Tråden för Google Photos

Diskussion i 'Applikationer' startad av Miros, 29 maj 2015.

1. huskul

huskul Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    549
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

MINA ENHETER

Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    jobbigt om man har sorterat hela sin album så hamnar dom huller om buller när dom laddas upp

81tibr gillar detta.
  2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 188
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Läggs i datum ordning från bilden exif information

MultiMan, katho och stelex gillar detta.
  3. kallekn

kallekn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Snapseed har tydligen uppdaterats, och blivit sämre. Eller så är det Google Foto som har uppdaterats och blivit sämre för mina behov.

Jag redigerar en hel del råfiler i Snapseed. Jag brukar öppna dem från Google Foto och tidigare när jag sparade ner dem så blev det en jpg-kopia i vanliga Google-biblioteket. Nu blir den redigerade filen i stället en råfil i Snapseed-biblioteket och det krävs extra bök för att exportera den till Google-biblioteket som jpg.

Finns det något smidigt sätt att få detta att fungera ungefär på det gamla sättet?

4. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 022

MINA ENHETER

Det är därför man bör använda Google Photos "album"-funktion, istället för nån vanlig galleri-app som ofta följer med på olika telefoner. Hade du sparat dessa bilder direkt i ett album i Google Photos, så hade du kunnat hitta alla foton trots att du tagit bort dem lokalt. Jag använder album i Photos hela tiden, ungefär för det syfte du tycks ha haft, dvs att sortera foton.

Varför sortera foton men sen bara låta den sorteringen finnas lokalt på en enda enhet?

Vanliga galleri-appar på telefonen har spelat ut sin roll. Bättre att använda Photos-appen till alla behov.

katho och Kristy gillar detta.
  5. MrKarisma

MrKarisma Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Hejsan,

Jag undrar om någon vet hur man ändrar bakgrundsfärg när man tittar på foton (dvs öppnar ett foto och tittar på helskärm) i google photos i mobilen? De visas med svart bakgrund (trots att jag inte har dark mod inställt i telefonen) -men som fotograf så fungerar inte det överhuvudtaget då man inte kan avgöra färgbalans eller högdagerteckning öht när bilderna visas mot svart bakgrund. I översikten visas allt på vit bakgrund, jag vill bara kunna se varje enskild bild på vit bakgrund också.. Men hittar inte inställning.. ?

Tacksam för svar!

6. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 188
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Finns ingen inställning för det

Kristy gillar detta.
  7. Affeaff

Affeaff Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Är det bara för mig som ansiktsigenkänning på mitt google foto plötsligt den 9:e juni slutade fungera? Alla foton tagna efter klockan 12 den 9:e juni läggs inte in i ansikten. Och jag har tagit många bilder som tydligt har ansikten i sig efter det datumet. Appen är uppdaterad och jag har provat att avdölja alla ansikten. Har även provat att rensa cache. Fattar inte hur jag ska göra för att få google foto att känna igen ansikten på mina foton tagna efter 9:e juni kl 12. Screenshot_2024-06-25-10-46-00-15_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg Screenshot_2024-06-25-10-41-03-68.jpg

8. MrKarisma

MrKarisma Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Skandalöst! Blir att leta nån annan bildvisning-app då

9. rickards

rickards Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 095

MINA ENHETER

Funkar fint hos mig.

10. Larsgmb

Larsgmb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    696
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Eftersom jag förhindras att logga in på MS OneDrive, trots en prenumeration på mer lagring, så övergår jag till Google Photo istället.
    Men säkerhetskopieringen i den på mobilen tar med skärmbilder och bilder från sociala medier och annat krafs.
    Jag vill bara ha över bilder/videor från mobilens kamera.
    Någon som hittat en inställning för detta i Google photo?

11. rickards

Mottagna gillanden:
    1 095

MINA ENHETER

Jodå, jag gör precis som du önskar. Gå in i appen/din profilbild uppe till höger/inställningar för Foto/säkerhetskopiera/säkerhetskopiera av enhetsmappar. Där väljer du vad du önskar kopiera utöver kameramappen. Screenshot_20240626-104635.png

Kristy gillar detta.
  12. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 188
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Samsung har valt att ha skärmdumpar och kamera bilder i samma mapp, så Google Fotos kan inte skilja på dessa tyvärr

Kristy gillar detta.
  13. rickards

Mottagna gillanden:
    1 095

MINA ENHETER

Aha, kör en Pixel 7 pro. Dumt av Samsungs får jag säga, jag är väldigt noga med vilka bilder jag vill spara.

