Tråden för Google WiFi & Nest WiFi

Diskussion i 'Routrar, Wi-Fi och nätverksutrustning' startad av Swedroid, 17 okt 2017.

  1. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Rastlöshet är jobbigt.. blev en beställning på ett 2-pack från Tyskland.
    Anledningen är att jag absolut inte har användning för ett 3-pack och då lägga 3690:- på det blir för dyrt. Samtidigt som en 1-pack kan bli gränsfall.

    Verkar landa på drygt 2580:- med frakt via mailboxde.com
     
    bernard gillar detta.
  2. dalailama

    dalailama Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2009
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Varifrån beställde du?
     
    bernard gillar detta.
  3. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    jagu, dalailama, ubernice och 1 annan gillar detta.
  4. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Hur går det med ditt Google wifi? Fått igång det än [emoji16].

    Antar att det inte ligger kvar i kartongen än, hade det varit jag som fått hem det hade det varit igång inom en timme[emoji16]. Har inte tålamod att titta på en sån kartong med ett sånt innehåll.

    När jag köpte mitt Orbi hade jag egentligen inte tid att dra igång det men som sagt, titta på kartong med sånt innehåll går inte. Det installerades direkt [emoji16]
     
    bernard och iterva gillar detta.
  5. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Hej! Har en kort fråga som jag inte riktigt lyckats få svar på när jag läst recensioner och dylikt. Jag ska flytta in i nybyggt radhus med fiber, om jag köper google wifi kommer jag ändå behöva ett modem/router/annan hårdvara som jag sen kopplar in en puck i eller kan jag koppla in en puck direkt i väggen till ett uttag som aktiverats? Inte helt haj på hur fiber funkar men jag fattar det som att man allokerar tv/internet/telefoni genom ett switchskåp i hallen till olika uttag runt om i huset. Som jag fattar det är det bara att koppla in en puck med nätverkskabel till ett uttag som är aktiverat för internet och den tar på sig rollen som router men har som sagt inte lyckats övertyga mig själv om att det är exakt så.
     
  6. jagu

    jagu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Du kommer troligen få en sk media converter installerad. Vi har Telia Öppen Fiber i vårt radhus. Converten har åtminstone två ethernetuttag av intresse, TV och internet. I uttaget för internet kopplar du in din router, t ex google wifi som sedan gör så att du kan ansluta dina enheter trådlöst eller via ett korskopplingsskåp om du ska köra trådat. Routern ska alltså kopplas till mediaconverten i första hand.
     
  7. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Jo, det jag kallade switchskåp är nog en sådan media converter, är ett skåp i hallen med en massa kontakter som ska motsvara diverse uttag runt om i huset. Om jag fattar dig rätt behövs det ingen annan hårdvara om jag köper ett trepack (grov overkill på 117m2 men vaffan) men måste man koppla in första pucken till media convertern eller kan man göra det i ett av uttagen? Vill helst inte behöva ha en enhet i hallen även om det kanske inte skulle leda till nämnvärt sämre täckning.

    Edit: Var inne och kollade på öresundskrafts hemsida och de kallar det en fiberswitch och informationen om hur det praktiskt fungerar är mycket knapphändig vilket får mig att hoppas att det är idiotenkelt.
     
    Last edited: 24 okt 2017
  8. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    Tror att du kan använda vilken port som helst för TV på en sådan switch. Jag har en fiberconverter men där omvandlar man om TV signalen till gammal hedering coax så jag kan dra ut på mitt befintliga dragna antennnät i kåken.
    Hade önskat att de hade digitaliserat det i min hemkommun så jag hade kunnat köra TP-kabel rätt in i TV-boxen.
     
  9. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Just nu lutar det åt att vi skiter i tv, ville bara ha basutbud (SVT, TV4) som kunde skvala i bakgrunden men inte fan tänker jag betala 200kr i månaden för det. En ordentlig uppkoppling med bra wifi och strömningstjänster tillhandahåller all media vi kan tänkas vilja konsumera. Det är som sagt ett nybyggt hus så det finns inga gamla kablar dragna. Vad jag fattar det som är det bara nätverkskablar som är draget genom hela bostaden.
     
