Diskussion: Tråden för betaltjänsten Swish

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av bernard, 20 maj 2017.

  1. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 015
    Mottagna gillanden:
    2 120
    En väldigt onödig funktion som suger för mycket minne inte minst för de som har telefoner som inte har så värst mycket minne.

    Swisch ska inte vara en social app, bara för att skicka pengar enkelt.
     
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Och en enkel miniräknare i beloppsfältet ;)
     
    bernard och edvinnn gillar detta.
  3. babram

    babram Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2015
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, spännande!

    Jag tror att vi kan se en rätt snabb etablering om systemet är billigare än de ordinarie terminalsystemen.

    Jag försökte hitta något om tekniska specifikationer, men fann inget. Vore intressant att se räckvidd och om det är konfigurerbart.



    Vi kanske kan maila eller tweeta några frågor. Är det något mer än räckvidden vi undrar över? Kanske en beskrivning av hur det går till rent praktiskt. Vilka steg som är involverade i processen i jämförelse med NFC.

    Måste man starta Swish-appen först tex? Jag antar att systemet kommer fungera som med "Dankort" i Danmark?


    Här är en högupplöst bild :

    a7355dc3ebb11bf8_org.png



    Här är en bild på en BT-betalning genom "Dankort" (jag har dock inte sett någon genomföra en sådan betalning, så vet inte hur det fungerar i detalj/om man behöver starta appen först eller inte).
    [​IMG]
     
    Last edited: 7 feb 2019
    Kristy gillar detta.
  5. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Artikeln beskriver ju inte direkt vilken kommunikationsstandard som kommer att användas, men är inte Bluetooth erkänt som mindre säkert än nfc och ännu mer så med varje uppdatering som fokuserar på räckvidd?

    Konstigt att satsa på det i så fall (om dem ens gör det - omedveten kommentar).
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Swish fick för ett tag sedan stöd för BT-betalningar (går att aktivera under inställningar).

    Tror man väljer BT framför NFC därför att Apple inte ger någon annan åtkomst till NFC. En stor andel av nordborna har Apple-enheter, så har man inte stöd för BT kan en stor grupp inte använda tjänsten, och att försöka förmå Apple att ändra på detta är nog omöjligt.

    Genom BT kan också alla enklare telefoner som inte har NFC-chipp användas (så länge de inte har en antik Android-version, får man förmoda).

    Jag undrar dock hur man gör med alla smartklockor? Kommer man kunna betala med dem med om de tex släpper en app för Wear OS?


    Hade det inte varit för Apple tror jag man satsat på NFC. Det är också möjligt att användning av NFC kräver licenser som kan vara dyra. Bluetooth är säkert billigare ur det perspektivet också.
     
    Kristy gillar detta.
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 015
    Mottagna gillanden:
    2 120
    De flesta smarta mobiler har inte NFC så det begränsar antalet kunder. Det går säkerligen att ordna med ett protokoll som gör betalningen säker även om man använder blåtand.
     
  8. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Väldigt få som inte har NFC. Låg/mellanbudget Kina-lurar i stort sett.
     
    jnsson gillar detta.
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 015
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Det är många lite äldre lurar som saknar NFC (nästan hälften av alla mobiler på marknaden saknar NFC enligt Prisjakt) men nästan alla har blåtand.
     
  10. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag tror överföringen via Bluetooth är säker, men svagheten ligger i ligger i när man ska para två nya enheter med varandra. Om man ansluter till sitt headset som man har kopplat telefonen till tidigare ska det vara lugnt.

    Så det blir intressant att se hur det går när man ska koppla ihop telefonen med en betalterminal, vilket ju kommer ske i stort sett varje gång man ska köpa något på ett nytt ställe
     
    Kristy gillar detta.
  11. babram

    babram Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2015
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1
    Precis, hur går det rent praktiskt till att betala? Det går att använda bt utan att först "para" (alternativt att den automatiskt parar/kopplar ur i bakgrunden) men hur hittar terminalen rätt mobil (eller vice versa)? Man kommer fysiskt vara inom räckhåll för många terminaler med sin telefon och om dessutom fler personer försöker betala samtidigt...
     
    Kristy gillar detta.
  12. babram

    babram Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2015
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1
    Betal med Dankort app

    Den andra videon verkar visa hur dankort används via bluetooth men jag är för trött för att tolka danska ikväll..
     
  13. babram

    babram Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2015
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1
    Ok, jag hade fel, finns sätt att hantera detta.
    iBeacon - Wikipedia
     
  14. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Även om "para" har en speciell innebörd när det gäller bluetooth så måste enheterna ändå initiera en kontakt med varandra även om de inte ska paras ihop. I många säkra system är det här problemen ligger. Hur vet enhet A att det är enhet B den pratar med om de aldrig har träffat varandra förr? Enhet A kan inte veta om den pratar direkt med enhet B eller om enhet A egentligen pratar med enhet B via enhet C som tjuvlyssnar på allt de skickar mellan sig.

    När de väl har bekantat sig med varandra och vet vem motparten är så kan kommunikationen sker säkert. Problemet är alltså initiera den säkra anslutningen, vilket kanske är särskilt viktigt när det handlar om betalningar.