Last edited: 26 jun 2024
    Kristy gillar detta.
  14. N6290

Mottagna gillanden:
    2 022

MINA ENHETER

Ansiktsigenkänningen kan ha såna egenheter ibland, tror jag mig ha märkt. Tror det kan bero på tillgänglig serverkapacitet hos Google eller något liknande, att den begränsar ansiktsigenkänningen ibland eller prioriterar ner det. Mitt bästa tips är att vänta och hoppas att det kickar igång snart.
    Att stänga av funktionen och starta om den tror jag inte hjälper, snarare tvärtom.

Kristy gillar detta.
  15. 81tibr

81tibr Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung S24
    Det var det här jag kom hit för. Att hitta svaret om att Google Photo (tyvärr) inte hanterar album som tex OneDrive gör.

Har just nu 276 album med totalt 240.000 bilder och hade gärna sett samma struktur på album/mapp som jag har på tex OneDrive (dvs samma som det är på en extern USB-disk). Riktigt stökigt med alla bilder i samma hög. :mad:

16. 81tibr

81tibr Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung S24
    Hm, intressant gällande dubbletter. Skulle jag i teorin (eller kanske i praktiken) kunna ladda upp två album som jag har där jag vet att det finns dubbletter (totalt 35000 bilder) och sedan vänta på att Google Photo "styr upp" och sedan ladda ner bilderna utan dubbletter?

17. N6290

Mottagna gillanden:
    2 022

MINA ENHETER

Ja, det borde funka. Med det stora frågetecknet om det verkligen är exakt samma bild och exakt samma fil. Om checksumman inte stämmer så behandlas det som olika bilder. Så om en bild varit uppladdad till någon tjänst som kan ha gjort förändringar i filen, så kommer det antagligen inte funka.

En annan grej är den situationen om du laddat upp en bild till Google Photos med inställningen "original quality", med ett tag senare laddar upp samma bild med inställningen "storage saver" vald. Hur den då hanterar det vet jag faktiskt inte, men jag tror den är smart och ändå märker att det är samma bild.

Nackdelen med det du föreslår är väl att Google Photos kan göra ändringar i filerna, vilket du kanske inte vill. EXIF-data/metadata om fotografiet kvarstår utan förändringar normalt sett, men fotots kvalitet och storlek skulle kunna ändras om du laddar upp det och sen vill ladda ner det igen. Kanske viss ändring av komprimering även ifall du väljer "original quality".

Kristy gillar detta.
  18. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 188
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Nej, laddar du upp i original quality så görs ingen ändring till filen. Den komprimeras inte.

Kristy gillar detta.
  19. N6290

Mottagna gillanden:
    2 022

MINA ENHETER

Har du kollat att filen är exakt samma, även kollat checksumma?

JPG är väl ett filformat som bygger på komprimering, även om den kan vara inställd till minsta möjliga.

Jag hade för mig att jag såg nån nyhet att Google ändrat komprimeringsmetod till nån ny modern variant, vilket skulle kunna innebära att fotografiet förvisso är av samma kvalitet som innan men att Google omvandlar det till en annan komprimeringsmetod (som då kan vara inställd på lägsta möjliga). Eller har jag blandat ihop detta?

Min poäng var mest att även om bilden laddas upp i originalkvalitet, så hade jag förutsatt att Google Photos ev. kan göra minimala ändringar till filen, så att man inte får exakt samma fil när man laddar ner den igen. Detta skulle väl någon kunna dubbelkolla, ifall man använder inställningen originalkvalitet (vilket jag inte gör). Dvs kolla checksumma typ.
    Sen om en sådan "minimal ändring" - om den förekommer - har någon betydelse är ju en annan sak. Antagligen inte. Jag pratar teknikaliteter mest nu.

20. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 188
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Inte checksumma. Googles hjälpsida skriver också följande om original kvalité: "Foton och videor lagras i samma upplösning som när du tog dem utan att kvaliteten ändras." Enligt Windows egenskaper för bilden så är den exakt samma bytes på bilden från Google Foto och den originalbild jag har på minneskortet som bilden lagrats på från systemkameran från början.
    upload_2024-8-9_17-59-24.png
    Egenskapsrutan till vänster är bilden hämtad från Google Foto (som laddats upp i originalkvalité) och till höger är originalfilen från minneskortet.
    Det gör jag, då jag laddar upp från en Pixel 1, se det jag skrev ovanför
    Google Foto stödjer även andra format, så som NEF filer.
    Jo, det kan stämma det du skriver, men det gäller i så fall "Spara utrymme" valet. Vid originalkvalité så görs ingen komprimering.

milky81 och Kristy gillar detta.