En fråga som kanske någon av alla kunniga här vet svaret på, eller kan förklara hur det hänger ihop.
Jag har kört Googel Photos (GP) i måååånga år, Har de sista 7-8 åren haft OnePlus mobiler. Då fanns det en separat Galleri-app med inställningar vad som skulle synkas till GP etc. Jag kände att jag hade
full koll på vad som fanns i GP och vad som fanns i mobilen
Sedan några månader kör jag Google Pixel 8.
Här finns ingen separat galleri-app utan allt finns i GP
Bilder jag själv tar med kameran synkas till GP (vid tillgång till Wifi)-
Ibland får jag bilder via Whatsapp (och Messenger/SMS/etc). Jag har automatisk nedladdning till mobilen från Whatsapp så att
alla bilder jag mottager laddas ner per automatik - men synken mot GP är avstängd.
Jag väljer då att
manuellt ladda upp de bilder jag vill spara i GP från "whatsapp-mappen" i Photos-appen (GP -> Samlingar - >På den här enheten -> Whatsapp) till Google Photos-kontot. Mobilen talar om för mig att uppladdning slutförd. Check
Jag väljer därefter att tilldela de uppladdade bilderna till ett album för exempelvis en specifik resa eller så.
Allt gott så långt.
MEN, när jag sedemera tar bort bilden från enhetsmappen i Photos (GP -> Samlingar - >På den här enheten -> Whatsapp) tas den ÄVEN bort från GooglePhotos-kontot (och därmed även albumet till vilket jag tilldelat bilden)

(Notera att jag tar INTE bort den från "Foton/GooglePhotos" utan noga med att ta bort den från enhetsmappen)
Detta leder till att jag har en massa bilder i telefonen jag inte vågar radera från lokala enhetsmappar, TROTS att jag laddat upp dom till Photos.
Jag vill ha mobilen "ren" från bilder, och alla jag
vill spara laddar jag upp till GP manuellt. = GP är stället där jag sparar allt jag vill spara på lång sikt.
När jag kör "frigör utrymme" tar GP bort de lokala kopiorna av bilderna jag tagit med
kameran men behåller dom (såklart) i GP. Det är
precis så jag vill att det ska fungera även för andra enhetsmappar. Men för mig gör det inte det..
Så.
Har jag ställt in något tokigt?
Det fungerade klanderfritt under mina OnePlus-år så jag vill tro att felet ligger hos mig/mina inställningar. Eller rentav mitt tankesätt? Är jag så inlåst i "fel" tankebana att jag inte ser den uppenbara lösningen?
Click to expand...