    Så det vore intressant att veta hur eller om de har löst det :)
     
  15. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 015
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Ett sätt kan vara att använda mobilens kamera, den ska se ex.vis en QR-kod på betalterminalen samtidigt som blåtanden kommunicerar.
     
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Bara jag som tycker att namnet "Dankort" låter lite löjligt? Känns aningen märkligt att bygga ett produktnamn baserat på landets namn, "Svenskkort" hade ju aldrig fungerat. Men kanske låter bättre på andra språk än svenskan. Det statliga bolaget Swedavia är ett exempel där vi har gjort samma sak.
    I övrigt är jag imponerad av danskarna. De verkar ha hunnit längre än oss. Någon som vet hur utbredd denna betallösning är, i jämförelse med Google Pay/Apple Pay? Tror ni danskarna i högre utsträckning än vi kan sköta alla sina betalningar med mobilen, utan att stöta på enstaka platser där det inte funkar?
    I videoklippet någon länkade säger speakerrösten att man antingen kan göra xxx (ohörbart) ELLER öppna appen för att betala. Låter lite som att det går att undvika att öppna appen med andra ord.

    Dankort är tydligen "Danmarks nationella betalkort" grundat 1983. Det fysiska kortet ska ha både en Dankort-del och en VISA-del inbyggd, hur det nu funkar. "Dankort app" är den mobila lösningen och släpptes 2017. Förstår inte riktigt vad "nationellt betalkort" är och vad fördelen skulle vara jämfört med ett vanligt betalkort, VISA eller Mastercard. Någon som vet?

    "The Dankort is the national debit card of Denmark".
    Dankort - Wikipedia
    Dankort - Wikipedia, den frie encyklopædi

    Danskarna ligger ju också mycket längre fram än oss när det gäller digital post. De får i princip all viktig myndighets- och företagspost till en digital brevlåda, alla medborgare måste ha en digital brevlåda som huvudregel. Här i Sverige går utvecklingen med Kivra och liknande tjänster fortfarande väldigt långsamt, massor av företag och myndigheter har inte anslutit sig, jag stöter hela tiden på företag och myndigheter som envisas med att kommunicera över post - ibland får jag rent av ett och samma utskick både till Kivra och i vanliga brevlådan. Exakt samma papper, totalt onödigt. Varför, Försäkringskassan och CSN? Nåväl, rant over, ville bara berömma danskarna som ligger långt framme :-)
    Finns det en tråd om digitala brevlådor här på Swedroid? Jag borde kanske skapa en, så kan jag gnälla i den!

    Ingår kryptering som standard i Bluetooth-protokollet, för ALL kommunikation, någon som vet? Jag gissar det, annars skulle ju vem som helst kunna avlyssna samtal som förs i ett trådlöst headset.
    Om det utbyts nycklar i klartext vid parningen som sedan kan användas av en illasinnad för att knäcka krypteringen för all framtida kommunikation så är det ju problematiskt. Borde man gå in i en källare eller hitta en avlägsen plats för att para sina Bluetooth-enheter, om man vill vara HELT säker? Eller åtminstone undvika att göra det på allmän plats?

    Bluetooth brukar ju i allmänhet vara lite ostabilt när det gäller själva anslutningsprocessen (både vid parning och vid framtida anslutningar). Ibland får man försöka flera gånger utan synbar anledning. Hoppas liknande problem inte uppstår om man bygger en betalningslösning. iBeacon kanske har lyckats komma runt de problemen.

    Var det så Bart/SEQR gjorde?
     
  17. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 687
    Mottagna gillanden:
    2 043

    MINA ENHETER

    Betydligt lägre kostnad för kunder och butiker är motiveringen jag hört. Kanske som Sparbankskortet som fanns i Sverige förr i tiden.
     
    bernard gillar detta.
  18. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 266
    Mottagna gillanden:
    911
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    Ladda ner appversion 4.1.3!
    Vår senaste säkerhetsåtgärd som förutsätter att du har Swish och BankID på samma enhet, kräver från och med den 13 februari även att du laddar ned den senaste appversionen av Swish. Om du inte har appversion 4.1.3 redan nu – ladda ned den direkt så kan du fortsätta swisha framöver utan problem!
     

    Bifogade filer:

    bernard gillar detta.
  19. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 015
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Jag har den versionen och såg i inställningarna att de lagt in betala med Bluetooth, när man aktiverar den så behöver Swish tillgång till platsinställningar.
     
    bernard gillar detta.
  20. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 496
    Mottagna gillanden:
    1 177
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    PayPal (som jag har använt typ 2 ggr/år max) verkar vilja konkurrera med Swish, fick just detta via epost:

    "Betala vänner på några sekunder med PayPal-appen.
    Oavsett om det handlar om din del av hyran, dela på notan eller taxin från igår kväll, så kan du nu överföra pengar snabbt och gratis med vår app. Det är gratis att överföra SEK och EUR inom Sverige och resten av EU.

    Att överföra pengar kommer aldrig bli detsamma igen.

    Vi har gjort det enklare för dig att överföra pengar med PayPal till dem som du bryr dig mest om. Det är gratis att överföra SEK och EUR inom Sverige och resten av EU."
     
    milky81 gillar detta.