Diskussion: Tråden för sladdfria dammsugare

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Swedroid, 7 dec 2020.

1. Jockmokk

Jockmokk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    894
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Valet föll till sist på denna Bosch för 4490kr. Beställde först en Samsung Jet 75 Complete för 3990kr på kampanj, men Power misslyckades att leverera denna.

Över lag nöjd med Boschen, bra sugförmåga. Bra batteritid. Känns som ett kvalitétsbygge! Inte världens snyggaste dammsugare kanske, och det medföljande väggfästet matchar inte dammsugarens kvalité.

Bra tillbehör, uppskattar särskilt det lilla motoriserade munstycket då vi har djur hemma. Utmärkt för soffa och andra möbler. Det stora munstycket funkar bra på hårt golv och tillfredsställande på kortluggade mattor. Den tar det som robotdammsugaren inte klarar av/kommer åt.
    Ett annat minus är tömningen av dammbehållaren, inte supersmidigt. Hade önskat en dysonliknande mekanism där man "skjuter" ut dammet i soptunnan.

10 års motorgaranti, batteri som är utbytbart med andra Bosch-produkter. Tycker man får mycket för pengarna! Bra komplement till robotdammsugaren, och än så länge har den vanliga dammsugaren fått stå kvar i förrådet.

milky81 och Pfefe gillar detta.
  2. Benganiolo

Benganiolo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

3. Benganiolo

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Blev inköp tidigare idag! 5 lax på El Giganten. Nöjd än så länge med såväl sugandet som moppandet. Duger bra för 60 kvm.

milky81 gillar detta.
  4. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 480
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Var den tung att moppa med som jag läste i något test? Hur länge kör du på en laddning?

5. Supak

Supak Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    266

MINA ENHETER

Vilken "skaft dammsugare" är mest prisvärd idag? Syftet är att ersätta min Bosch athlete som står vid grov entren idag och städar efter barn som drar med sig allt in samt en snabb runda av husets kök/matplats/hallar.

6. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kanske den här vore något sett till prestanda per krona: Dreame V12 Pro

Jag hade en Philips tidigare, men den fick jag lappa och laga för jämnan bäst det gick, tror nästan allt som var av plast hade gått sönder på den minst en gång mot slutet. Bytte sedan till en Dyson som har fungerat prima. Efter ett par år gick dock powerknappen, men fördelen med Dyson är att man enkelt hittar reservdelar och guider för allt, så det tog bara någon timme att fixa efter att jag beställt den nya delen från Amazon. Gäller även för tillbehör osv. Dock är de ju inte billiga i inköp...

Såg förresten att RTings har testat här också: The 5 Best Cordless Vacuums - Winter 2024: Reviews. De mennar att denna är bäst "Medium range": Shark ‎IZ300EUT

Annars finns Xiaomis nya sladdlösa också, men jag vet inte hur den presterar: https://mistore.se/products/xiaomi-vacuum-cleaner-g10-plus-eu

Last edited: 23 jan 2024
    BrearedsDea och Supak gillar detta.
  7. Benganiolo

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Moppningen va inte så farlig. Själv gillar jag att det är lite motstånd i suget…

Men mattorna får jag kämpa med. Får kämpa där med vanliga munstycket oavsett kraftnivå.

Klarar lätt 60 kvm på högsta nivån utan att stressa över det hela.

men fyyy f*n va skönt det är att slippa sladd å själva motorverket/pööösen

milky81 gillar detta.
  8. gneken

gneken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 722
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Har länge suktat över en Dyson V15, men tycker de är alldeles för dyra. Nu har vi kommit till det stadiet där jag tycker min sladdfria från Electrolux inte är tillräckligt då jag skaffat en katt som hårar ner mycket.

Jag har börjat kolla på Samsung Jet 75E Pro och Samsung Jet 95 Premium/Complete. Nån som har erfarenhet av dessa? Hur står sig dessa mot dammsugare från dyson? Gillar har 95 har en soft roller med lampa vilket 75E saknar.

9. bernard

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, de är på tok för dyra, blir bara löjligt. Vad kostar V11? Jag har som sagt en sådan och är mycket nöjd. Jag gilla att hålla liv i prylarna så länge det går och det är väldigt enkelt med just Dyson då det finns reservdelar till nästan allt, dessutom är det inte hutlöst dyrt. Ett nytt originalbatteri direkt från Dyson.com kostar tex tusen spänn.

Jag hade bara kollat upp så det finns bra med reservdelar, för det är stort slitage på dessa maskiner så man får räkna med att vissa delar kan komma att behöva bytas ut efter ett par år, så är det bara.

Man kan förresten se till att kolla efter reservdelar och sådant som filter osv på Amazon med, se om det finns från tredjepart med bra recensioner. Jag köper tex filter på Amazon billigt till min Dyson, brukar bara byta tre gånger om året (de håller för några tvättar), så man klarar sig ett år: Amazon.se

TL;DR: Glöm inte räkna med kostnaden för förbrukningsvarorn+reservdelar samt se till tillgängligheten av dessa.

