Är sugen på en Google Wifi puck då den verkar extremts smidig, uppdaterar sig själv, bra appstöd etc. Jag har dock ett wake on lan script i min nuvarande Netgear R7000 (Merlin FW) som väcker en dator på natten som jag inte löser i en Google Wifi.
Så, om jag har en Google Wifi kopplad till adsl modemet och sen en switch till Google Wifi så kan jag koppla smarthings och annat trådat till till switchen. För att lösa biten med scriptet, kan jag koppla min Netgear R7000 till switchen och datorn som ska väckas till R7000? R7000 sätts i AP mode samt avstängt wifi.
För att lösa alla trådade devicer kommer jag behöva koppla in i både switch samt router (sistnämnda i AP mode). Kommer Google Wifi med denna setup sätta alla ip, även de kopplade till switch samt router? Kommer jag i Google Wifi kunna reservera IP på datorn som är kopplad till routern? Så att jag kan öppna portar till den?
En fråga till, tänkte bygga in dator, R7000 etc i ett skåp och ha Google Wifi på en möbel. Finns det några nackdelar prestandamässigt att ha en lång (3-4 meter) lång kabel från adsl modem till Google wifi puck?
Beställt Yi Home Camera. De kopplar endast upp mot 2.4 ghz wifi. Kan man fulfixa det på något sätt? Gå långt från Wifi pucken när man installerar kameran för att tvinga 2.4 Ghz? Om man lyckas, kommer det vara stabilt eller kommer det exempelvis vid strömavbrott vara så att kamerorna kommer att försöka koppla upp på 5 ghz vilket inte går. Om det inte går att koppla till Google Wifi, kan man ha igång 2,4 ghz wifi på R7000 (AP mode) och köra kamerorna på den?
Last edited: Mar 10, 2018