  10. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    Då räcker det att du kopplar in en puck centralt i huset från vilken kontakt som helst som är dragen och gör den till master, sen sätter du ut de andra strategiskt så du får bra täckning. Dem enheterna du har i huset som sen kan köra på kabel skulle jag fortsätta göra det på, på telefoner och ipads har du sen ett ruggigt bra wifi till helt enkelt.
     
  11. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Okej, ska försöka förklara på ett bra sätt.
    Du har/kommer få en CPE från fiberleverantören. Denna har x antal portar, men troligtvis är det bara en av dem som har "vanligt internet". Det du gör är att du kopplar du in din primära Google Wifi till denna port, antigen direkt i CPE'n vid din mediecentral, eller så kopplar du vidare den porten till ett uttag i ett mer centralt rum och kopplar in din första Google Wifi där. Om du inte behöver mer än kring 100Mbit/s trådlöst, och heller inte har några trådade enheter som behöver mer prestanda så placerar du de två kvarvarande puckarna i andra rum och låter dem bilda sitt nätverk trådlöst.
    MEN om det är så att du har trådade enheter, eller inte riskera att få dålig prestanda mellan trådlösa enheter så gör följande:
    Koppla in din första Google Wifi direkt i internet-porten i in CPE. I det andra uttaget i din första google Wifi så kopplar du in en vanlig switch (du kan i princip välja billigaste modellen här med det antal portar du vill ha). Sedan "patchar" du uttagen från den switchen ut till de olika rummen där du kommer ha utrustning. Ute i dessa rum kan du sedan koppla in resterande Google Wifi-puckar med kabel för att få bättre prestanda, men även annan utrustning som du vill köra på kabel.

    Jag slänger in en bonus också: Om du ändå vill ha TV, så testa om det räcker med en liten inomhusantenn som du gömmer vid TV'n för att ta emot digital-TV, då kan du kolla på SVT1, SVT2, SVT24, SVTB, Kunskapskanalen, TV4, TV6 och TV Finland gratis.

    Edit: Om du inte har behov av andra trådade uppkopplingar så kan du även koppla in din första Google Wifi till internetuttaget som beskrivit tidigare, men sedan koppla vidare uttag två i din Google Wifi till en port i mediecentralen som går till ett rum längre bort och sätta nästa google Wifi där. Om du gör detta så kommer du få mycket bra täckning i din lägenhet. Däremot om du då kopplar in din tredje Google Wifi trådlöst i denna konfiguration så riskerar faktiskt prestandan att minska.
     
    Last edited: 24 okt 2017
    Leo83, bernard och iterva gillar detta.
  12. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Tack! Kan man inte dra en kabel från en av puckarna till en enhet om man vill ha mer stabil uppkoppling. Dock lutar det åt att jag kör på det enkla, 117m2 och tre puckar ska ge tillräckligt med wifikraft till alla. Den högsta belastningen är tre chromecasts som är igång samtidigt och strömmar. Ska kolla upp inomhusantenn, tack för tipset!
     
  13. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Jo, men om den pucken kommunicerar med den första trådlöst, så kommer den ju ändå stjäla kapacitet av andra trådlösa enheter.
    Men bara för att förtydliga: på din yta så du får alltså troligtvis bättre prestanda med två puckar och kabel mellan dessa, än med tre puckar som är ihopkopplade trådlöst. Du har teoretiskt 867Mbit/s att dela på i 5GHz, så om du då har två google wifi kopplade trådlöst till den första, plus en annan enhet till den så får varje av dessa 289Mbit/s som max. Om du sedan har fyra enheter på nästa google wifi så får varje av dessa 72,25Mbit/s som max, oavsett hur bra täckning du har. Och det är teoretiska hastigheter, i verkligheten blir det mindre.
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fördelas bandbredden så även om låt säga endast två av fyra puckar används för något bandbreddkrävande medan de två andra bara är i idle? Dvs om vi nu förutsätter att en av de två aktiva puckarna i fråga är "moderpucken" som agerar router och en av satelliterna är inom räckvidd för moderpucken?
     