Last edited: 9 feb 2024
  10. gneken

Mottagna gillanden:
    1 722
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Kollat på V11 tidigare under sommaren då man kunde få den för ett rätt bra pris på Elgiganten, tråkigt nog missade jag det. Tänker att Samsungen borde vara rätt lik V11 och dessutom lite billigare.

11. gneken

Mottagna gillanden:
    1 722
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Nu när Power har 20% kanske man kan hitta en dammsugare från Dyson för ett bättre pris. Men känns fortfarande som att det är dyrt. Får räkna med minst 7000kr för deras V15 modeller.

12. bernard

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är det efter rabatten? 7000 kr skulle jag säga är för mycket.

Är det dock någon nämnvärd skillnad på V15 och V11 som motiverar det högre priset? I stort sett är det samma maskin som jag förstår det, med lite lull-lull som lasern osv. DYSON V11 SKAFTDAMMSUGARE - Power.se

Det blir 5k efter 20% rabatt, vilket jag skulle säga är mer rimligt.

Edit: Denna finns med för 4552 kr efter 20% avdrag: DYSON V11 EXTRA (2022) SKAFTDAMMSUGARE - Power.se

PS. Om man köper en Dyson är detta tillbehör ovärderligt: Amazon.se

Last edited: 20 feb 2024
    gneken gillar detta.
  13. gneken

Mottagna gillanden:
    1 722
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Kollar på V15 Absolute Detect nu och den är kraftfullare än V11 samt har fler tillbehör. Den går på ca 6000kr nu ser jag om jag inte är helt ute och cyklar.

Så frågan är om man ska ha en Dyson V15 med 240AW sugkraft eller om man ska satsa på en Samsung Jet 95 Pro

SAMSUNG JET 95 PREMIUM SKAFTDAMMSUGARE - Power.se

Skillnaden i pris blir ca 1500kr. Ungefär liknande tillbehör, men ett smidigare ställ till samsungen och någon moppliknande grej.

Jag tror dock att en V15 kan ha bättre livslängd då jag sett bilder på hur klena Samsungs skaftdammsugare kan vara.

hur hade du resonerat @bernard@bernard ?

14. bernard

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag vet inte så mycket om Samsungs, så kan bara tala för Dyson-dammsugarna, men vad berör sugkraften är jag mycket nöjd med V11:an. Det är rätt sällan jag använder boost eftersom den då ofta bara lyfter mattan och motståndet när man drar runt den på plant golv blir för stort, även på parkett. Det är främst på väldigt tjocka mattor boost kommer till nytta för egen del, eller om man tex dammsuger sängen/möbler. Det är inget jag tänkt att jag behöver mer av i alla fall :)

Vad berör tillbehör och olika munstycken osv brukar det oftast bli så att det är ett man använder typ 95% av tiden. I alla fall för golven.

15. gneken

Mottagna gillanden:
    1 722
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Blir nog att gå och känna på dessa i butik ikväll :)
    Jag kommer att behöva dammsuga säng/soffa och förmodligen mattor då jag har pälsdjur hemma som fäller mycket. Detta gör att lasern på V15 är uppskattad.

16. bluppblupp

bluppblupp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256 gb

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256 gb
    Platta:
    iPad Air 5th Gen
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro 2019
    Halloj! Vad landade du i för dammsugare till slut? Vi kikar på Gen5Detect, men 9190 pix för en dammsugare känns jäääävligt dyrt.

bernard gillar detta.
  17. bernard

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skulle säger att det är nästan ocker, på tok för mycket! Runt 5k är mer "rimligt" (fortfarande mycket pengar), men allt annat är i princip tokigt för en sladdlös dammsugare.

18. pallish

pallish Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205
    Jag har en dreame t20 pro med massa tillbehör som tyvärr säckat ihop (motorn i huvudenheten är kass). Köpt en ny t30 istället men där passar inte tillbehören. Vad tror ni, finns det något värde i uppsättningen med tillbehören och så? Eller ska man bara dumpa på tippen?

19. bernard

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är väl inte lönt att skicka, men om någon kan komma förbi och plocka upp det borde det väl betinga något värde. Testa kanske din lokala facebook market place eller Blocket.

pallish gillar detta.
  20. BrearedsDea

BrearedsDea Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    952
    Skakar liv i tråden lite. Har en Dreame (tror jag den heter) som börjar tröttna. Börjar låta en del från det vanliga munstycket och ett nytt kostar lite drygt hälften av vad dammsugaren kostade så kikar på en ny lite bättre. Kikat på Samsung Jet 75e som ligger på 3999kr just nu. Gillar när det känns lite premium så den kanske hade passat mig. Någon som har någon annan modell att tillägga? Kikade även på Shark från amazon. Någon som har en sådan och har något att säga om dom? Hur tror ni dom står sig i framtiden med hållbarhet och reservdelar?