Tråden för Google WiFi & Nest WiFi

Diskussion i 'Routrar, Wi-Fi och nätverksutrustning' startad av Swedroid, 17 okt 2017.

1. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Av nyfikenhet, varför så mycket långsammare än routern?

2. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 033

MINA ENHETER

Jag är ju en av få som fortfarande använder OnHub (2016) som router. Google avslutade sitt officiella stöd för OnHubs den 11 januari 2023. Det hände just en konstig grej. Mina enheter (telefon, dator osv) tappade Wifi-uppkoppling, OnHubens ljusindikering visade en turkosblå färg istället för den vanliga "allt är som det ska"-färgen, och jag kunde i wifi-inställningar på mina enheter se att OnHuben inte längre sände ut några signaler, inga av wifi-nätverken gick ut i etern längre.

Jag har haft OnHub sedan 2016, den har alltid fungerat klockrent. Detta att den slutar sända sin signal bara sådär har aldrig hänt innan. Jag stängde av strömmen, och lät den starta om, då började det fungera som vanligt igen.
    Så bara tre veckor efter att Google sagt att de slutat stödja enheten, och att man "använder den på egen risk", så händer detta. Ett litet fel, som löses av en omstart, som inte tidigare har hänt på 7-8 år nånting.
    Det kan ju knappast vara en slump, i min mening.

Ingen annan som använder OnHub fortfarande?
    Oerhört fult av Google att "bricka" en perfekt fungerande enhet, som de gjorde, jag är oerhört besviken på Google för det. Nu är frågan om de tänker vara extra fula och sabba enheten ännu mer genom någon planterad kod/bugg eller "planned obsolescence" typ. Någon som upplevt något liknande problem som det jag just hade, på OnHub eller annan Google-router?

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 179
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

Jag skulle inte tro att det är medvetet, utan det handlar nog om en tillfällighet. Det vore nog inte värt risken givet att marginalerna förmodligen inte är så stora på deras routrar.

Samtidigt är det ju få andra tillverkare som underhåller konsumentroutrar så pass länge som upp till sju år. De flesta får nöja sig med tre år, om ens det, så på så vis är det ju svårt att lasta Google för att de slutligen ger upp stödet.

Last edited: 31 jan 2023
    Kristy gillar detta.
  4. ninjazin

ninjazin Hedersmedlem Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7
    Jag har nu bytt till Nest Wifi Pro, tillsammans med min Pixel 7 Pro får jag ibland sjukt hög hastighet med 6E. I princip samma hastighet som min pc får med lan Screenshot_20230204-114830~2.png

Kristy gillar detta.
  5. Iwarsson

Iwarsson Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    S23+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    S23+
    ROM:
    OEM
    Trevligt.

1000/1000?

6. N6290

Mottagna gillanden:
    2 033

MINA ENHETER

Jag gissar att telefonen är rätt nära routern då, med fri sikt?
    Om du är på lite längre avstånd, typ nära husets ytterväggar, hur blir det då?

Här hemma kan jag på vissa ställen få "svag" uppkoppling till min router, trots att dator/telefon är bara några få meter bort. Men det är en vägg emellan då, typ köksväggen eller badrumsväggen. Gamla tjocka betongväggar eller vad det kan vara i detta huset, är tydligen väldigt störande för radiospektrumet, trots att enheterna är så nära varandra. En meter åt sidan, och det blir genast "stark" signalstyrka.

7. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 179
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kristy gillar detta.
  8. wirre

wirre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    652

MINA ENHETER

Några rykten?

9. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 220
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nja, så tycker jag inte Google skriver på sidan du länkar till. De skriver bara lanseringsdatumet + 5 års minimum.

10. N6290

Mottagna gillanden:
    2 033

MINA ENHETER

OnHub (2015) är väl den enda produkten som fått helt slopat hårdvarustöd från Google, pga något samarbetsproblem med TP-LINK/ASUS enligt vad Google sagt. Jag använder den utan problem fortfarande, men det är väl inte att rekommendera pga uteblivna säkerhetsuppdateringar och då det såvitt jag vet inte går att göra några ändringar av nätverket eller inställningar i appen. Dvs jag kör den utan möjlighet att styra den, vilket blir ohållbart på sikt såklart.

