Tråden för SAS Mastercard & Eurobonus

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Swedroid, 17 aug 2019.

1. gneken

gneken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 722
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Ingen verkar veta vad som har hänt. Men ja, man kunde se tillgång som inte kunde bokas.
    Men kunde se platserna på andra SkyTeam program tidigare. så antingen hade AF/KLM dragit tillbaka platserna då de såg hur SAS bokade upp allt så snabbt, eller så blev de bara bokade men var inte synkade med SAS system på något sätt. Verkar inte vara nån som vet exakt vad som har hänt iallafall.

Ah, ni kan inte tänka er att resa på separata PNR? Finns ju såklart risker att ni separeras vid eventuella förseningar/ombokningar.

2. Gizmokvack

Gizmokvack Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Vi är tyvärr ett stort sällskap där två barn kommer att behöva vara själva på en bokning isåfall.
    Jag ger det ytterligare någon vecka sedan måste jag tyvärr chansa och boka på separata P-nr.

3. gneken

Mottagna gillanden:
    1 722
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Ah, hur stort sällskap? Tänker om man är två vuxna och två barn så kan ju man para ihop ett barn med en vuxen så riskerar inte barnen att hamna ensamma.

4. Gizmokvack

Mottagna gillanden:
    211
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    6 personer totalt fördelat på 2 vuxna och 4 barn.
    (Om vi nu får tag på biljetter nu när det börjar gallras friskt)

gneken gillar detta.
  5. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 485
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Nu har det gått ett litet tag. Hur upplever ni SkyTeam, bokningar, poäng osv. Är det ganska motsvarande hur det var jämfört med StarAlliance? För och nackdelar? Är det ungefär samma arbete att få ihop poäng till en businessresa som innan.

Kom precis hem från resa från USA i businessclass och jag blir ju inte mindre sugen på att börja samla poäng igen :)

Nackdelar vad jag förstått så här långt
    - SAS Mastercard funkar inte längre via Curve och har inte Google Pay?
    - Krångel vid bokning
    - Mer...

6. htiawe

htiawe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    208
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Info:
    Lawnchair Launcher alt Nova
    Telefon 2:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 3:
    P40 Pro+
    Mja, SAS MasterCard fungerar via Curve men om du menar att man inte får poäng så stämmer det. Togs bort i våras vill jag minnas.

milky81 gillar detta.
  7. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    531
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Så här långt upplever jag att SkyTeam har fungerat rätt bra, och jag har inte märkt av någon större försämring jämfört med StarAlliance. Jag är Eurobonus Guld Medlem och förmånerna är i princip desamma. Det finns till och med vissa förbättringar för Silver-medlemmar, som till exempel priority boarding, vilket inte var standard i *Alliance.

För poängintjäning så är det dock en liten nackdel, eftersom multiplier bonusen för statuspoäng har försvunnit. Det gör det svårare att behålla status, särskilt om man inte flyger så ofta under året. Det är något jag märkt av och kan vara frustrerande om man är på gränsen för att behålla sin status.

En annan klar försämring är utbudet på flyg till Öst Asien från Skandinavien. Star Alliance var bättre med bolag som Air China, Thai, ANA som var tillgängliga för bonusresor. För resor till USA däremot är det en klar fördel med Delta i SkyTeam, vilket kan vara en fördel för folk som ofta reser till USA.

Lounger kan också vara en annan aspekt som kan variera, men efter att ha testat en av Deltas lounger på Haneda, måste jag säga att de höll förvånande hög klass och överträffade mina förväntningar. Självklart är detta helt beroende på flygplats och vi i norden sitter ju fortfarande fast med SAS relativt mediokra lounger även efter alliansbytet :P.

Slutsatsen enligt är att det helt beror på resmönster. SkyTeam har fördelar, särskilt till USA, men för min egen del då jag mest reser till Asien så saknar jag verkligen det större utbudet hos StarAlliance.

milky81 gillar detta.
  8. Gizmokvack

Mottagna gillanden:
    211
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Är man flexibel och positiv finns det ju väldigt mycket nya spännande resmål. Jag har exempelvis sett ganska stor tillgång i business till de karibiska öarna.

De stora nackdelarna hoppas jag innerligt beror på tillfälligt tekniska problem exempelvis boka ben för ben, kombinera resklasser och som min bokning häromdagen; max 1 voucher/bokning.

Angående det sistnämnda ska jag iväg 2 vuxna och 4 barn med 3 voucher så två barn blir ju ensamma på en bokning.

milky81 gillar detta.
  9. milky81

Mottagna gillanden:
    1 485
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Okej. Tack för input! För min del så sparar jag ihop till kanske en lyxig resa per år så är inte så intresserad av statusen för övrigt.

Okej, tack för input! Ja nästa resa lutar faktiskt åt sydamerika så detta passar faktiskt rätt bra ändå! :)

Finns det någon bra sida liknande denna sidan där man snabbt kan läsa av och kika på resor?
    Star alliance award search - Travel hacks

Och åter igen, är det ungefär samma typ av ansträngning och jakt på poäng som innan, eller måste man kämpa ännu lite mer för samma fina resor? 2for1 voucher osv?...