  15. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Tycker ditt exempel med hur delningen fungerar är lite missvisande och även felaktigt. Hastigheten är upptill 867 Mbit/s alltid, något max finns inte på 289Mbit/s kommer aldrig att finnas, inte ens i ditt exempel då det inte fungerar så.

    Om du har två puckar (nr 2,3) som är kopplade till den första (nr 1) så är fortfarande hastigheten upptill 867 Mbit/s på samtliga puckar. Leker vi med tanken att man har 1 Gbit internet och en enhet på puck nr3 skall toktanka och inget annan aktivitet pågår i nätverket så kommer alltså tankning kunna ske upptill 867Mbit/s minus ett tapp som uppstår pga wifi-kopplingen mellan puck 1 och 3 samt pga wifi-kopplingen mellan puck 3 och enheten i sig.

    För att det skall bli som i ditt exempel så krävs det att puckarna konstant maxas och att det sker samtidigt och allt har samma prioritet. Detta är något som möjligen kan ske i en uppsatt testmiljö eller liknande, men i praktiken bör det aldrig inträffa.

    Edit: Exemplet med 1 Gbit internet är bara ett exempel, jag har inte kollat upp huruvida Google Wifi klarar att routra 1 Gbit etc.

    Se mitt svar ovan. Något som kan vara värt att nämna är att i Google Wifi-appen så kan man även ställa in prioriteringar på enheter. I ett belastat nätverk kan det vara en god ide för att styra kapaciteten dit det behövs.
     
    bernard och eb- gillar detta.
  16. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Det kan du absolut göra, lika så ifall du har enheter som inte har wifi. Varje puck har ett WAN och ett LAN-uttag, WAN-uttaget använder du endast på första pucken dock.

    Vill du ha maximal prestanda med Google Wifi så bör du även koppla puck 2-3 mot huvudpucken med nätverkssladd. Då får du maximal prestanda på samtliga puckar eftersom puckarna inte behöver konkurrera med andra enheter över wifit.
     
    Leo83 och bernard gillar detta.
  17. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Nä, det är ju såklart inte riktigt att det blir så, dock är det i praktiken så att prestandan i puck två eller tre är så pass begränsad att det är väldigt lätt att maxa kapaciteten med normalt användande från en enhet om man använder wireless backhaul, och denna flaskhals försvinner om man kör trådat. Från puck två så kan man inte få en högre teoretisk hastighet än 433 Mbit/s, men den praktiska hastigheten handlar snarare om kanske max 100Mbit/s att dela på vid puck två och 50Mbit/s att dela på vid puck tre. Hela det problemet försvinner om man kör med kabel till dem, då har man ju teoretiska 876Mbit/s från varje puck.
     
  18. Atmos

    Atmos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2012
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256gb
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Poco F2 Pro
    Blev ett 3-pack idag från Kjell :) Paketet har gått iväg & inkommer om två dagar om nu inte Postnord strular till det!
     
    ubernice och bernard gillar detta.
  19. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Visst, 433 Mbit kan stämma ifall man maxar med en enhet och nodkommunikation sker mot puck 1. I praktiken handlar det definitivt om betydligt högre hastigheter än 100 Mbit dock. Normalt sätt så kan man räkna med att få ut strax över halva teoretiska hastigheten är min erfarenhet, ibland mer, men sällan mindre.

    Sedan håller jag inte mer alls om ditt exempel med puck 3. Om puck 1 är obelastad och lika så puck 2 och en enhet maxar på puck 3 (som är ansluten till puck 2 som är ansluten till puck 1) så kommer i så fall den slutgiltiga teoretiska hastigheten vara 433 Mbit och långt ifrån de 50 Mbit du nämner.

    Men japp som du och även jag nämnt så är kabel att föredra. Vill man köra trådlöst backhaul så är Linksys Velop och Netgear Orbi bättre val då de har dedikerat band för backhaul vilket Google Wifi saknar.
     
  20. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Har Google Wifi blivit uppdaterat för WPA2 säkerhetshålet KRACK? Om man endast köper en puck, har man då nytta av Mesh? Eller är det bara värdefullt om man köper 2 eller fler puckar?
     
    Last edited by a moderator: 25 okt 2017