Att de skulle bricka även "Nest Wifi" på liknande sätt tror jag är uteslutet, åtminstone inte utan ett tydligt tillkännagivande och en längre "grace period" som kommuniceras minst ett år i förväg.

Med andra ord, din Nest Wifi slutar väl få vanliga systemuppdateringar snart, dvs inga nya funktioner. Men den får ju säkerhetsuppdateringar och den kommer antagligen gå att fortsätta styra med appen i många år till. Då finns det väl ingen anledning att byta router! Åtminstone inte pga femårsgränsen, tänker jag.

Det står "ja" på sidan - att de får säkerhetsuppdateringar - på alla produkter förutom en, Chromecast 1 gen. Även på produkter vars femårsgräns passerades för ett flertal år sedan.

Kristy och bernard gillar detta.
  11. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

En bekant har Google Wifi som router med två extra enheter för att täcka större område. Går det att byta ut enbart router-enheten mot en Googles Nest Router Pro och behålla de andra? Eller måste alla tre bytas samtidigt?
    Tanken är att byta router-enheten för att få något modernare (säkrare?) men hålla ner kostnaden.

12. NoNick2

NoNick2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    327
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9 Pro
    ROM:
    Stock
    Jag började med Google Wifi som router, men utökade med en Nest Wifi som fick bli router och den gamla som en mesh enhet.

Buzz gillar detta.
  13. N6290

Mottagna gillanden:
    2 033

MINA ENHETER

Om jag skulle köpa en Google-router, tycker ni man borde sikta på den allra nyaste eller finns det någon lite äldre modell som har ungefär samma prestanda, och kanske även Wifi 6/6E?

Ska kolla runt på Black Friday-erbjudanden nog.

14. wirre

wirre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    652

MINA ENHETER

Så vitt jag vet har enbart de senaste, dvs Nest Wifi Pro, wifi 6. Dessutom börjar övriga modeller bli ganska gamla nu så jag hade nog undvikit dem.

Kristy gillar detta.
  15. kupster

kupster Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    435

MINA ENHETER

Jag har idag den första generationen av Google Wifi. Har ett hus på 180 kvadrat samt ett förråd på tomten.
    Har idag 4 puckar för jag behöver en extra med nätverksuttag i förrådet. Upplever dock i takt med att huset fått fler och fler prylar som äter wifi att hastigheten går ner.
    Är VÄLDIGT nöjd med hur man hanterar allt i Home appen.
    Så frågan är kommer jag få bättre stabilitet och hastighet med en nyare variant?
    Samt går det att köpa en lös puck? Har inte hittat att en lös går att köpa. Endast router varianten verkar finnas som en. Eller så får man köpa ett 1 + 2 pack med router och meshpuckar

16. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 352
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    En ny modell kan absolut hjälpa dig att få en bättre upplevelse. Du bör då byta ut allihopa och inte enbart en.

Kristy gillar detta.
  17. kupster

kupster Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    435

MINA ENHETER

Ja jag tror inte dom är kompatibla dom gamla och nya.
    Är det någon som gjort bytet?

18. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 352
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Oavsett om de fungerar med varandra eller ej bör du byta ut alla för att få en stor förbättring av nätverket.

kupster gillar detta.
  19. Trege

Trege Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Fråga, har Nest wifi, standardpaketet med 3 puckar. Under senaste tiden har den flera gånger tappat internet och varit enormt ostabilt. Wifi är ofta uppe men man har segt eller inget nät. Efter omstart av huvudpucken är det bättre ett litet tag men skakigt. Någon som har samma erfarenhet?

Om jag skulle vilja byta router, så jag har en rejäl router och vill använda mesh punkterna med den routern (ej Google) fungerar det? Eller de fungerar bara med varandra?

20. clamitas

clamitas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Det kommer bli 2 helt separata wifi då. De kommer inte sammarbeta med din router när det kommer till att lämna över från routern till någon av dina nodes. Skulle inte rekommendera att köra så. Bättre om du köper en bättre mesh-lösning eller köper en ny router och sätter upp fler accesspunkter. Du vill dock att accesspunkterna kan prata med routern så att de kan sammarbeta. Asus har något de kallar AI-Mesh som funkar på det viset.