Tråden för SAS Mastercard & Eurobonus

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Swedroid, 17 aug 2019.

1. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 515
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Okej tackar! Låt säga att man vill åka med Resebolag A och Resebolag B. När man hittar resorna på Awardfares, klickar man sig vidare och landar på Resebolag A bokningssida men kan där boka även Resebolag B biljetten på samma sida?

Är det fortfarande så att resor släpps runt 330 - 360 dagar innan avgång?

2. Gizmokvack

Gizmokvack Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Nej, SAS är din biljettutställare om jag förstår frågan rätt. Du klickar i Eurobonus när du söker på Awardfares.

Du söker exempelvis:
    Gotham City - Ankeborg Torsdag-Söndag
    Du klickar på torsdag och får fram:
    Kl. 07.00 KLM Ekonomi
    Kl. 09.00 Air France Business
    Hem:
    12.00 Kenya Airways
    13.00 Vietnam Airlines

Du kan välja själv efter vad som passar dig beroende på flygbolag, restid, flygklass eller antalet mellanlandningar mm. Just nu är det ju extra viktigt att kanske undvika några flygbolag som kostar dubbla poäng (Air Europa, China Airlines och Vietnam Airlines).

milky81 gillar detta.
  3. milky81

Mottagna gillanden:
    1 515
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Ah okej så det är på SAS hemsida man bokar alla biljetter även om det är med andra bolag? Är det via någon särskild sida då eller är det via vanliga bokningssidan där du bokar SAS biljetter?

Sorry för mycket frågor....

4. chhans

chhans Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    444
    Det är väl denna sida man använder antar jag:
    https://www.sas.se/eurobonus/poang/anvand/partnerbonusresor/

milky81 gillar detta.
  5. Gizmokvack

Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Du får ställa hur många frågor du vill så svarar jag på det jag kan.
    Nästkommande inlägg är länken. Sas är det som äger biljetten så eventuella ändringar, avbokningar mm sköts mot SAS. Däremot vid strul, exempelvis förseningar, bagagestrul mm så söker man alltid ersättning hos den som orsakade felet dvs det flygbolaget du flyger med.
    Yes.
    Via denna bokar du i regel alla enklare bokningar. Krångliga bokningar och bokning med voucher görs via telefon.
    Jag brukar köpa en månad hos awardfares när jag ska boka och sedan dubbelkollar du att resan finns via denna sida.

milky81, bernard och chhans gillar detta.
  6. milky81

Mottagna gillanden:
    1 515
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Okej tackar! Så Awardfares använder jag för att hitta resorna och sen när jag väl vill boka så använder jag https://www.sas.se/eurobonus/poang/anvand/partnerbonusresor/ för själva bokandet oavsett vilka bolag jag väljer att resa med. Då hänger jag med tror jag :)

7. thompo

thompo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    134

MINA ENHETER

Planerar att göra en USA-resa med familjen (4 personer) om 2,5 år. En idé jag fick är att skaffa ett SAS Mastercard nu när Everydaycard går i graven och samla ihop poäng till flygbiljetterna. Jag har hittat att en enkel till Nordamerika går på 30 000 poäng. Därmed skulle det behövas 240 000 poäng för hela familjen. 10 poäng per spenderad 100-lapp kräver 2,4 MSEK i spend på 2,5 år. Detta känns orimligt. Har jag missat något?

8. Gizmokvack

Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Du har missat en hel del men svaret är komplicerat. Flyger man aldrig eller inte har utlägg i jobbet (som i mitt fall) så krävs det mycket pussel.

Först och främst behövs American express. När du handlar för 150k får du en 2-för-1 voucher, dvs du reser två personer till priset av 1.

Utöver det behöver du vara om och kring dig och teckna elavtal (10k poäng) kanske någon försäkring osv för att erhålla extra bonuspoäng.

Slutligen. Ekonomiklass till USA är väldigt lågt värde. Det går att fynda biljetter på kampanj till väldigt bra priser kontra samla ihop massa poäng, betala bokningsavgift på 2k för er plus säkert 10k i skatter, kortavgifter osv...

thompo gillar detta.
  9. thompo

thompo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    134

MINA ENHETER

Ok, så om jag och min partner skaffar varsitt Amex Premium och drar in varsin 2-4-1 kan vi klara oss på halva poängsumman? Och får 15 p per hundring. Men då har vi månadsavgifter på 2x135 kr. Tveksamt om det är värt det (vilket jag också tolkar det som att du landar i).

10. uddevallare

uddevallare Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    325
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Vänta i så fall tills Amex kör en kampanj, det var inte så länge sedan man fick 90k poäng för att skaffa Elite.

