Tråden för SAS Mastercard & Eurobonus

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Swedroid, 17 aug 2019.

  1. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    187
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Har du gjort det någon gång? Vad är det för skillnad kontra ringa SAS-numret?

    Jag är ny i poängsamlandet, har bara bokat en resa via telefon. Resan går till Mauritius i sommar med hela familjen från Gbg. Business med Turkish och dubbla Amex Vouchers gick åt... Det var iallafall smidigt att boka via telefon (hade tur med duktig operatör).
     
  2. mkubisztal

    mkubisztal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2018
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    82
    Det låter verkligen härligt med Mauritius, inte provat på den nya flygplatsens lounge i Istanbul än med Turkish, den verkar riktigt bra.

    Har gjort innan pandemin. Du slipper service fee på 450kr genom att boka online, du slipper även tiden det tar att vänta i kö. Du kan ju även boka när du vill.
    Sökmotorn är inte det bästa, men det underlättar en hel del.

    Har man en duktig person som hjälper en så underlättar det ju så klart att ringa. Finns för och nackdelar med båda, men att kunna se vilka flighter som finns tillgängliga hjälper en hel del.
    Jag ringde själv för ett par dagar sedan och bokade till Bangkok, hade en duktig person som hittade business, förväntade mig att flyga economy ner.
     
    Gizmokvack och bernard gillar detta.
  3. aikelo

    aikelo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    910
    Mottagna gillanden:
    319

    MINA ENHETER

    Blev en Seychellerna bokning, man kan inte låta 241 vouchern ligga o damma :)
     
    Gizmokvack, mkubisztal och bernard gillar detta.
  4. Baggen

    Baggen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2020
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    106
    Sas mastercard är ändå ett av dom bättre kortet? Visst funkar det att bara betala överallt och då får man eurobonus poäng? Bara dra kortet på ica, willys, pressbyrån och så trillar poäng in? Har för mig att man förr behövde dra sitt separata eurobonus kort för att få poäng.

    Tänkte bara ha detta kort för att grinda ihop poäng, jag förväntar mig inte att få en utlandsresa för 2 pers. Men kanske en inrikes resa för person. Alltid nåt. Har nu norwegian kortet men verkar som sas mastercard har snäppet bättre bonus. Komplett verkar ha samma procent 0,5% på alla köp som norwegian. Fått tips om amex varianten men känner att jag inte orkar, mitt kort ska funka överallt.
     
  5. Ender

    Ender Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2020
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Jag kör båda korten sen en månad och amex funkar i 98% av fallen, när det inte går kör jag SAS MC kortet istället.
    Amex kortet ger ju 2-4-1 som man gärna vill ha så det blir billigare att flyga med poäng.

    Men vill du bara ha ett kort så kör SAS MC Premium så blir det nog bra :)
    Eller så kör du båda i början, Amex ger värvningsbonus (30k poäng) om du spenderar 35k på 3 månader… sen kan du alltid säga upp om du inte vill ha 2 kort.
     
  6. Baggen

    Baggen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2020
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    106

    Började fundera dock, hur ofta använder folk sina eurobonus för att flyga utomlands? Jag kollade på en random resa på sas och momondo, på sas kostade flyget 12k, ett liknande flyg kostade på momondo kostade 4k. Inrikes förstår jag, då finns det typ bara Sas. Men utomlands känns det som att man kan hitta billigare alternativ och då spricker kanske lite denna eurobonus taktik? Förutom då att samla poäng för inrikes flyg.
     
  7. Ender

    Ender Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2020
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Kollar du på andra forum (t ex businessclass.se) så finns det ganska många som använder sina poäng för att resa...dom använder dock poängen främst för att åka billigt/gratis i business.

    Jag tänker lite såhär (kanske är jätte dumt) men jag spenderar ca 15-20k i månaden, med ett vanligt bankkort får jag i princip ingenting tillbaka för dom pengarna jag spenderar.
    Jag spenderar inte tillräckligt för att hela familjen ska kunna åka business class men mitt mål är att samla ihop till en resa i ekonomi klass som jag annars hade behövt lägga 15-20 000 SEK för.
    Om jag bara kan halvera det priset så är det good enough, med mitt vanliga debit kort hade jag inte fått nånting.

    Har kikat på andra kort som ger cashback men många utav dom kommer och går, cashback % sänks efter ett tag, dom saknar vissa funktioner (e-faktura, Apple Pay osv).

    Efter att ha funderat ett bra tag insåg jag att Amex/SAS är den mest långsiktiga lösningen om man inte orkar hoppa mellan nya fintech tjänster vart och vartannat år.
     
    Leo83 gillar detta.
  8. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    @Baggen@Baggen Största fördelen med SAS EuroBonus korten är att du "sparar" till resan utan att behöva lägga undan pengar på ett sparkonto. Varje gång du gör ett köp genererar det poäng du kan använda helt eller delvis till en resa. Då du kan spara poängen i fem år så är det inte allt för svårt att spara ihop en rätt stor summa. Har du en fru/sambo/partner/18+ barn är ett point earner kort perfekt att utöka med för att även de drar in EuroBonus till er på alla köp.
     
    bernard gillar detta.
  9. Baggen

    Baggen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2020
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    106
    ^ Jomen det låter sunt, den approachen kommer jag också ha. Är det stor skillnad sas mastercard och sas mastercard premium? Ser att den senare kostar en tusing mer per år. Men det kanske är värt det? Man verkar få 1000poäng varje månad om man har premium?


    ^Aa absolut, men om tanken är att fixa en resa utomlands är det mer värt att spara privat och köpa en resa via momondo som var en tredjedel av priset sas hade. Men absolut, skönt att ha en lite buffert med poäng som kanske hjälper en ibland.
     