10. milky81

Mottagna gillanden:
    1 485
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Yes, jag hör vad du säger men måste ändå säga att försvinner poängen så är det lite poänglöst. Kan du köra SAS mastercard direkt via Google PAy utan Curve?

Tycker att AMEX och SAS lever kvar på 2000-talet med detta, förstår inte deras motstånd? Vill dom ha kunder eller inte?? Ska man fortsätta att tjäna pengar på boomers eller ska man anamma nya generationer? Ärligt talat, kom igen.....

bernard gillar detta.
  11. Davvelavve

Davvelavve Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Jag tycker att EuroBonus har fått sin största försämring någonsin.

Tillgången såg riktigt bra ut under de första dagarna i skyteam. Sedan hände något och allting försvann (drog i nödbromsen), främst med AF och KL.

Numera går det inte att boka segment för segment vilket gör det smått omöjligt att få ihop en bra resa.
    Även mixade klasser är omöjligt, vilket gör att first class blir otillgängligt om man inte köper egna anslutningar och riskerar massa saker.

Det gick tydligen att boka segment för segment innan någon drog i nödbromsen så det har inget med de tekniska bitarna att göra.

Flera 2-4-1 vouchers i samma bokning skall däremot vara tekniska hinder. Räknar med att det blir möjligt längre fram i tiden.

EuroBonus största devalvering har även skett då flera partners har x2 på poängpriset. En av dessa är Vietnam Airlines, som råkar ha bäst tillgång till Asien. För endast 375 000 poäng kan en person åka till Thailand med VN. Innan 1:a september hade en resa med exempelvis Thai gått på 165 000 poäng till Thailand...

Jag ska bränna mina poäng på en first class när man kan mixa klasser igen. Sedan ska jag räkna på platinum med plus points och eventuellt köra avios istället.

milky81 och hansdj gillar detta.
  12. Gizmokvack

Mottagna gillanden:
    211
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    När jag skulle boka resan till Zansibar hade awardhacks ännu inte mappats mot nya sky team men vet att de är i kontakt med sas och jobbar på en lösning.

Jag köpte en månad hos awardfares för 129kr och hittade flera resor ganska snabbt.
    Man kan kombinera flera avreseplatser och resmål i en sökning så är man flexibel men vart man ska är den riktigt bra. Vill man bara söka från A-B på olika datum bör man spara pengarna och gratisklicka dag för dag hos sas. Såg för övrigt att det dykt upp en del i business mellan Arlanda och Lima..

Man kan även lägga in noteringar hos awardfares om platser dyker upp på en viss sträcka.

milky81 gillar detta.
  13. uddevallare

uddevallare Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    SAS Mastercard fungerar bara med Apple Pay och Samsung Pay.

För mig som har en Pixel telefon, så är det lite tråkigt att inte kunna använda kortet i wallet, men jag löser det genom att lägga in kortet i Samsung Pay i Galaxy Watch. En liten workaround.

milky81 gillar detta.
  14. gneken

Mottagna gillanden:
    1 722
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Tror nog Davvelavve har summerat allt bra.
    Överlag en försämring främst pga att man inte kan boka segment för segment skulle jag säga. Däremot är det lite enklare att söka ARN/CPH till slutdestination om man är flexibel till en AF/KLM destination.

Mycket barnsjukdommar i deras IT system nu, men har hopp att det kommer bli bättre.

Riktigt synd att Vietnam Airlines och China Airlines är dubbelt så dyra. Räcker med att du har ett segment med de så dubblas priset på hela resan. Hade verkligen sett framemot att prova China Airlines, men nu blir det att undvika då det inte är värt dubbla priset.

bernard och milky81 gillar detta.
  15. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 367

MINA ENHETER

Så man får fortfarande poäng för köp via Samsung Wallet?

16. uddevallare

uddevallare Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Ja, om du ligger in ditt kort direkt i Samsung pay, så får du poäng. Det är bara om du går via mellanhand typ Curve som du inte får poäng.

bernard, milky81 och Leo83 gillar detta.
  17. fraxion

fraxion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    812

MINA ENHETER

SAS kör rabatt på resor till USA och Japan,
    https://www.sas.se/special-offers/poangrabatt/

Gizmokvack och milky81 gillar detta.
  18. milky81

Mottagna gillanden:
    1 485
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
  19. milky81

Mottagna gillanden:
    1 485
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Hur tusan är enklast att hitta och boka med Skyteams flygbolag? För SAS finns ju utmärkta sidan Awardhacks.

Hur gör ni när ni nu söker upp resor?

Om man vill boka en T/R resa med 2-4-1 voucher och Skyteam bolag, måste det vara samma bolag båda resvägar? Eller kan man blanda?`

Något mer att tänka på som ni märkt med Skyteam?

20. Gizmokvack

Mottagna gillanden:
    211
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Köp en månad på awardfares när det är dags att boka.

Det går fint att blanda bolag. Blanda resklasser spökade ju i början men ska väl vara åtgärdat nu?

Det fanns väldigt mycket tillgång till hela världen i business vid lansering men det är betydligt tuffare idag. Men är man två personer, inte låst vid en särskild destination och någorlunda flexibel med datum så finns det fortfarande trevliga resmål att utforska.

milky81 och bernard gillar detta.