Oftast är det dåligt värde att boka ekonomi biljetter, finns dock undanta.

11. Gizmokvack

Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Precis. Det kommer att krävas lite jobb och långsiktigt arbete för att komma iväg och är målet en resa i ekonomi till USA tycker jag inte att det är värt det. Likaså resor inom Europa går det att komma undan rätt billigt med köpta biljetter.

Är målet dyrare flygbiljetter är det annat läge. Precis som nyss tipsats om kör elite en kampanj nu där om du blir inbjuden får 60k poäng mot krav om spend på 45k över tre månader.
    Då är ni halvvägs där... Och vid nästa kampanj bjuder du in din fru och avslutar ditt kort osv.

12. milky81

Mottagna gillanden:
    1 515
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Vad gäller SAS businessbiljetter. Släpps det ofta "sista minuten" business biljetter så det är värt att sitta och bevaka resor i närtid, eller är det helt enkelt att folk avbokar sina resor som gör att det ibland dyker upp?

Försöker få en bild av hur långt innan man skulle vilja resa att man ska sitta och bevaka. Och hur nära inpå avresedatum man kan sitta och kolla "sista minuten". Men det kanske är väldigt random?

13. SHM

SHM Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 367
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    SAS släpper bonusplatser 330 dagar i förväg. Det lönar sig alltså inte att vänta. Om det dyker upp platser sista minuten så är det förmodligen för att någon har avbokat.

Last edited: 15 jan 2025
    milky81 gillar detta.
  14. Gizmokvack

Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Precis som @SHM@SHM skriver ovan är det 330 dagar för sas. Populära sträckor i business gäller det att hänga på låset.
    Normalt sett så återgår avbokade biljetter till marknaden för tillgänglighet så är du någorlunda flexibel med datum är det absolut lönt att kika.
    Är du även flexibel med resmål och kan boka med bolag inom alliansen dyker det upp en hel del spännande rutter.

milky81 gillar detta.
  15. Termi79

Termi79 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8a
    Har också haft Everydaycard plus Amex Blue Cashback. Tänkte testa nu SAS EuroBonus Mastercard plus SAS Amex Classic.
    Är inte intresserad i någon flygning till USA eller Asien utan mer i en långhelg i någon europeisk storstad.
    Trots att vår ICA inte längre tar Amex borde det inte vara några problem att få en 2 för 1 Europa voucher plus tillräcklig med poäng i övrigt för en sådan flygning per år.
    Värde är inte lika bra som business till USA men runt 0,8-1,2 % i återbäring efter avdrag för skatter och Mastercard årsavgiften verkar det ju vara ändå. Och det utan massa trixande och så.
    Eller har jag missat något?

Last edited: 16 jan 2025
  16. uddevallare

uddevallare Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    325
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Ett tips ifall din lokala ica inte tar AMEX är att passa på att köpa lite ica presentkort med ditt amex när du är i en ica butik som tar amex för att sedan använda dom i din lokala butik.

bernard och Termi79 gillar detta.
  17. Gizmokvack

Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Gör en rejäl kalkyl innan du byter.

Hur mycket utlägg behöver du för att nå så många poäng som du behöver för att åka weekend?
    Hur lång tid kommer det att ta och hur mycket kommer det att kosta dig i kortavgifter?
    Hur mycket kommer det att kosta i skatter, avgifter och sas bokningsavgift?

Räkna in allt detta kontra casha biljetten.
    Plus.
    Är det sommartid när det är högsäsong är kontantbiljetterna dyrare men då är det i regel väldigt liten tillgång på bonusbiljetter.

18. fraxion

fraxion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    822

MINA ENHETER

Glöm inte räkna in den cashback du skulle ha fått om du kört med Amex Blue Cashback..

innan covid körde jag SAS Amex men bytte senare till Cashback-kortet just för att man får sån liten intjäning och dåligt utbud på bonusresor

bernard gillar detta.
  19. nimren

nimren Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Är sugen på någon flygbonus-kort. Vad är rekommendationen? Sas Eurobonus då? Det som är gratis?

20. fraxion

fraxion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    822

MINA ENHETER

Nu är det precis nytt år så det är en bra tid att börja jaga 2-för-1-voucher. Spenderar du mer än 150 000 kr per kalenderår så får du en sådan voucher. Dvs åk 2 betala för 1 med SAS Eurobonus (eller deras Skyteam-partners). Jag skulle då satsa på SAS Amex Premium.

Spenderar du lite mindre per år så kör på gratisvarianten. Oavsett vilket kort du väljer se till att du går via inbjudningslänk så du får en bra startbonus

bernard gillar detta.