  10. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Med vanliga kortet har du ett maxtak på 20 000 poäng per år. Premium saknar detta och är givetvis att föredra. Även minst 15p per 100 sek osv. i premium.

    Men enkelt räknat spenderar du mer än 16667:- i snitt per månad är premium ett måste för att fortsätta kunna få poäng.
     
  11. Baggen

    Baggen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2020
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    106

    Ah okey, tror inte jag spenderar så mycket i månaden så jag lär inte nå poängtaket. Om man inte kan betala räkningar och lån ^^ Men är det ändå värt med premium? Man verkar få 1k poäng varje månad. Och högre andel poäng per 100kr, 15 istället för 10.
     
  12. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Man kan betala räkningar men då får man också betala en procentuell avgift för det.

    Gällande on det är värt med premium...
    Bättre i så fall med premium på Amex + standard på MC
     
    bernard gillar detta.
  13. Ender

    Ender Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2020
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Du kan ju alltid börja med det billiga kortet först och uppgradera senare om du närmar dig taket :)

    Poängen du nämner är tyvärr inte eurobonus utan Fly Premium som är en annan grej, saxat från SAS:

    Fly Premium - boka i SAS Plus Bonus eller SAS Business Bonus, betala bara för SAS Go Bonus
    Med Fly Premium reser du i SAS Plus Bonus eller SAS Business Bonus och har tillgång till Fast Track og SAS lounger i samband med din resa - men betalar bara för SAS Go Bonus
     
  14. Baggen

    Baggen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2020
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    106
    • Statuspoäng kan höja din medlemsnivå hos SAS EuroBonus men kan inte användas till att köpa bonusresor eller andra produkter i EuroBonus-programmet. Du får 1 000 poäng varje månad som du använder kortet. Gäller endast Mastercard Premium.

    Aaa du har rätt. Så dom är typ värdelösa?
     
  15. Ender

    Ender Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2020
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    För mig är dom det iallafall, flyger sällan med SAS
     
  16. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    717

    MINA ENHETER

    Det är enbart värt att jaga EB-poäng om du har en lite större spend och främst spenderar via Amex Premium eller Elite. Detta då du då får en 2-4-1-voucher och får en resa för halva priset vilket fördubblar värdet av dina EB.

    Sitter du bara och kör ett SAS EB Mastercard så är det mer värt att köra ett vanligt cashbackkort, typ Amex Blue Cashback (1,25%), RefunderPay (1%), Everydaycard (0,5-1%). Och då istället boka en resa separat.
     
  17. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    187
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Statuspoäng hjälper dig en god bit på vägen om du vill flyga in ett guldkort med SAS. Det kräver en hel del betalda resor utöver ditt kort.
    Den stora fördelen med premium är väl egentligen att du kan köpa en resa i business men kostar poäng motsvarande ekonomi. Det kräver dock också att du har tjänat in lite poäng.

    Det är två fantastiska kort om du gillar att resa i businessclass, är du ute efter ekonomiklass är det mycket billigare och smidigare att köpa sin resa. Bestämmer man sig för att satsa på de här korten behöver man vara ytterligare lite om och kring sig för att kunna samla ihop till sin första resa. Du bör vara beredd på byta elavtal när en kampanj dyker upp, du behöver ha en mycket förstående sambo/familj som får hänga med på semestern för att byta hyrbil igen (bokade 3 olika hyrbilar för att maxa poängen) och hennes kort byts ut en gång om året.

    Ska du bara ha kortet att betala med utan att göra övriga moment krävs utlägg på 1,1 miljoner för att nå 165k poäng (som krävs om du vill komma nånstans).
     
  18. Ender

    Ender Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2020
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Jag har läst på flera ställen nu att det inte "lönar sig" att samla EB för ekonomiklass men är det verkligen så dåligt?

    Jag menar, jämför du med ett vanligt bankkort där du inte får nånting för dina köp så samlar du ju iallafall ihop EB sakta men säkert med dessa kort.
    Och ekonomi klass biljetterna är väl billigare än business class så det borde vara enklare att samla ihop EB för att få råd med en resa? Med en voucher kan 2 pers åka i ekonomi för priset av 1?

    Eller är det något jag missat här? :)
     
    Leo83 gillar detta.
  19. Hakan2

    Hakan2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2018
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    361
    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord
    Info:
    Android 10
    Det beror framförallt på att man ändå måste betala skatter och flygplatsavgifter. Då blir förtjänsten på de billigaste biljetterna ganska låg. Jag har vid ganska många tillfällen - även innan pandemin - råkat ut för att det går att hitta väldigt billiga biljetter hos något annat flygbolag samma datum och sträcka vilket gjort mina poäng i praktiken värdelösa vid den tidpunkten. Sedan är de giltiga i max 5 år och där har en del poäng försvunnit också. Därför bör man komma upp i en stor spend och få många poäng inom en ganska kort tidsperiod (1-2 år) och sedan planera resan ett år i förväg för att hitta billiga poängresor. Det kräver också viss flexibilitet med datum och destinationer. 2-4-1 voucher (SAS Amex) hjälper till stort här också eftersom man oftast kanske inte reser ensam. Jag betraktar det mer som en tursam bonus om jag kan utnyttja poängen på någon sträcka lite då och då.
     
    bernard gillar detta.
  20. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Fast även om man hittar samma resa hos någon annan för samma värde så är det ändå extra pengar som man då måste spenderas. Vid köp med poäng så är det inga extra utgifter (förutom skatt/avgifter) plus bonusen att få 2-4-1.

    Förstår inte heller hur folk resonerar att det inte skulle löna sig, självklart lönar det sig mer med business.