Tråden för Google Photos

Diskussion i 'Applikationer' startad av Miros, 29 maj 2015.

1. Mats_B

Mats_B Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Iphone A1778 (7) mattsvart
    Info:
    originalskärm , vackert slitage
    Telefon 3:
    Sony Xperia X
    Oj fan 1 december :D

2. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 280
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag har en fråga från mig som är djupt insyltad i Googles tjänster...

Läste just på tuben denna artikel
    "6 reasons I'm finally quitting Google Photos — and what I'm replacing it with"
    6 reasons I'm finally quitting Google Photos — and what I'm replacing it with

Och det som då skall vara bättre är Microsoft One Drive och deras "nya" media app för android.

Någon som testat här och verkligen kan jämföra?
    Jag är en casual användare som tar en hel del vardags bilder och vill komma åt dom enkelt överallt

3. 81tibr

81tibr Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung S24
    Äh vaf** jag som avinstallerade OneDrive förra veckan då jag tycker Google Photo fungerat så bra. Blir till att installera igen och testa Android appen då. :D

4. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 085
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Jag har använt OneDrive primärt i åratal men kan inte påstå att jag tycker den är så himla vass på fotodelen.

Lagringsbiten är fenomenal men för mina foton använder jag själv Inmich istället, en "lokal Google Photo" som jag kör på min nas. Lite backup på det till diverse platser så känns det helt ok att köra det lokalt utan oro för förlust av foton :)

5. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 280
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag skulle säga att för mig är Google Foto appen (och web sidan) högst medioker, tycker inte bilder är speciellt lätta att hitta och över lag meh...men å andra sidan vet jag inte om något bättre så där av min fråga.

6. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

Android Police har blivit mycket sämre sedan sajten såldes. Deras jämförelser ger jag inte mycket för längre, känns sällan genuint, till skillnad från för några år sedan. Artikeln som länkades ovan kändes väl som ett sponsrat reklaminslag från Microsoft. Några av grejerna som beskrivs låter ju bra, såsom delningslänkar som kan upphöra efter en viss period, eller möjlighet att kräva skärmlås för att öppna appen. Men ingen av grejerna skulle få mig att byta lagringsapp. Och Google Photos har ju redan flera av grejerna som nämns.

Sen problemet att den som hittar en olåst telefon kan komma åt de flesta appar utan begränsning - det är väl ett problem i Android överlag, som inte har någon bäring på Google Photos specifikt. Jag hade önskat att Google designat om Android ur den aspekten så att man kan låsa ner sin telefon betydligt mer, och välja olika PIN-koder och låsmetoder för olika appar, gärna inbakat direkt i systemet så att det går att göra för alla installerade appar.
    Givetvis bra om Microsoft redan byggt in egna möjligheter att låsa ner sina appar.
    Någon som vet, går det t.ex. att låsa ner Outlook-appen så att ingen kan komma åt mejl där utan en PIN-kod? (Helst annan PIN-kod än OS:et använder i övrigt).
    Jag hade velat att t.ex. Gmail ska vara omöjlig att komma åt, både appen och i webbläsaren på telefonen, utan att man först angett en egen dedikerad PIN-kod. Och då inte samma PIN-kod som Android använder i övrigt. Går det att lösa på något sätt idag?

Jag tycker Google Photos har utmärkta sökmöjligheter. Du kan skriva in ett nyckelord, typ beskriva det som syns på bilden (hav, himmel, bil, vad som helst), så kan den hitta bilden du söker. Du kan välja någon av de föreslagna kategorierna för att söka. Du kan hitta alla bilder på en viss person eller på ett visst husdjur. Det går att skriva en egen kommentar till varje bild, som också går att söka efter. Sen de klassiska grejerna som att söka på datum, filnamn, lägga till foton i album och hitta dem den vägen osv.
    Nu vet jag inte om Onedrive erbjuder något av detta, men sist jag jämförde några alternativ tyckte jag Google Photos sopade mattan vad gäller sökning efter foton.

Hur vill du söka, vad är det du saknar?

Kristy gillar detta.
  7. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 280
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    Det är min upplevelse, om det är bara just det vet jag inte men det händer ganska ofta att jag inte hittar bilder jag tycker att jag "borde" hitta.

Jag har tex sökt på London och får inte alls upp alla bilder ifrån London, har också testat att söka på "bilar" och får inte upp den upplevelsedag då jag körde en massa sportbilar...
    Möjligen behöver jag söka med "rätt" ord? men då jag är en enkel man så försöker jag bäst jag kan.

8. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

Just den typen av sökningar du nämner tycker jag har fungerat väldigt bra för mig, vet inte varför det kan skilja sig.
    Har du "Plats" (GPS) aktiverat i telefonen alltid, har du aktiverat att kamera-appen får geotagga alla foton du tar?
    Sökningen på London blir ju betydligt bättre om fotona är geotaggade. Det har jag aktiverat sedan många år tillbaka. Har man många icke-taggade foton så blir upplevelsen markant annorlunda.

När jag söker på "bilar" eller "cars" så får jag upp mängder med bilar, typ vartenda foto som innehåller en bil ser det ut som.

Vet inte om det finns någon inställning i Photos som kan begränsa sökmöjligheterna den använder, typ nån integritetsinställning/medgivande att de får använda ens data? Ansiktssökning är ju valfritt att ha på/av, samt att det från början inte erbjöds inom EU utan behövde aktiveras med en amerikansk VPN-tunnel första gången tror jag. Oklart om någon sån EU-begränsning fortfarande lever kvar, ifall det kan förklara att upplevelsen skiljer sig? Om man har Google Workspace-konto istället för vanligt "privat" google-konto skulle kunna påverka också möjligen.