten för alla, så kunde väl bankerna och Swish ha infört flera "tillitsnivåer". Att avancerade användare som har en låg risk att bli lurade kan fylla i något test online där man visar att man har tillräcklig kunskap och är såpass förtrogen med IT och teknik att man tillåts ha en högre beloppsgräns. Medan normalanvändaren kan ha en lägre beloppsgräns som standard. Sen gäller det att se till att det inte är bedragaren som fyller i det testet...

Egentligen borde BankID ha sådana tillitsnivåer också. Att varje utfärdat BankID ska kunna föra över miljoner från ett bankkonto kanske inte är nödvändigt. Vissa personer kanske vill kunna ha viss kontroll över sin ekonomi själva, men inte kunna göra alltför stora överföringar "på egen hand".